Architekt Domenic Alvaro a jeho partnerka Sue Bassett chtěli vždy žít na dosah centra Sydney. Když se rozhodli pro nové bydlení, začali automaticky hledat ve čtvrtích s vynikající dostupností do centra. Byt je ale nezajímal, toužili po vlastním, samostatném rodinném domě.
Ceny pozemků se ale v širším centru vyšplhaly do tak astronomických výšek, že si o domku mohli nechat jen zdát. Domenic a Sue ale hledání nevzdali.
Náhoda na sebe nenechala dlouho čekat. Realitní agent jim nabídl ke koupi tři parkovací stání v rezidenční čtvrti Surrey Hill. Co nejprve znělo jako přihlouplý vtip, se brzy začalo přetavovat ve famózní architektonický návrh.
Celý rok ovšem trvalo, než se mladá dvojice mohla od podpisu kupní smlouvy na pozemek přestěhovat do nového domova, vlastního věžáčku o obytné ploše 220 metrů čtverečních.
Pozemek Domenic a Sue koupilI, aniž by si byli jisti, že jim bude stavba povolena. Byla zapotřebí změna v plánování vzhledu ulice a přeměna parkovacích stání ve stavební parcelu. Nebylo ani zaručeno, že v případě, že městská část povolí na parkovišti stavět, dostanou svolení ke stavbě několikapatrové budovy.
Přes všechny tyto problémy se rozhodli zariskovat a vyplatilo se. Městská část projekt kompletně schválila a proti inovativnímu záměru neprotestovali ani nejbližší sousedé.
Mladá dvojice se v té době také rozhodla se svým projektem vyjít na veřejnost a ukázat, že i z mála jde vytvořit výborné bydlení. Zapojili se proto do televizního pořadu o bydlení Grand Design Australia stanice LifeStyle Channel.
Dům navrhl sám Domenic, člen mezinárodní architektonické skupiny Woods Bagoot a držitel několika architektonických ocenění. Inspiraci čerpal z Japonska, kde se prostor stal luxusní devízou a japonští architekti se snaží využívat další, jiné a nové, do té doby nevyužívané, rozměry staveb. Jako vzor mu sloužila především práce japonského architekta a designéra Taeao Anda.
Stavba je sestavena z betonových panelů. Na místě se bloky spojovaly skoro stejně jednoduše jako stavebnice za pomoci vysokého jeřábu. Nejdůležitější bylo první patro, na které navazují všechny ostatní betonové bloky.
Těch několik dní, kdy byl na místě zapotřebí jeřáb, mírně rozvířilo dobré sousedské vztahy, v úzkých uličkách byla kvůli stavbě silniční uzavírka a lidé se nemohli pohodlně dostat do svých domovů. Dnes už je vše v pořádku. "Sousedé nám jsou vděční. Místo zaplivaného plácku s auty a odpadky denně chodí kolem krásné a nové stavby, která byla dokonce v televizi, říká Sue."
Bezpečnost na schodišti zaručuje pevné prosklení, které zároveň odděluje schodiště od jednotlivých interiérů
Domenic i Sue si pochvalují vertikálnost domu i ve zcela jiných designových a bytových ohledech. S žertem říkají, že díky 67 schodům zrušili předplatné do posilovny.
Každému patru domu je určena jiná místnost a přisouzena jiná funkce. Ke stěně domu přiléhá skleněné schodiště, které protíná celý dům. Bezpečnost na schodišti zaručuje pevné prosklení, které zároveň odděluje schodiště od jednotlivých interiérů.
V přízemí domu je garáž s technickým zázemím a s úložnými prostory, které pokračují i v prvním patře. Díky tomu mohou ostatní místnosti působit vzdušně a nejsou zahlcené věcmi a zbytečnostmi.
V prvním patře je koupelna se sprchou, vanou a WC. V domě jsou dvě toalety, druhá je v malém prostoru pod schody. Na koupelnu navazuje ložnice, která je záměrně celá laděná do temných barev. Podlaha i stěny jsou v odstínu antracitu, který mají majitelé rádi. Atmosféra místnosti má navodit ničím nerušený odpočinek a spánek.
Prostoru vévodí kosmicky vyhlížející stříbrné křeslo. Pro B&B Italia ho v roce 1969 navrhl italský designér Gaetano Pesce
Třetí patro domku je věnováno obývacímu pokoji, ze kterého je vidět na město. Veškeré elektroinstalace a kabely jsou vedené podlahou, ve které jsou i zásuvky.
Čtvrté patro je srdcem celého domu: je zde velká kuchyňská linka s varným ostrůvkem a jídelna. Prostoru vévodí kosmicky vyhlížející stříbrné křeslo Domenica. Pro B&B Italia jej v roce 1969 navrhl italský designér Gaetano Pesce. Tvary křesílka mají evokovat ženské tělo matky a taburet její dítě.
Na střešní terase pěstuje Sue řadu bylinek, především pak oblíbený bobkový list, v obřím květináči fíkovník, levanduli, citronovník, ale i rajčata nebo ředkvičky
V posledním patře, ze kterého se vychází na střešní terasu, je jednoduchá pracovna s inspirujícím výhledem na město. Na střešní terase pěstuje Sue řadu bylinek, především pak oblíbený bobkový list, v obřím květináči fíkovník, levanduli, citronovník, ale i rajčata nebo ředkvičky.
Dům je vytápěn především podlahovým topením. Zvláštní důraz kladl Domenic i na zasklení velkoplošných oken, aby minimalizoval případné tepelné ztráty.
Zvláštní důraz kladl Domenic i na zasklení velkoplošných oken, aby minimalizoval případné tepelné ztráty
Trojúhelníkový výklenek na severní stěně domu funguje jako větrací šachta a podporuje cirkulaci vzduchu z garáže až do pracovny. Zároveň jsou v něm vedeny elektroinstalace a odpady.
Jediným nesplněným přáním zůstal tzv. němý sluha, malý výtah, kterým by šlo mezi jednotlivými patry posílat například prádlo, nákupy nebo talíře s jídlem. Překážkou bohužel byly peníze. Vhodný výtah by vyšel v přepočtu na víc než čtvrt milionu korun.