Správcovská firma zařídí za poplatek i odklízení listí nebo odhrabávání sněhu. Ilustrační foto

Správcovská firma zařídí za poplatek i odklízení listí nebo odhrabávání sněhu. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Když služby správcovské firmy nestojí za nic

  • 21
Lenka Slabová si před třemi lety koupila nový byt o velikosti sedmdesát metrů čtverečních v Praze 9 nedaleko říčky Rokytka. Developer jí sliboval ostrahu areálu. Majitelka za služby platí, ale v podstatě je nedostává. Společně s dalšími vlastníky zvažuje výměnu správce.
Když si Lenka Slabová brala hypotéku, už tehdy ji realitní makléř varoval: nechte si finanční rezervu na poplatky správcovské firmě. I když nadstandardních služeb nenabízel developer mnoho, přesto se nějaké našly. Například ostraha objektu, která hlídá, aby se do uzavřeného areálu nikdo nedostal. 

Díky tomu si žena byt koupila. Záhy však zjistila, že firmě pouze platí, ale služba není k ničemu. "Odbor životního prostředí nepovolil postavit kolem domu kvalitní plot, ale jen drátěný. A ten je každou chvíli prostřihaný. Nefunguje ani vstupní brána, kterou tři roky reklamujeme, a správce místo toho, aby nám pomohl, spíš vše zdržuje,“ vypráví Lenka Slabová, která se stala předsedkyní společenství vlastníků v novém domě.

Do blízkosti, ale i do domu samého se nyní dostane kdekdo. Řešili dokonce už vykradené garáže. Správcovskou firmu, kterou jim zajistil developer, nikdo z vlastníků neznal. Předpokládali, že stojí na jejich straně a pomůže jim právě s reklamacemi, které se v domě objevily.

Podle Lenky Slabové byl však spíš opak pravdou. "Mám dojem, že správce spíše tyto věci prodlužoval tak dlouho, až uplynula tříletá záruční doba, a teď už je pozdě. A dalších důvodů k nespokojenosti je více.“

Snaží se o výměnu, zatím marně
Už tři roky by obyvatelé firmu rádi vyměnili. Ale zatím se to nepodařilo. "Je prostě nereálné, aby se sešla většina členů společenství vlastníků a odhlasovala to. Lidé nejsou schopni se sejít v určitý čas na určitém místě a ještě něco odsouhlasit,“ stěžuje si mladá žena.

Právě kvůli tomu je tak těžké změnit podmínky, které nastaví developer, především pokud se jedná o bytový dům s vysokým počtem vlastníků. "Čím více partají dům má, tím je to horší,“ dodává.

Za svůj byt a společný podíl platí poplatky asi tři tisíce za měsíc. K tomu musí připočítat částku do fondu oprav, která je kolem tisíce korun, a ještě elektřinu, kterou spotřebuje jen ona ve svém bytě.

Ve třech tisících je zahrnuta péče o zeleň, úklid domu i okolí, revize a opravy výtahů, pojištění, odklízení sněhu, ostraha objektu a další poplatky firmě za to, že se o ně stará.

Předsedkyně společenství vlastníků potvrzuje, že někteří její kamarádi, kteří si pořídili nové byty v rámci jiných projektů, jsou na tom podstatně hůře.

Vybrali si byty v projektech, kde je developer nalákal na řadu nejrůznějších služeb - fitness centrum, soukromý tenisový kurt, park i s jezírkem, hřiště, čtyřiadvacetihodinovou recepci.

S tím si však člověk nekupuje jen možnost využívat tyto nadstandardy, ale i nutnost se o ně starat, tedy zaplatit za péči někomu, kdo se postará o chod, údržbu, opravy a pojištění.

"Téměř všichni známí na to nadávají. Musí totiž platit třeba i dvakrát více, než by vydali na běžné poplatky, jako jsou spotřeby energií, úklid nebo pojištění,“ potvrzuje Lenka Slabová.

A když se vlastníci rozhodnou, že se něčeho takového chtějí zbavit, třeba zrušit tenisový kurt nebo jezírko, zjistí, že to jednak není jednoduché, a ještě je to drahé.

Poznámka: jméno ženy je změněno, redakce však pravé jméno zná.