Jeskyně Cussac skrývá galerii dětství umění

Obří rytiny zubrů či mamutů ve francouzské jeskyni Cussac vypadají prostěji, nenápadněji než barvité výjevy v nedalekém Lascaux, galerii pravěké malby.
Obří rytiny zubrů či mamutů ve francouzské jeskyni Cussac vypadají prostěji, nenápadněji než barvité výjevy v nedalekém Lascaux, galerii pravěké malby. Cussac je však také podstatně starší a možná tím i cennější. Podle prvních odhadů archeologů, kteří zkoumají tuto jeskyni u akvitánské obce Buisson-des-Cadouin od loňského podzimu, pocházejí zdejší díla z doby před 22 000 až 28 000 lety. Podzemní prostory Lascaux pokrývali pravěcí malíři svými výtvory před "pouhými"17 000 lety. Pokud se navíc potvrdí spojitost mezi pozůstatky pěti lidí, nalezenými v jeskyni, a rytinami, zařadí se Cussac mezi nejstarší "muzea" pravěké tvorby. Kosti jsou staré aspoň 35 000 let - spadají do doby, kdy dnešní člověk osidloval Evropu a kdy mizeli poslední neandertálci. Kilometr dlouhá galerie se 150 až 200 rytinami v údolí řeky Dordogne však nepotřebuje převelké stáří, aby se zařadila mezi velké památníky pravěkého umění. Už nyní, po první prohlídce jeskyně soudí Dany Baraud, vedoucí archeolog akvitánského oblastního ředitelství pro kulturní záležitosti, že "Cussac je stejně důležitý pro rytectví, jako je Lascaux významné pro malbu". Přitom rytiny tvoří převážnou část výzdoby i v jeskyni Lascaux, třebaže zdejší malby jsou daleko známější. Norbert Ajulat, pověřený vedením prací v Cussaku potvrzuje Baraudův soud poukazem na originalitu rytin. "Obrazová výbava tohoto místa čerpá svou původnost z přítomnosti zvířecích vyobrazení, která bývají jen zřídka zobrazována v tomto kontextu," konstatuje. Na stěnách jeskyně jsou k vidění nejen obvyklí majestátní zubři, mamuti, nosorožci či koně, ale i ptáci a fantaskní figury s dlouhými čenichy a otevřenými tlamami. "Jejich přesné určení zatím zůstává v oblasti domněnek," konstatuje Ajoulat. Cussackou scenerii doplňují obrysy ženských postav a vyobrazení sexuálních scén. Obří rytiny i jejich kompozice s několika desítkami figur, které jsou až pětadvacet metrů dlouhé, vytvořili lidé, kteří neměli k dispozici nic jiného než pazourkové úštěpy. I když jsou díla v Cussaku jednodušší než výtvory z Lascaux, platí i pro ně to, co před více než sto lety řekl čelný francouzský prehistorik Gabriel de Mortillet o prvních nálezech jeskynních maleb: "Toto je dětství umění, nikoli umění dětí."