Původní budova Horního (Buštěhradského) nádraží byla dostavěna počátkem 70. let 19. století. Na jaře roku 1945 ji zničily nálety spojeneckých letadel a budova a její okolí se posléze postupně obnovovaly do provizorní podoby. Několik pokusů o rekonstrukci či výstavbu nového nádraží zůstalo jen na papíře.
Nejistý stav způsobil postupné chátrání objektu, který se stal nesčetněkrát kritizovanou ostudou světových lázní. Nádraží bylo v havarijním technickém stavu, především fasády a střešní plášť, a značně zchátraly rovněž pochozí plochy obklopující budovu.
Reálná šance na výstavbu nového nádraží přišla v roce 2014, kdy došlo na základě kupní smlouvy k převodu nádraží z majetku Českých drah na Českou republiku a právo hospodařit s tímto majetkem získala Správa železniční dopravní cesty. Původní projektová dokumentace byla pozměněna, v dubnu 2015 se začalo stavět a nová výpravná budova začala cestujícím sloužit v roce 2017.
Novostavba s aerodynamickým tvarem, který připomíná kávové zrno, vychází z návrhu architekta Petra Franty. Ústředním prvkem je prosklená hala přecházející přes obě patra, která vytváří vzdušný a prosvětlený veřejný prostor. Hlavními materiály fasády jsou plech a sklo a celý objekt nádražní budovy je bezbariérový.
Prostor haly v podzemním podlaží navazuje na podchod spojující nástupiště. V nadzemním podlaží se nachází hala s prostorem pro prodej jízdenek a dvě administrativní části, které jsou propojeny lávkou zavěšenou nad halou.
Nádraží chátralo od druhé světové války. Veřejnost se nového dočkala v roce 2017.
V červnu letošního roku k nové výpravní budově přibyly nástupiště, nový podchod a výtahy. Úpravami prošly železniční svršek a spodek, trakční vedení i zabezpečovací zařízení.
Zajímavostí byla repase historického přístřešku umístěného původně nad 1. a 2. nástupištěm, který je nově posazen nad kusou 3. kolejí. Jde o ocelolitinovou konstrukci z produkce strojíren a železáren Samuela Bondyho v Praze, která byla na nástupiště osazena roku 1891. Renovace se dočkala po dlouhých desetiletích, když přečkala i poválečné opravy, kdy byla zkrácena na polovinu.
Líbí se vám nová podoba nádraží?
Zdařilé rekonstrukce jsou aktuálně k vidění na putovní výstavě Má vlast cestami proměn.