Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kdysi Titanic na kolejích, dnes luxusní penzion. Romantika na kolejích

  1:00aktualizováno  1:00
Spát ve vagonu nebo na nádraží může být i luxusní a hlavně neuvěřitelný zážitek. Pokud jsou to ovšem proslulé vlakové vagony Pullman a nádražní budova přestavěná na obytný dům.

Penzion Gudmunda Olafssona ležící ve vesničce Petworth (asi 60 km jižně od Londýna) představuje světový unikát. Old Railway Station Hotel je jediným místem na zeměkouli, kde můžete přenocovat ve vlaku značky Pullman.

Kromě čtyř vagonů pocházejících z období let 1912 až 1923 jej tvoří také nádražní budova, která byla při rekonstrukci v polovině 80. let upravena na rodinný dům.

Nádražní budova jako hotel

Nádražní budova jako hotel

Titanic na kolejích

"Dochovala se asi jen stovka Pullmanových vagonů, většinou jsou ve vlastnictví muzeí nebo Orient Expressu. Tady u nás máme čtyři, což znamená celá čtyři procenta," chlubí se majitel. Ve zlaté éře železniční dopravy byly vozy značky Pullman synonymem vysokého společenského statusu a luxusu.

"Pullmanův vlak, to byl díky luxusnímu vybavení i službám takový Titanic na kolejích," připomíná Olafsson. "Kdo měl dost peněz a chtěl cestovat ve velkém stylu, ten jel Pullmanem."

Pullmanovy vagony představovaly luxus stejně jako Titanic

Pullmanovy vagony představovaly luxus stejně jako Titanic

Ve dvacetimetrových vagonech bylo ve dvou řadách umístěno 18 mohutných sedadel, což představovalo značný komfort. O veškeré pohodlí cestujících se navíc staral uniformovaný stevard, který byl připraven splnit jim každé přání.

Tři ze čtyř vozů byly v 50. letech využívány pro ubytování železničních dělníků, čtvrtý majitelé získali od jisté dámy z Cambridge. Rekonstrukce každého vagonu pak přišla přibližně na 130 000 liber (tedy skoro na čtyři miliony korun).

Jsou vyrobené z poměrně exotických materiálů, většinou z teakového a mahagonového dřeva. Jejich údržba je časově i finančně velmi náročná.

Bývalá nádražní čekárna

Bývalá nádražní čekárna

Záchrana luxusu

První dvojice vagónů, Alicante (z roku 1912) a o dva roky mladší Mimosa, dorazila do Petworthu v létě 1998. Následně došlo k jejich úpravě a vytvoření čtyř hotelových pokojů. V roce 2001 vozový park rozšířila Flora (1923) a nakonec Montana (také z roku 1923). Rekonstrukce se dočkaly i přilehlé nádražní budovy.

O tři a půl roku později v nových prostorách vyrostla kotelna, rozvodna vody a elektřiny i moderní prádelna. Celková kapacita pokojů se rozrostla na deset, osm je ve vlakových vagonech a dva v nádražní budově. V budoucnu hodlá Gudmund Olafsson přeměnit v exkluzivní pokoj pro hosty také nedaleké nádražní stavědlo.

Snídaně na peroně

Snídaně na peroně

Architektonicky zůstaly vozy nedotčeny, noví majitelé pouze odstranili původní nábytek. Ze čtyřmístného kupé na každém konci vagonu vznikla koupelna a středová dělící stěna vyčlenila v každém vagonu dvě ložnice.

Přibyly také moderní vymoženosti v podobě ústředního topení či ploché televizory, které dnešní cestovatel v zařízeních podobného typu očekává.

Ložnice ve vagonu Montana

Ložnice ve vagonu Montana

Klientela pana Olafssona se povětšinou skládá z obdivovatelů železničního dědictví, milovníků nostalgie a romantiků. "Přestože zimní sezona bývá poněkud ospalejší, každoročně okolo 14. února, kdy je svatého Valentýna, se rezervace jenom hrnou," směje se majitel.

Železniční trať byla v Petworthu položena v roce 1859 a fungovala až do poloviny 60. let minulého století, kdy bylo v důsledku znárodnění britských drah mnoho lokálních nádraží vyřazeno z provozu. Dnešní podoba nádražní budovy pochází z roku 1892.

Koupelna ve vagonu

Koupelna ve vagonu

Ložnice v nádražní budově

Ložnice v nádražní budově

George Mortimer Pullman

1831-1897
Americký vynálezce a průmyslník. V roce 1864 si nechal patentovat lůžkový železniční vůz, kterému pak zajistil věhlas přepravou zesnulého prezidenta Abrahama Lincolna. O tři roky později představil první hotel na kolejích, jehož součástí byl také jídelní vagon a kuchyně.

Pullman věřil, že klíčem k úspěchu je poskytování co nejširší škály služeb, od roznášky sendvičů až po drobné krejčovské opravy oděvů. V 80. letech 19. století se mu podařilo výhodně odkoupit detroitskou vagonku a rozšířit výrobu také na další druhy železničních vagonů.

Koupelna ve vagonu

Koupelna ve vagonu

Ložnice v nádražní budově

Ložnice v nádražní budově

Autoři:



Nejčtenější

Horská chata v Orlických horách láká na všechny možné požitky

Těleso krbu nechala autorka interiéru vestavět do dřevěné stěny s úložným...

Postavit v horách chatu, která souzní s okolní přírodou i stavbami, není jednoduché. Zejména pokud má sloužit jak...

Milovaný dům za Prahou opustili. Postavili si lepší ve Slezsku

Dům je vzhledově téměř totožný s prvním, zděným domovem majitelů.

Aneta s Martinem neměli s bydlením problém. Žili se dvěma dětmi v pěkném zděném domě nedaleko Prahy, sousedé byli...



Katastrofy českých domácností. Co všechno dokážou naše zlaté ručičky

Stavební inspektoři při prohlídkách nemovitostí občas vidí neuvěřitelně...

Stavební inspektoři při prohlídkách nemovitostí občas vidí neuvěřitelně zfušovanou práci, nekvalitní provedení a někdy...

Starý dům dvojice umělců pracně zrekonstruovala vlastními silami

Původnímu viničnímu domku se Martinovi s Danielou podařilo vrátit jeho bývalou...

Historie bývalého viničního domku, během let rozšiřovaného a přistavovaného, sahá daleko. Levé křídlo je prý staré...

V panelákovém bytě se stal z betonu hlavní prvek rekonstrukce

Sto let starému sofa dělá společnost pevný stolek, který jako jediný kus...

Jakub na sídlišti v Krči vyrůstal. S výjimkou krátké doby, kdy bydlel v centru Prahy, tu strávil celý život. Nejdřív o...

Další z rubriky

Architektka Jiřičná je pro Brity hvězdou, ocenili ji za celoživotní dílo

Eva Jiřičná má rekonstrukce, kde se použijí moderní materiály, opravdu ráda

Londýnský festival designu udělil české architektce Evě Jiřičné letošní medaili za celoživotní dílo. Ocenění náleží...

Vojanovy sady. Uprostřed Prahy je krásná oáza, kde se ztratíte v čase

Vojanovy sady patří k jedné z nejstarších zahrad v metropoli.

Uprostřed Prahy je oáza, kde se člověk může na chvíli zastavit, lehnout si pod některý z ovocných stromů a šum...

Budova VŠCHT je funkční, krásná a má vlastní pivovar, kde se vaří Lachout

VŠCHT má vlastní pivovar, kde se studenti učí vařit pivo Lachout (Lahodná...

Chemie často patří ve škole k obávaným předmětům, její praktické využití se vytrácí v biflování vzorečků. Jaké...



Najdete na iDNES.cz