V karlovarském hotelu Imperial se tak představila pestrá paleta návrhů od lázeňského pohárku, hotelového mobiliáře, přes dárkové předměty a módní doplňky až po originální kávovou směs či perníčky ke kávě.
Letošní tematická volnost možná přispěla k tomu, že někteří účastníci sedmého ročníku Imperial Design Symposia vybočili z obvyklé oblasti své tvorby. Třeba Adéla Lejsková Rašková, která se pod vlastní značkou adadesign zabývá tvorbou nábytku a interiérových doplňků, představila kávový set Black Lily.
Ten pracuje s prvky korporátního designu lázeňské společnosti Imperial Karlovy Vary, která je pořadatelkou celé akce. Autorka svůj návrh propracovala do posledního detailu. Díky tomu je součástí setu kromě porcelánu také originální kávová směs. Ke kávě je možné zakousnout marcipány a perníčky, jejichž recepturu vyvinula Adéla Lejsková Rašková společně s profesionálními cukráři.
Návrhy všech designérů je možné si prohlédnout v galerii hotelu Imperial v Karlových Varech do konce září. Symposia se během sedmi let zúčastnilo 23 designérů, někteří z nich opakovaně.
Mezi autory předchozích ročníků nechyběl třeba módní návrhář Jakub Polanka, jinak tvořící ve Francii, jedna z mála českých držitelek ocenění americké televizní akademie EMMY Maja Rašková či Lucie Koldová, nositelka titulu Czech Grand designér roku 2012.
Dejte designérům volnou ruku
Také designér Martin Přibík z karlovarského ateliéru Futuree opustil letos pro svou tvorbu typický materiál porcelán a navrhl novou podobu parkového mobiliáře pro lázeňský hotel Imperial. Zamyslel se i nad obutím pro lázeňské hosty, v němž by mohli přecházet z pokojů k bazénu nebo na léčebné či wellness procedury. Výsledkem jsou pantofle Kros Imperialos.
Na obutí lázeňských hostů se zaměřil také Petr Mikošek, který vyrobil žabky rovněž v hotelovém designu. Praktický obal na žabky vytvořila jeho kolegyně ze studia BOA Michaela Vrátníková.
Celý set doplňuje textilní taška, v níž si mohou lázeňští hosté pohodlně přenášet své věci po hotelu i mimo něj.
Lze ji také snadno poskládat a nosit s sebou, nebo v ní přivézt svým blízkým z Karlových Varů na ochutnání minerální vodu či světoznámý likér v dárkové lahvi od Petra Mikoška.
Michaela Vrátníková při své tvorbě myslela i na personál prádelny, kterému usnadní práci její systém pro označování prádla jednotlivých hotelů. Speciální nesepratelná barva zajistí, že označení zůstane zřetelné až do konce životnosti prádla. Zaměstnanci i hosté jistě ocení také její voděodolné obaly na notebooky či tablety.
Anežka Podzemská a Dana Elsterová, jež tvoří pod společnou značkou duo DURCH, vycházely při navrhování limitované kolekce vějířů pro hotel Imperial z ducha prvorepublikového lázeňství. Jejich vějíře však neustrnuly v době promenád, honzíků a slunečníků, kdy byly nezbytnou součástí "outfitu" promenujících se dam, ale staly se svébytným módním doplňkem současnosti.
Václav Mlynář ze studia deForm chtěl svým návrhem reflektovat více jak stoletou tradici hotelu Imperial, ale i jeho neustálou snahu zlepšovat a modernizovat služby odpovídající 21. století.
Zaměřil se proto na upomínkový předmět ve tvaru klasického starého klíče k pokojovým dveřím s moderní funkcí flash disku, na němž hosté dostanou nahranou hotelovou prezentaci a další užitečné informace.
Spoluzakladatel studia deForm Jakub Pollág se nechal inspirovat slavnou legendou o založení města Karlovy Vary českým králem Karlem IV. a navrhl lázeňský pohárek s názvem Drink like a King.
Design z Karlových Varů je úspěšný i ve světě
V prvním ročníku v roce 2007 vznikl světově úspěšný lázeňský pohárek Kala, který Českou republiku reprezentoval na řadě přehlídek designu a výstav, z nichž asi nejvýznamnější byla "Object Factory" v newyorském MAD museu a prezentace přírůstků "Čerstvé! Fresh! Design 1999 – 2009" do sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze.
Druhého ročníku se účastnili například autor pohárku Štěpán Kuklík, Maja Rašková či Lucie Koldová a další. Realizován byl šálek na kávu ze setu Balneo od Martina Přibíka a korporátní grafický design pro Hotel Imperial a Spa Resort Sanssouci od grafického designéra Filipa Cvrčka.
Ročník 2009 byl opět ve znamení porcelánu. Martin Přibík vytvořil unikátní set Vienna do stejnojmenné kavárny a Maja Rašková "oblékla" pohárek Kala do praktického neoprenu. Kvalitu výsledků symposií potvrzuje jak účast originálních objektů na významných výstavách a jejich zařazení do sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Muzea Karlovy Vary, tak zisk ocenění Hvězda 3D reklamy.
Ročník 2010 byl poněkud poznamenán ekonomickou krizí, přesto se do výroby dostala porcelánová Mísa – mapa od Martina Přibíka, která slouží jako firemní dárek. Ročník 2011 byl zaměřen na blížící se oslavy 100 let od založení hotelu Imperial v roce 1912.
V jeho rámci se soustředilo deset designérů na témata, jakými jsou dárkové předměty společnosti, inovace hotelových interiérů či předmětů pro merchandising. Ročník 2012 byl zaměřen na Spa Fashion a zúčastnil se ho mimo jiné jeden z nejuznávanějších českých návrhářů Jakub Polanka. Spolupořadatelem Imperial Design Symposia je občanské sdružení Design Aliance a Czech Design.