Zástavba ze 70. let minulého století odpovídala době vzniku. Nízká světlá výška místností i jejich rozměry připomínaly panelové byty, okna a stěny domu už nesplňovaly dnešní požadavky na tepelné izolace.
Hlavní cíle byly proto jasné: uvolnit dispozici, dopřát domu dostatek světla a dát mu současný výraz. První oslovené architektonické studio však svým návrhem majitele nenadchlo, proto se obrátili na architektonickou kancelář AI – DESIGN a architekta Petra Vágnera.
Ten se svými kolegy připravil opravdu razantní změnu. Ponechal pouze obvodové a nosné zdi, zvětšil vnitřní prostor díky zimní zahradě a především dům výrazně prosvětlil.
Protože zimní zahrada byla od počátku koncipovaná jako nedílná součást stavby, působí zcela přirozeně i v kontextu vedlejších řadových domů.
Večerní pohled nejlépe dokládá, jak se dům změnil. Žaluzie a závěsy zaručují dostatek soukromí
Světlo na prvním místě
Pro lepší osvětlení místností využil Petr Vágner nejen pásová okna v patře a velké prosklené plochy do zahrady v přízemí, ale denní světlo přivedl dovnitř i pomocí stropního otvíravého okna nad schodištěm.
Strop v přízemí nebylo samozřejmě možné zvýšit, přesto výsledný dojem z nového interiéru doslova omračuje lehkostí a volností.
Jeho dominantou se totiž stalo maximálně odlehčené schodiště zavěšené na šesti ocelových táhlech, které prochází celým domem, tedy od suterénu, přízemí až do prvního podlaží.
Akcent teplé červené barvy dodává interiéru příjemné oživení
Upozorňujeme, že fotografie vznikly těsně po dokončení rekonstrukce, tedy ještě před nastěhováním majitelů. Stavební práce a další úpravy trvaly přibližně devět měsíců.
Když zmizí příčky
Vnitřní dispozice se důkladně očistila od zbytečných příček. V přízemí tak vznikl velký obytný prostor s krbem spojený s kuchyní, ta se však skrývá za krbovou stěnou.
"Nemám rád, když je třeba při relaxaci na pohovce výhled i na pracovní kuchyňskou desku, kde zůstalo nádobí po vaření. Spojená kuchyně s obývákem ano, ale musí být někde stranou," vysvětluje architekt Petr Vágner.
V obývací části vyřešil nízkou světlou výšku tak, že nechal zapustit světla do spuštěné rampy. Nepřímým nasvícením bílého stropu tak dosáhl jeho optického zvýšení.
To je mimochodem řešení doporučované třeba i pro byty v panelových domech, kde se objevuje výška pouze 255 nebo 262 cm. Podobné řešení zvolil i v ložnici v patře.
Nepřímé osvětlení stropu místnost opticky zvyšuje
"Pro zimní zahradu orientovanou do zahrady jsme použili cenově dostupný systém, který přitom nabízí velké prosklené plochy bez rámů, takže nic neruší výhled do zahrady. Bez problémů jsme tak dodrželi cenový rozpočet, který jsme měli," říká Vágner.
Elegantní optické propojení se zahradou stavbě výrazně přidalo prostor i světlo. Velká terasa u domu umožňuje v létě pohodlné stolování i odpočinek.
V patře místo čtyř malých pokojů vznikly tři, dvě ložnice a pracovna, ale také dvě šatny. Místo jediné původní malé koupelny mají současní majitelé k dispozici dvě.
Zejména prostorné hygienické zázemí u hlavní ložnice odpovídá dnešním požadavkům. Vedle vany tu najdete i sprchový kout, dvě umyvadla, bidet a klozet, další WC bylo umístěno společně s velkým sprchovým koutem a umyvadlem do druhé koupelny pro hosty.
Ložnice s nepřímým osvětlením stropu, ale i prostoru pod lůžkem
V přízemí je pouze WC s umyvadlem, v suterénu se totiž chystá prostor pro vybudování sauny a samozřejmě další koupelny.
Nábytek v celém domě byl vyroben na míru z lakované MDF desky, pouze čalouněný nábytek byl zakoupen hotový. Červená barva v interiéru, kde jinak převládá bílá a béžová, se ukázala jako velmi příjemný a oživující akcent.
Na podlaze v přízemí byl použit přírodní kámen a podlahové vytápění
Schodiště jako artefakt
Nebylo by to studio AI – DESIGN, které v Praze společně založili Petr Vágner a Eva Jiřičná, kdyby si nevyhrálo se schodištěm. V tomto případě i finanční limit určil použité materiály.
Subtilní nerezové prvky v kombinaci s dubovými schodnicemi natřenými na červeno působí velmi vzdušně, jako kdyby v prostoru až levitovaly. Šest ocelových táhel však upevnění zavěšeného schodiště bez problémů zvládá.
Schodiště se stalo dominantou domu
"Problém byl trochu se zábradlím, chtěl jsem, aby nosná trubka byla co nejtenčí. Podařilo se to i díky dalšímu zpevnění minitáhly," vysvětluje architekt.
Naštěstí se Petr a Pavel Růžičkovi z firmy Artefakt, kteří se studiem spolupracují již dlouho a kovové schody zvládají dokonale, i s designově náročným nápadem vypořádali bez problémů.
Velkou zásluhu na realizaci tohoto schodiště má i statik, Ing. Karel Košek z firmy Recoc. "Právě jeho přesné výpočty nám umožňují zrealizovat naše nápady," chválí Petr Vágner.
Schody mají ještě jednu vychytávku, LED osvětlení zapuštěné do dřevěných schodnic funguje nejen jako skvělý bezpečnostní prvek, ale zároveň v noci vytváří zajímavou světelnou atmosféru.
Celý dům je ostatně koncipovaný tak, aby si ho majitelé mohli vychutnat díky promyšlenému osvětlení i v noci.
Subtilní schodiště se prostorem doslova vznáší
Za zmínku stojí i vstřícný přístup sousedů, kteří jako účastníci stavebního řízení mnohdy komplikují život stavebníků. V tomto případě proběhlo vše bez jakýkoli připomínek, a to včetně stavebního úřadu.
Původní schodiště na chloubu domu rozhodně neaspirovalo
Technické informaceAutor: Ing. arch. Petr Vágner, AI – DESIGN. Spoluautoři Tomáš Slovik a Tereza Tejkalová Realizace: 2009 Užitná plocha domu včetně zahrady a garáže: 250 m2 Vytápění: plynový kotel, podlahové vytápění Podlahové krytiny: přízemí přírodní kámen (vápenec), 2. nadzemní podlaží koberce |
AutorIng. arch. Petr Vágner * 1970 Absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze. V roce 1999 založil s architektkou Evou Jiřičnou studio AI – DESIGN. V tomto ateliéru vzniklo za deset let jeho existence téměř sto projektů. Mezi nejznámější patří první designový hotel ve střední Evropě - hotel Josef, za který ateliér obdržel Grand Prix architektů v kategorii Architektonický design. Ale i další projekty a rekonstrukce patří k velmi oceňovaným a často i oceněným - kostel u sv. Anny, dům U Tří čápů, Hotel Maximilian, Univerzitní centrum Tomáše Bati ve Zlíně a další. Jeden z realizovaných bytových interiérů získal cenu Grand Prix v kategorii Interiér. V současnosti patří k nejzajímavějším úkolům práce na funkcionalistickém hotelu Avion v Brně. |