"V životě zastávám názor, že pokud mají věci hmotné i nehmotné svou myšlenku a duši, tak fungují, aniž by nás příliš nutily přemýšlet nad tím, proč tomu tak vlastně je. Dům jsme si pořídili až po narození syna. Do té doby jsme velkou část roku cestovali a nemohli bychom se o něj a o zahradu starat," vysvětluje Radek.
Podle Kryštofa Kolumba
Dům postavený v roce 2007 při pohledu ze severní strany připomíná tak trochu loď plující vlnami, které evokují traviny na zahradě. "Takový tvar byl zvolen proto, že syn se jmenuje Kryštof podle slavného mořeplavce," usmívá se Radek.
Ze tří světových stran - severu, východu a jihu - se zdá, jako kdyby stěna téměř bez oken přirozeně vykrajovala obytné prostory domu z krajiny.
Do vymezeného místa jsou pak už jen vloženy příčky a kubická hmota garáže, která chrání od ulice obytné místnosti, ale také prostory přímo před domem a na lodžiích .
Naopak z jižní strany je stavba v obytné části celá prosklená a tvoří jeden celek se zahradou. Tato prosklená stěna je ve druhém patře "utopená" v lodžii, která zastiňuje obývací pokoj před sluncem.
Navíc je půdorysná stopa prosklené stěny proti plné obvodové stěně zešikmená směrem k jihozápadu. Je to jednak kvůli oslunění v odpoledních hodinách, ale také kvůli zachování výhledu do volného prostoru v případě, že by v ulici pokračovala výstavba směrem k jihu.
Dost místa pro soukromí i návštěvy
Skutečnost, že dům takto vypadá, má na svědomí Studio New Work a pak jeho obyvatelé, kteří si mimochodem velmi užívali i vlastní zařizování. Jejich představa moderního bydlení pro jednogenerační rodinu, kdy je kladen důraz na vzdušnost a otevřenost prostoru, se dokonale splnila.
"Chtěli jsme využívat i možnost společného trávení času s tím, že má každý člen domácnosti jisté soukromí. A to vyšlo," říká Radek. V přízemí je otevřený prostor s obývacím pokojem, jídelnou, kuchyní, domácí pracovnou a hernou.
Stupňovitost s rozdíly vždy o 45 cm vytváří optické dělení jednotlivých prostor a nezabraňuje přitom komunikaci rodiny ani společnému sdílení času.
Navíc každá část přízemí má svou terasu – na pracovnu s hernou navazuje malá dětská terasa s hračkami, jídelna s kuchyní přechází do terasy rodinné a obývací pokoj má terasu návštěvní.
Soukromí obyvatel domu je při návštěvách podpořeno zahradním WC a koupelnou pro hosty v přízemí.
Radek si dobře pamatuje, jaké zázemí měl malý byt, kde kdysi bydleli.V předsíni se nebylo možné ani pohodlně přezout.
"Současná chodba nám umožňuje rozloučit se najednou s šesti až osmi dospělými. Výtečná je i možnost průchodu garáží do domu za nepříznivého počasí. I když bych průchozí garáž o ploše 33 m2 měl rád větší, aby se nám sem vešla pohodlně kola a lyže," dodává.
Druhé podlaží
Do patra se dostanete po schodišti, které vede podél severní obvodové stěny. Nad ním použili architekti zcela prosklený šikmý strop nabízející příjemný výhled na noční hvězdy. Celý prostor domu propojuje podlaha z tropického dřeva, která je velmi příjemná po celý rok.
Z přízemí, kde toto dřevo zdobí i terasy položené v různých výškových úrovních (díky mírné svažitosti pozemku), se "přelévá" dále do patra po schodech i na dveře skříní.
Radek si pochvaluje, jak je voskovaná podlaha praktická pro život s malými dětmi, protože umožňuje velmi jednoduchou opravu poškrábaných míst. V patře pak objevíte tři ložnice, dvě terasy, šatnu a dvě koupelny.
Koupelny, jak dětskou a rodičovskou v patře, tak jednu v přízemí pro hosty, navrhovala manželka, jen s rozvržením konkrétních obkladů poradilo Studio New Work. Koupelna rodičů nabízí i saunu a také průchod do ložnice a na terasu, kde se člověk po saunování báječně ochladí.
Zlínské vlivy
"Při výběru nábytku ve Zlíně – městě světového funkcionalismu - jsme se neubránili jeho silnému vlivu, a tak naše volba padla na tento styl. Nábytek je tudíž buď autorský, navržený Studiem New Work, nebo klasický – s designem starým až 80 let, který překonal čas. Věřím, že to mu tak bude ještě pár desítek let," přiznává Radek.
V obývacím pokoji tedy stojí například šestimístná sedací souprava od architekta Sládečka z New Work. Ten také vytvořil prostorný pracovní stůl ze světlé břízy nebo knihovnu do tvaru půlkruhu.
Stůl v jídelně nese design Le Corbusiera, který se podílel i na práci pro Baťovy závody ve Zlíně, židle Pony jsou od Eileen Grey, stejně tak křeslo, stolek a lampa v obývacím pokoji.
Moderní kuchyni zdobí černý lesklý lak. Dětský pokojíček je zcela přizpůsobený životu malého kluka. "Nábytek je z Ikea, takže pokud jej Kryštof pokreslí nebo jinak vylepší svou kreativitou, není to tragédie," poznamenává Radek.
Stěny zdobí malůvky a veselé obrázky, což je jisté poselství otce: když dítě vyrůstá mezi uměním, přijme je jako součást života. Ostatně Kryštof si rád přitloukl už svůj první obraz a považuje jej za přirozenou dekoraci pokojíku.
"Zařizování jsme si užili. Pro dům je ale nejdůležitější, jak se v něm cítíte a s kým v něm žijete. Často jsme kromě pracovních cest strávili šedesát dní v roce mimo domov, ale po dokončení stavby a zabydlení tuto potřebu nemáme. Myslím, že se nám tu začíná žít dobře a stále více si uvědomujeme význam slova domov," zamýšlí se Radek.