Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kdysi Titanic na kolejích, dnes luxusní penzion. Romantika na kolejích

  1:00aktualizováno  1:00
Spát ve vagonu nebo na nádraží může být i luxusní a hlavně neuvěřitelný zážitek. Pokud jsou to ovšem proslulé vlakové vagony Pullman a nádražní budova přestavěná na obytný dům.

Penzion Gudmunda Olafssona ležící ve vesničce Petworth (asi 60 km jižně od Londýna) představuje světový unikát. Old Railway Station Hotel je jediným místem na zeměkouli, kde můžete přenocovat ve vlaku značky Pullman.

Kromě čtyř vagonů pocházejících z období let 1912 až 1923 jej tvoří také nádražní budova, která byla při rekonstrukci v polovině 80. let upravena na rodinný dům.

Nádražní budova jako hotel

Nádražní budova jako hotel

Titanic na kolejích

"Dochovala se asi jen stovka Pullmanových vagonů, většinou jsou ve vlastnictví muzeí nebo Orient Expressu. Tady u nás máme čtyři, což znamená celá čtyři procenta," chlubí se majitel. Ve zlaté éře železniční dopravy byly vozy značky Pullman synonymem vysokého společenského statusu a luxusu.

"Pullmanův vlak, to byl díky luxusnímu vybavení i službám takový Titanic na kolejích," připomíná Olafsson. "Kdo měl dost peněz a chtěl cestovat ve velkém stylu, ten jel Pullmanem."

Pullmanovy vagony představovaly luxus stejně jako Titanic

Pullmanovy vagony představovaly luxus stejně jako Titanic

Ve dvacetimetrových vagonech bylo ve dvou řadách umístěno 18 mohutných sedadel, což představovalo značný komfort. O veškeré pohodlí cestujících se navíc staral uniformovaný stevard, který byl připraven splnit jim každé přání.

Tři ze čtyř vozů byly v 50. letech využívány pro ubytování železničních dělníků, čtvrtý majitelé získali od jisté dámy z Cambridge. Rekonstrukce každého vagonu pak přišla přibližně na 130 000 liber (tedy skoro na čtyři miliony korun).

Jsou vyrobené z poměrně exotických materiálů, většinou z teakového a mahagonového dřeva. Jejich údržba je časově i finančně velmi náročná.

Bývalá nádražní čekárna

Bývalá nádražní čekárna

Záchrana luxusu

První dvojice vagónů, Alicante (z roku 1912) a o dva roky mladší Mimosa, dorazila do Petworthu v létě 1998. Následně došlo k jejich úpravě a vytvoření čtyř hotelových pokojů. V roce 2001 vozový park rozšířila Flora (1923) a nakonec Montana (také z roku 1923). Rekonstrukce se dočkaly i přilehlé nádražní budovy.

O tři a půl roku později v nových prostorách vyrostla kotelna, rozvodna vody a elektřiny i moderní prádelna. Celková kapacita pokojů se rozrostla na deset, osm je ve vlakových vagonech a dva v nádražní budově. V budoucnu hodlá Gudmund Olafsson přeměnit v exkluzivní pokoj pro hosty také nedaleké nádražní stavědlo.

Snídaně na peroně

Snídaně na peroně

Architektonicky zůstaly vozy nedotčeny, noví majitelé pouze odstranili původní nábytek. Ze čtyřmístného kupé na každém konci vagonu vznikla koupelna a středová dělící stěna vyčlenila v každém vagonu dvě ložnice.

Přibyly také moderní vymoženosti v podobě ústředního topení či ploché televizory, které dnešní cestovatel v zařízeních podobného typu očekává.

Ložnice ve vagonu Montana

Ložnice ve vagonu Montana

Klientela pana Olafssona se povětšinou skládá z obdivovatelů železničního dědictví, milovníků nostalgie a romantiků. "Přestože zimní sezona bývá poněkud ospalejší, každoročně okolo 14. února, kdy je svatého Valentýna, se rezervace jenom hrnou," směje se majitel.

Železniční trať byla v Petworthu položena v roce 1859 a fungovala až do poloviny 60. let minulého století, kdy bylo v důsledku znárodnění britských drah mnoho lokálních nádraží vyřazeno z provozu. Dnešní podoba nádražní budovy pochází z roku 1892.

Koupelna ve vagonu

Koupelna ve vagonu

Ložnice v nádražní budově

Ložnice v nádražní budově

George Mortimer Pullman

1831-1897
Americký vynálezce a průmyslník. V roce 1864 si nechal patentovat lůžkový železniční vůz, kterému pak zajistil věhlas přepravou zesnulého prezidenta Abrahama Lincolna. O tři roky později představil první hotel na kolejích, jehož součástí byl také jídelní vagon a kuchyně.

Pullman věřil, že klíčem k úspěchu je poskytování co nejširší škály služeb, od roznášky sendvičů až po drobné krejčovské opravy oděvů. V 80. letech 19. století se mu podařilo výhodně odkoupit detroitskou vagonku a rozšířit výrobu také na další druhy železničních vagonů.

Koupelna ve vagonu

Koupelna ve vagonu

Ložnice v nádražní budově

Ložnice v nádražní budově

Autoři:






Nejčtenější

Památkově chráněná třípodlažní vila stojí na reprezentativní parcele na rohu...
Hurá dovnitř. Kubistická Kovařovicova vila v Praze se otvírá veřejnosti

Bedřich Kovařovic, stavitel a inspektor stavebních podniků, si podle návrhu architekta Josefa Chochola nechal v letech 1912 a 1913 postavit kubistickou vilu....  celý článek

Dům je krásně zasazený na rohovém pozemku v novozélandském Puhoi.
Bez dveří a stresu. Boj s rakovinou nasměroval rodinu do zelené oázy

Novozélandský architekt David Maurice hledal pro svou rodinu klidné místo. Toužil po obyčejné každodenní radosti. S kolegou Josephem Longem z kanceláře LTD...  celý článek

Stěny interiéru jsou obložené nerezem, mědí či mosazí.
Nejen pivo, ale i hospody umí Češi nejlépe na světě. Svět to ocenil

České IO Studio je čerstvě držitelem nejlepšího designového ocenění na světě. Red Dot Communication Design Award 2017 dostalo za koncept moderního řetězce...  celý článek

Důležitou roli hraje i způsob pokládky a velikost spár. Například...
Jakou a kam volit keramickou dlažbu, radí architekt Jan Ranný

Přírodní kámen, dřevo a keramická dlažba patří v architektuře mezi tradiční materiály. Z této trojice se díky novým technologiím dokázala nejvíce posunout...  celý článek

Hvězda filmu Kristián Oldřich Nový vlastnil víc než čtvrt století chalupu na...
Chalupáři stříbrného plátna. Podívejte se, kde to opravdu milovali

Byly jejich útočištěm, kam si odjížděli odpočinout od hektičnosti hereckého světa. Místo, které opravdu milovali, byť nešlo o žádný přepych. Čeští umělci rádi...  celý článek

Další z rubriky

Lůžko s matrací je velké 140 × 200 centimetrů. Postel má zvýšené hrany, aby...
Boj s garsonkou vyřešil obřím kusem nábytku uprostřed místnosti

Německý nábytkový návrhář Nils Holger Moormann přemýšlel, jak co nejlépe zařídit malý byt. Problém s malým prostorem vyřešil dřevěným boxem, který vložil do...  celý článek

Snímek zachycuje projekt Kateřiny Šedé nazvaný Furt dokola z roku 2008, kdy...
Architektkou roku je Kateřina Šedá. Nepracuje s cihlami, ale s lidmi

Není architektka, přesto se stala Architektkou roku 2017. Kateřina Šedá, držitelka Chalupeckého ceny pro mladé výtvarníky, se zabývá tím, co se označuje jako...  celý článek

Brasília je mladé město s fantastickou architekturou
Prezident Kubitschek postavil Brasílii za tři roky, jeden měsíc a pět dní

Před 115 lety se narodil Juscelino Kubitschek, brazilský prezident s českými kořeny, který se pustil do jednoho z největších dobrodružství 20. století. Za tři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.