Mezi komplexní služby realitek patří i předání bytu novému majiteli.

Mezi komplexní služby realitek patří i předání bytu novému majiteli. | foto: Profimedia.cz

K prodeji bytu přizvěte odborníky. Vyhnete se problémům

  • 32
Prodáváte-li dům nebo byt, využijte služeb realitní kanceláře. Vyhnete se tak potížím, do kterých se můžete kvůli neznalosti dostat.

Na prodeji bytu nebo domu přeci nemůže být nic těžkého, napadne mnoho lidí. Ale pozor - realitní transakce nejsou tak jednoduché, jak vypadají. Nestačí jen podat inzerát a sepsat smlouvu.

Musíte správně nastavit cenu, organizovat prohlídky, sepsat návrh na vklad a odnést ho spolu se smlouvami na katastr nemovitostí. Zajistit odhad nemovitosti a mnohé další. To vše za vás zařídí realitní odborníci za provizi, která se počítá z prodejní ceny. Bývá v rozmezí dvou až šesti procent.

"Nepotřebuje nás člověk, který je odborník na nemovitosti, na tržní oceňování, na právní aspekty prodeje nebo pronájmu. Ten, kdo má přístup na největší internetové servery určené pouze pro realitní kanceláře, je odborník na marketing, má velké finanční prostředky na inzerci a je neustále k dispozici zájemcům o prohlídky. Pro všechny ostatní je pomoc renomované realitní kanceláře nezbytná," vysvětluje Tomáš Duda, ředitel společnosti Professionals.

Makléř vše zařídí, vy jen podepíšete kupní smlouvu

Co všechno vlastně realitní kancelář zajistí, když jí svěříte prodej své nemovitosti? Kromě podepsání kupní smlouvy, což musíte udělat osobně, v podstatě všechno.

Nejprve byste se měli domluvit na schůzce v bytě či domě, který chcete prodat. Makléř provede prohlídku, probere s vámi cenu, za jakou bude nemovitost nabízet, a seznámí vás s výší provize.

Měl by se podrobně vyptat na technický i právní stav, zkontrolovat nabývací tituly (kupní smlouvu, dědické řízení, darovací smlouvu atd.), ubezpečit se, že jste majitelem bytu či domu, a můžete ho tedy nabízet k prodeji.

Vyptá se na věcná břemena, zástavní práva a další věci, které s nemovitostí souvisejí. Dobrý makléř si vše zjistí z výpisu z katastru, proto rozhodně nemá cenu něco zamlčovat. Poté vypracuje nabídku včetně fotodokumentace.

"V rámci nabídky makléř zajistí bezplatnou inzerci na realitních serverech, v inzertních periodikách či denním tisku. Oslovuje také klienty ze své databáze, často spolupracuje i s dalšími kancelářemi," říká prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný.

Poté, co někdo o nemovitost projeví zájem, makléř zorganizuje prohlídku. Když se zájemce rozhodne byt či dům koupit, připraví rezervační a kupní smlouvu a návrh na vklad, které odnese na katastr.

Zajistí úschovu peněz do doby, než katastr změnu vlastnictví zapíše. Nemovitost předá novému zájemci a může mu pomoci i s přehlášením služeb, jako je telefon či elektřina.

Po prodeji nemovitosti vás čeká zaplacení daně. Daň z převodu se platí vždy, když jste prodali byt nebo dům v osobním vlastnictví. A k tomu potřebujete odhad nemovitosti. I ten zpravidla realitní kancelář v rámci provize zajistí.

V případě komplikací neváhejte a svěřte vše odborníkům

Při prodeji nemovitosti se mohou vyskytnout potíže, se kterými jste nepočítali. "To se stává, když je nemovitost v exekuci proti stávajícímu vlastníku. Nebo je zatížena zástavním či předkupním právem či věcným břemenem," vyjmenovává možné problémy právník Ondřej Staněk ze společnosti Výběr reality.

Podle něj v případě, kdy v kanceláři pracují odborníci, není téměř žádná z těchto situací neřešitelná. Realitní kancelář by se měla snažit maximálně pomoci: zajistit kontakt se zástavním věřitelem či exekutorem.

Oslovit oprávněného z předkupního práva s relevantní nabídkou ke koupi tak, aby platnost posléze uzavřené smlouvy nemohla být napadnutelná. "Součástí naší práce je také komunikace s 'nespolupracujícím' spoluvlastníkem," dodává Ondřej Staněk.

Pokud je situace neřešitelná, například věcné břemeno se nedá zrušit a bude se muset převést na nového majitele, pak by kvalitní makléř měl vše s prodávajícím probrat a navrhnout řešení - například slevu z kupní ceny. Záleží vždy na konkrétní situaci.

Provizi většinou platí kupující

Provizi za služby spojené s prodejem či pronájmem nemovitosti si realitní kanceláře určují samy. Neexistuje žádný předpis, který by nařizoval, jak má být vysoká.

Provize se pohybuje mezi dvěma až šesti procenty. U bytu za dva miliony činí provize v případě tří procent šedesát tisíc korun.

Výše provize se určuje podle komplikovanosti případu, ceny nemovitosti, ale i podle toho, zda podepíšete s realitní kanceláří exkluzivní smlouvu.

To znamená, že byt či dům bude nabízen výhradně vámi vybranou společností. Provize ale nemusí prodávajícího příliš trápit - přičte se k prodejní ceně, takže ji zpravidla zaplatí kupující.

Co zařídí realitní kancelář

* Nabízí nemovitost k prodeji na nejrůznějších realitních serverech a v inzertních periodikách.

* Oslovuje klienty, zájemce o koupi ze svých databází.

* Organizuje prohlídky.

* Snaží se vyřešit potíže, jako je předkupní právo, více nespolupracujících majitelů, exekuce proti stávajícímu vlastníkovi.

* Může pomoci při vyřízení hypotečního úvěru.

* Obstará veškerou komunikaci s katastrem nemovitostí - výpisy, návrh na vklad (pouze v případě osobního vlastnictví).

* Zajistí právní servis včetně sepsání kupní smlouvy se všemi náležitostmi - ověření podpisů za přítomnosti notáře.

* Zařídí úschovu peněz - než katastr změnu vlastnictví zapíše, prodejní cena se zpravidla uloží na nezávislý bankovní účet.

* Předá byt a obstará převod měřidel energií na nového vlastníka.

* Může zařídit i soudní odhad nutný k přiznání daně z převodu nemovitosti.