Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dva chlapi a pes bydlí v bytě, který připomíná galerii

  1:00aktualizováno  1:00
Kostýmní výtvarník Josef Čechota s přítelem Markem a fenkou Stellou objevují svět za Prahou. Po letech strávených v centru dění si všichni užívají vůní, zvuků a obrazů přírody. Byt je plný artefaktů a má styl. Návštěva byla fotografována pro časopis Moderní byt.

Do kuchyně se kromě snídaňového pultu a kulatého jídelního stolu vešla také rozměrná pohovka. Červená plastová trojnožka, využívaná zde jako odkládací stolek, byla součástí vybavení koupelen v hotelu Evropa. | foto: Jiří Hurt

Proč jste si pro nové bydlení vybrali právě Středokluky?
Zajímavý byl objekt a byt, který jsem vybral. To bylo prvotní. Teprve po přestěhování jsme přišli na to, jak je život mimo centrum najednou jinde. Z oken bývalého bytu jsme koukali na Vltavu, Hrad a Petřín. Zdánlivě romantika a pro mnohé sen. Jenže ten byt byl přímo nad Náplavkou. V zimě celkem klid, ale v létě...

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Moderní byt.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Moderní byt.

Centrum jsme si za dvacet let života užili ažaž. Navíc jsem, pro mnohé překvapivě, „hlínomil“. V bývalém bytě jsme měli malý balkon a tady máme pod okny kuchyně celou zahradu, ráno slyšíme zpívat ptáky a vůně růží se v letním období po ránu míchá s vůní čaje a chleba s máslem a vajíčkem natvrdo.

Jsme ve věku, kdy si víc než barů a klubů všímáme právě přírody a ta je v centru přesně ohraničená: „nešlapejte na trávník“, „voďte psy na vodítku“ a podobně. Centrum „už bylo“. A Stella si celý tento vesnický mikrokosmos užívá s námi.

Byt je součástí rozsáhlého developerského projektu, staré usedlosti, která prošla rekonstrukcí. Zasahovali jste nějak do dispozice interiéru ještě před jeho dokončením?
Jde o rekonstrukci bývalého panského sídla z roku 1860, které italský architekt Alberto Di Stefano zrenovoval s opravdovým citem pro každý detail. Mnoho původních prvků zůstalo zachováno a v celém objektu se potkává minulost se současným životem.

Byt se skládá z kuchyně (tam, kde původně byla kuchyň zájezdního hostince z roku 1860) a z bývalého výčepu, který je rozdělený na obývací zónu a ložnici. Tento prostor je nápaditě dělený vestavěnou koupelnou a šatnou tak, že nedošlo k narušení původního fazetového stropu. Obě místnosti jsou právě díky zachovalým stropům vzdušné a velkorysé.

Fotogalerie

Mít kuchyň v bývalé hospodské kuchyni a obývák ve výčepu, který chlap by si tohle nepřál? Do dispozic bytu jsme už nezasahovali. Pracovali jsme s prostorem, který byl daný a nám vyhovoval. Jedinou změnou bylo položení dřevěné sendvičové podlahy.

Jaké byly vaše nároky na vybavení bytu? Co bylo prioritou po funkční a estetické stránce?
Estetiku jsme neřešili. Úplně stačí postavit se v létě do zahrady a rozhlédnout se kolem. Citlivá rekonstrukce, zachování původních prvků stavby a jejich současná úprava byly z našeho pohledu dokonalé. Pravdou je, že jsme se museli z původních více než 100 m2 vypořádat s prostorem řádově menším.

Myslím ale, že se nám to podařilo. O tom svědčí i názory těch, kteří k nám jezdí na návštěvy. Prioritou byla kuchyň, oba rádi vaříme a hostíme přátele.

Sem se nám podařilo umístit i pohovku na lenošení s výhledem do zahrady. Pracovní stůl si našel své místo v obývacím pokoji přímo u okna s hlubokými parapety a s výhledem k plovárně. V ložnici jsme prvních pár dní téměř nemohli usnout, odvykli jsme úplnému tichu. Zvykli jsme si ale velmi brzy.

Pracovní stůl a výhled z okna

Pracovní stůl a výhled z okna

Interiér je fúzí mnoha stylů. Najdeme zde současný skandinávský, venkovský, industriální, vintage i retro styl. Jak se vám podařilo zkombinovat tak rozdílné přístupy a dosáhnout přitom harmonie?
Vrátím se k už řečenému: chtěli jsme domov. Neměli jsme v plánu realizovat ukázkový byt a bylo pro nás důležité vyhnout se uniformitě jednotného stylu. Domov jsme dali dohromady díky předmětům, které nás už nějaký ten rok provázejí životem.

Téměř každý kus nábytku má svůj příběh, bez kterého bychom ani jeden z nás nebyli úplní. Domov se rodí, domov se nestaví. A zřejmě máme v sobě oba „to něco“, co například dokáže dát vedle sebe zdánlivě nesourodé doplňky a nábytek, aniž by vznikl chaos.

Předpokládám, že vzhledem k vaší profesi je podoba interiéru především vaším dílem. Zasahoval do výsledku také váš přítel? 
To neznáte Marka. Má svůj názor, ale díkybohu pro nás oba se naše názory na to podstatné vždy vzájemně prolínají. V něčem jsem ustoupil já, v něčem Marek. Někdy zavrtěl hlavou Marek, jindy já. Ta hra nás baví. A Markův otisk v bytě? On sám. Doufám, že Marek cítí stejně i můj otisk.

Interiér je plný příběhů. Většina nábytku má svou historii. Například komodu v...

Interiér je plný příběhů. Většina nábytku, kterým je vybaven, má svou historii. Například komodu v obývacím pokoji Josef odkoupil z dekorace filmu MY 2.

Na stěnách visí mnoho výtvarných děl. Prozradíte nám autory? A vnímáte je především jako interiérové dekorace, nebo k nim máte osobnější vztah?
Bohužel jsme byli s ohledem na prostor nuceni některé obrazy uložit u mě v ateliéru. Na stěny domova se tak dostaly obrazy a fotky, které jsou opravdu důležité, přinášejí nám oběma vzpomínky a lidé, kteří nás navštíví poprvé, se v bytě, jak nám řekli, cítí jako v malé galerii. Obrazy a fotky kultivují nejen prostor k žití, ale také žití samotné. U nás to tak funguje.

A autoři? Víte, ono to v konečném důsledku není o autorech, ale o tom, co z obrazů nebo fotografií cítíme. Jak je nám s těmito díly příjemně. Ale když už jste se zeptala, jde o obrazy absolventů AVU, na zdi visí vedle grafiky od Jaroslava Šerých starý akvarel od Vojtěcha Sedláčka a proti němu grafika od Jaroslava Róny. Dále s námi žijí díla Jiřího Davida, Tomáše Němce, Eugenia Percossiho, Toyen nebo Vladimíra Komárka. Zdánlivě opět nesourodý mix, ale funguje. Obrazy sousedí s fotografiemi od Petera Župníka, Gorana Tačevského, Pavla Máry a dalších.

Na policích je také mnoho váz, jste sběrateli?
Už několik let jsem opravdu vášnivým sběratelem litého skla od šedesátých do osmdesátých let. Váz, popelníků, mís na ovoce a skleněných dóz máme v bytě tolik, že bychom mohli z fleku otevřít prodejnu s nimi. U většiny skla z mé sbírky znám i autora, rok výroby a u některých i číslo modelu.

Faktem je, že i přes tehdejší sériovou výrobu má toto sklo stále vysokou estetickou hodnotu. Baví mě jeho tvarosloví, barevnost a také samotný proces pátrání po autorech. Navíc máme oba rádi kytky. Hodně kytek. A tak potřebujeme i hodně váz.

Obývací pokoj je na místě bývalého výčepu. Základ v neutrálních odstínech...

Obývací pokoj je na místě bývalého výčepu. Základ v neutrálních odstínech zpestřují knihy a vinyly s převážně jazzovou a klasickou hudbou. Sbírka váz i obrazy odrážejí život a vášně svých obyvatel.

Pracujete jako stylista a kostýmní výtvarník. Co vás baví na tom vybírat šaty pro konkrétního člověka a čím je naopak zábavné pracovat v rámci většího projektu a za nějakým konkrétním účelem například u filmu? Kde čerpáte inspiraci?
Mám rád výzvy, a proto ke všem projektům, ať už je to reklama, videoklip, nebo film, přistupuji podobně. Vždy se snažím oděvem/kostýmem vystihnout a podpořit charakter postavy. V ideálním případě je mi odměnou pocit herce, který se v kostýmu lépe vžívá do postavy. Inspiruje mě svět výtvarného umění: soulad či kontrast barev, tvarů, struktur a hmoty.

Může se hodit

Líbí se Vám neobvyklé prvky v interiéru? Svěřte svůj byt do rukou zkušených bytových designérů a architektů na AAApoptávka.cz

Při práci na historických projektech čerpám ze samotného období, které kostýmově vizualizuji. Mými zdroji jsou i knihy a dobové časopisy. V případě kostýmní výpravy k seriálu Mamon (HBO) jsem pracoval s chladnou poetikou severských filmů. Před začátkem práce na filmu Anthropoid jsem navštívil Vojenský historický ústav a jeho expozici armádního muzea. Důležitými zdroji byly i dobové časopisy, které jsem nakupoval po všech možných antikvariátech.

Ve své práci jste velmi úspěšný. Máte přesto ještě nějaké velké profesní přání do budoucna? Film (popř. žánr), na kterém byste se chtěl podílet, nebo osobnost, kterou byste rád oblékal?
Jsem s výsledky mé dosavadní práce spokojený. To je pro mě důležité. Jestli jsem i úspěšný, jak říkáte, musí posoudit jiní. Na svém kontě mám kostýmní návrhy pro desítky reklamních spotů, videoklipů a tři celovečerní filmy. V oblasti reklamy jsem shodou náhod prací pro nejvýznamnější výrobce počítačových her považován za českého kostýmního specialistu právě pro ně. Nedávno jsem strávil pár dní na Ukrajině a v Lisabonu, kde jsem oblékal hrdiny nové hry.

Hodně mě bavila i práce na kostýmech pro pódiovou prezentaci elektropopové formace Cartonnage a volnou tvorbu jsem naposledy prezentoval na společném uměleckém projektu s Eugeniem Percossim. Jak vidíte, z „každého rožku trošku“ stejně jako u nás doma.

Byt je v bývalém panském sídle z roku 1860, které citlivě zrekonstruoval...

Byt je v bývalém panském sídle z roku 1860, které citlivě zrekonstruoval italský architekt Alberto Di Stefano.

Mým snem stále zůstává vytvořit kostým pro operní nebo divadelní představení, sci-fi, pohádku nebo komedii. Práce v takových případech dovoluje popustit uzdu fantazii. Nebráním se žádnému žánru. Jsem zvědavý na to, co mě ještě čeká. A jakou osobnost bych rád oblékal? Jamieho Dornana pro film Anthropoid oblékal „kluk ze Středokluk“. Jsem spokojený. A těším se na další výzvy.

Jaké jsou současné trendy v oblasti módy a designu a kam směřují? Do jaké míry vás nejen v pracovním, ale i v osobním životě ovlivňují?
Módní trendy v oblasti módy a designu jdou v zásadě dvěma směry: směrem do budoucnosti (nové technologie, 3D tisk, hi-tech materiály, digitalizace), ale je tu také pohled zpět, návrat k tradičním materiálům, ruční řemeslné výrobě a téměř zapomenutým a znovuobjevovaným technikám. V pracovním životě mě samozřejmě svým způsobem obě tyto cesty ovlivňují.

Osobní život, to je něco úplně jiného. V osobním životě se kopírovat nemá, v něm se cení originalita. Bylo pro nás důležité vyhnout se uniformitě jediného stylu. Domov jsme dali dohromady díky předmětům, které nás provázejí životem. Téměř každý kus nábytku zde má svůj příběh, bez kterého bychom ani jeden z nás nebyli úplní.

Kdo tu žije

Josef Čechota
Vystudoval Střední průmyslovou školu oděvní v Praze a v divokých 90. letech se věnoval především návrhům extravagantní módy legendární značky Faux-Pas. Od roku 2000 realizuje komerční zakázky i umělecké projekty pod svým jménem. Vytvořil kostýmy pro stovky reklamních spotů a fotokampaní u nás i v zahraničí, spolupracuje s hudebníky na videoklipech (např. Kanye West) a je považován za specialistu na realizace kostýmů k počítačovým hrám. V roce 2006 debutoval jako kostýmní výtvarník v celovečerním filmu Davida Ondříčka Grandhotel, následoval film MY 2 a minisérie Mamon z produkce HBO. Za dosud poslední počin v této oblasti (film Anthropoid) získal nominaci na Českého lva 2017 v kategorii nejlepší kostýmy. V roce 2009 založil občanské sdružení Art for Life, jehož cílem je prevence HIV/AIDS v České republice.

Marek Valiček
Marek se „vyučil“ v reklamě. V současné době se orientuje hlavně na textařskou profesi a píše. Má svůj autorský blog na iDnes a v červnu vyjde jeho první e-book. Co přesně má ještě v šuplíku, neví ani Josef: „Marek o tom moc nemluví. Píše. Ale knížku s jeho textem, vybavenou písmem v brailu pro slepé děti, jsem už ,viděl‘“.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Moderní byt.

Autor:



Nejčtenější

Byt ve španělské Malaze byl pro rodinu dobrou trefou. Podívejte se

Terasa je velká 27 metrů čtverečních.

Rodina si pořídila ve španělské Andalusii nedaleko Malagy byt se společnou zahradou a dvěma bazény. Majitelé oslovili...

Mají dům se zvonem, udírnu na zahradě vyrobili z kotle lokomotivy

Spoustu věcí kolem domu jsem si dělal sám, třeba zábradlí u schodiště

Nenápadný dům nedaleko Prahy zapadá do terénu s takovou samozřejmostí, že máte pocit, jako kdyby tu byl odnepaměti....



Razantní proměna panelákového bytu, kde teď vládne dubová podlaha

Zvětšení průchodu a zásah do nosné konstrukce musel projít schválením statika.

Rekonstrukce panelákových bytů je věčné téma. I kvůli tomu, že jejich dispozice mnohdy neodpovídá současným potřebám...

Nejlepší rekonstrukce chalupy a staré stodoly trvala čtyři roky

Otevřený atypický krb ve stodole je usazený na kameni z nedaleké stráně.

Architektka Lenka Míková se u jihočeského stavení nesnažila při rekonstrukci zachovat původní prvky za každou cenu, ani...

Obraz zkázy je pryč. Varovný nápis v klášteru v Plasích však stále platí

Plaský klášter založil v malebné krajině, 25 kilometrů severně od Plzně, roku...

Klášter, zámek a památka v jednom, to je evropsky významný komplex bývalého kláštera v Plasích, který už celá staletí...

Další z rubriky

Jednoduchý a praktický. Roman s Jiřinou si na Vysočině postavili dům snů

Rohový pozemek s výměrou 800 metrů čtverečních v okrajové části města byl...

Roman s Jiřinou si přáli jednoduchý a praktický dům. Pozemek na Vysočině jim vyhovoval. „Když vám budou dělat...

Daleko, ale šťastni. Rodina si pořídila dům v Izraeli na dobu neurčitou

Celek je zařízen v teplých tónech, díky volnému propojení exteriéru a interiéru...

Rodina se z Evropy přistěhovala kvůli práci do Izraele a dlouhou dobu bydlela v pronájmu. Časté návštěvy příbuzných a...

Splňte si sen o roubence. Jaká zajímavá stavení jsou v Česku na prodej

Pěnčín, Albrechtice u Turnova, okres Liberec. Dobová roubenka s podkrovím a...

V České republice se prodává velké množství roubených chalup v různé kvalitě. Některé jsou před rekonstrukcí, do jiných...

Najdete na iDNES.cz