Architektka Dagmar Štěpánová ze studia Formafatal se k proměně bytu v...

Architektka Dagmar Štěpánová ze studia Formafatal se k proměně bytu v novostavbě na pražských Hřebenkách dostala naštěstí včas. Zrušila dodávku veškerého standardního vybavení a pro majitele navrhla 44 atypů, které doplnila ikonickými kousky z 50. let. Vznikl tak skvělý industriální byt. | foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / BoysPlayNice

Nejlepší interiér roku 2016: loft s nábytkem navrženým na míru

  • 41
Zatímco architektonických soutěží určených stavbám je celá řada, interiéry byly dosud opomíjené. Změnila to až soutěž Interiér roku, kterou pořádá Institut bytového designu.

Výsledky druhého ročníku, který premiérově zahrnul projekty jak z České, tak Slovenské republiky, byly vyhlášené na závěr mezinárodní konference Living Forum 28. března 2017 v pražské galerii DOX.

To, že mohli ve čtyřech hlavních kategoriích soutěžit čeští i slovenští tvůrci, se odrazilo i v počtu přihlášených. Celkem to bylo 127 interiérů, což je o třetinu víc než vloni.

O vítězích v kategoriích Soukromý interiér (novostavba a rekonstrukce), Veřejný interiér I. a II. (první zahrnuje zejména hotely a restaurace, druhý obchody, nemocnice či školy a další) rozhodovala mezinárodní osmnáctičlenná odborná porota, kde vedle Čechů hlasovali také zástupci ze Slovenska, Itálie a Portugalska.

Předsedou poroty byl stejně jako v prvním ročníku soutěže profesor Jiří Pelcl, úspěšný architekt a designér.

V porotě záměrně nezasedají jen architekti, interiéroví designéři a publicisté zaměření na architekturu a design, ale také osobnosti z oblasti vizuální kultury (například filmová režisérka a producentka Hana Třeštíková či výtvarníci Ivan Komárek a David Saudek), aby výsledky byly plastičtější a zohledňovaly i aspekty využití barev či různých kreativních prvků.

Právě originály obrazů malíře Ivana Komárka byly letos předány jako symbol ocenění autorům nejlepších projektů.

A cíl soutěže? „Chceme najít a veřejnosti představit interiéry nahlížené z různých úhlů pohledu a vybrat takové, které dokážou být běžné populaci skutečnou inspirací,“ vysvětluje Petr Tschakert, ředitel Institut bytového designu, který je organizátorem celé soutěže.

Vítězné projekty

Hlavní vítěz soutěže Interiér roku 2016

Loft s terasou Na Hřebenkách (vybraný porotou napříč kategoriemi)
(interiér zde). Autorka: Ing. arch. Dagmar Štěpánová, studio Formafatal

„Vítězný interiér není jen vkusnou skladbou nábytku, ale oceňuji zejména fakt, že více než čtyři desítky předmětů a součástí interiéru bylo vyrobených na zakázku podle autorského návrhu architektky,“ říká předseda poroty, profesor Jiří Pelcl.

Jídelní stůl je z masivního modřínového patinovaného dřeva, židle navrhl Carl...
1

Vítězný projekt: interiér loftového bytu Na Hřebenkách

Kategorie Soukromý interiér - novostavba

Loft s terasou na Hřebenkách, autorka: Ing. arch. Dagmar Štěpánová, studio Formafatal

Kategorie Soukromý interiér - rekonstrukce

Venkovské obydlí v Jelenském údolí, autorky: Ing. arch. Olga Frydecká a Šárka Martínková Špačková, studio Gens

Venkovské obydlí v Jelenském údolí - vítězný projekt v kategorii Soukromý interiér - rejonstrukce

Kategorie Veřejný interiér I.

Fach - interiér přízemí Pálffyho paláce, Bratislava, autoři: Ing. arch. Ilja Skoček a Ing. arch. Martin Skoček

Kategorie Veřejný interiér II.

Archeopark Pavlov (vítěz kategorie), autor: Architektonická kancelář Radko Květ. Tento projekt získal už i velmi prestižní ocenění Stavba roku.

(Více o projektu zde.)

Archeopark je přímo na místě jednoho z největších paleolitických nalezišť na světě. Autor: Architektonická kancelář Radko Květ.

Vítěz kategorie Interiér roku – cena společnosti Velux - podkrovní byt, Praha, autoři: akad. arch. Jaromír Pizinger a Ing. arch. Naď Pizinger,

Kategorie Interiér roku – cena společnosti Velux

Podkrovní byt pro milovnici designu, Praha, autoři: akad. arch. Jaromír Pizinger a Ing. arch. Naď Pizinger, studio Morix

Kategorie Cena novinářů:

Dřevostavba na kraji lužních lesů, Bratislava, autor: Ing. arch. Martin Frank, studio Espriniinterier

Zatímco v loňském ročníku dominovaly zejména projekty restaurací a škol, letos byl výrazný důraz kladený na interiéry například informačních center nebo muzeí.

„V loňském ročníku jsme hodně ‚bojovali‘ se soukromými interiéry v kategorii Novostavba. Bylo vidět, že zde autoři narážejí zejména na špatné developerské projekty, s nimiž se už často nedá příliš pracovat. Letos se přihlásili architekti s návrhy, kde se jim podařilo vstoupit do projektu ještě v okamžiku, kdy byly reálné změny možné. Tomu také odpovídají výsledky celé soutěže,“ upozorňuje Petr Tschakert.

Podle jeho názoru je potěšující, že i v této oblasti se investoři začínají výrazněji obracet na české a slovenské designéry s žádostí o kreativní řešení, moderní technologie i designové solitéry.