Díky tomu si žena byt koupila. Záhy však zjistila, že firmě pouze platí, ale služba není k ničemu. "Odbor životního prostředí nepovolil postavit kolem domu kvalitní plot, ale jen drátěný. A ten je každou chvíli prostřihaný. Nefunguje ani vstupní brána, kterou tři roky reklamujeme, a správce místo toho, aby nám pomohl, spíš vše zdržuje,“ vypráví Lenka Slabová, která se stala předsedkyní společenství vlastníků v novém domě.
Do blízkosti, ale i do domu samého se nyní dostane kdekdo. Řešili dokonce už vykradené garáže. Správcovskou firmu, kterou jim zajistil developer, nikdo z vlastníků neznal. Předpokládali, že stojí na jejich straně a pomůže jim právě s reklamacemi, které se v domě objevily.
Podle Lenky Slabové byl však spíš opak pravdou. "Mám dojem, že správce spíše tyto věci prodlužoval tak dlouho, až uplynula tříletá záruční doba, a teď už je pozdě. A dalších důvodů k nespokojenosti je více.“
Snaží se o výměnu, zatím marně
Už tři roky by obyvatelé firmu rádi vyměnili. Ale zatím se to nepodařilo. "Je prostě nereálné, aby se sešla většina členů společenství vlastníků a odhlasovala to. Lidé nejsou schopni se sejít v určitý čas na určitém místě a ještě něco odsouhlasit,“ stěžuje si mladá žena.
Právě kvůli tomu je tak těžké změnit podmínky, které nastaví developer, především pokud se jedná o bytový dům s vysokým počtem vlastníků. "Čím více partají dům má, tím je to horší,“ dodává.
Za svůj byt a společný podíl platí poplatky asi tři tisíce za měsíc. K tomu musí připočítat částku do fondu oprav, která je kolem tisíce korun, a ještě elektřinu, kterou spotřebuje jen ona ve svém bytě.
Ve třech tisících je zahrnuta péče o zeleň, úklid domu i okolí, revize a opravy výtahů, pojištění, odklízení sněhu, ostraha objektu a další poplatky firmě za to, že se o ně stará.
Předsedkyně společenství vlastníků potvrzuje, že někteří její kamarádi, kteří si pořídili nové byty v rámci jiných projektů, jsou na tom podstatně hůře.
Vybrali si byty v projektech, kde je developer nalákal na řadu nejrůznějších služeb - fitness centrum, soukromý tenisový kurt, park i s jezírkem, hřiště, čtyřiadvacetihodinovou recepci.
S tím si však člověk nekupuje jen možnost využívat tyto nadstandardy, ale i nutnost se o ně starat, tedy zaplatit za péči někomu, kdo se postará o chod, údržbu, opravy a pojištění.
"Téměř všichni známí na to nadávají. Musí totiž platit třeba i dvakrát více, než by vydali na běžné poplatky, jako jsou spotřeby energií, úklid nebo pojištění,“ potvrzuje Lenka Slabová.
A když se vlastníci rozhodnou, že se něčeho takového chtějí zbavit, třeba zrušit tenisový kurt nebo jezírko, zjistí, že to jednak není jednoduché, a ještě je to drahé.
Poznámka: jméno ženy je změněno, redakce však pravé jméno zná.