Na interiér domu zasazeného v přírodě poblíž Prahy s výhledy typickými pro Posázaví měly architektka Olga Frydecká a designérka Šárka Špačková omezený rozpočet. Toho se však nezalekly a s odstupem času finanční limity obecně hodnotí jako velmi motivující faktor, který nutí ke hledání jiných řešení.
Dům s obytnou plochou okolo sto dvaceti metrů čtverečních aktuálně slouží k rekreačním účelům. Rodina se třemi dětmi jej obývá ve volném čase. Autorky interiéru však k vybavení přistoupily plnohodnotně s výhledem do budoucnosti. Dům je vybaven bez kompromisu pro běžné každodenní využívání.
Olga Frydecká a Šárka Špačková v tandemu pracují již od roku 1998 a jejich společné projekty ani po letech nejsou rutinou. Doplňují se naprosto dokonale a nelze říci, která z nich do návrhů vnáší více technicistní preciznosti a která více estetického akcentu. Jejich spolupráce je přirozeným dialogem. Tato souhra se rozhodně velmi silně projevila i v tomto konkrétním projektu.
„Na návrzích jsme pracovaly s respektem ke krásám okolí, okouzlily nás výhledy. Vycházely jsme z toho, že jde o dřevostavbu. Koncepce je založená na inspiraci lehkostí dřevěné stavby s nádechem japonské kultury,“ vysvětluje architektka Frydecká. Neutrální přírodní barevnost zase připomíná Skandinávii.
Šárka Špačková prostor vnímá jako prosklený pavilon. Na vizi se s klientkou shodly prakticky při prvním návrhu a po celou dobu realizace šlo o snadnou spolupráci bez jakýchkoli zádrhelů či otazníků.
„Velkým přáním klientky byly snadno udržovatelné povrchy, málo otevřených nik, vše uzavíratelné tak, aby byl dům snadno udržovatelný. Toto jsme musely respektovat, a tak jsme musely upustit od prvotní ideje pracovat s více odlehčeným, otevřeným typem nábytku,“ doplňují autorky informace k samotnému návrhu.
Příklad? Koncepce kuchyně, která je zcela uzavřená. „Snažily jsme se udržet maximum světla v interiéru a zachovat vzdušnou dispozici. Koncept interiéru stejně jako samotná stavba vychází z rázu krajiny,“ tvrdí designérky.
Jako na drátkách
Autorky do dobře řešených dispozic vstupovat nemusely. To bylo velkým ulehčením pro stanovený rozpočet. I technické zázemí bylo téměř ideální. Zcela minimálně hýbaly se světelnými okruhy a s redukcí rozvodů. Také rozvržení nábytku prošlo změnami.
Na realizaci pracovaly zhruba tři čtvrtě roku od zadání, dům předávaly na přelomu listopadu a prosince. Interiér prošel zatěžkávacími testy na výbornou a designérky jsou velmi rády, že rekreační bydlení dokázaly realizovat jako plnohodnotný koncept.
Dominantním prvkem je jídelní stůl, který má roli jakéhosi středu (srdce) interiéru. Autorky na jeho výběru nešetřily, v rozpočtu patřil mezi priority. Je z masivního dubového dřeva od značky Skanfort a svým zpracováním velmi dobře kontrastuje s lakovanou povrchovou úpravou dekorativní japonské stěny. Ta je vyrobena z lepených dřevěných profilů.
„Prvky charakteristické pro naši tvorbu vždy zohledňujeme a přizpůsobujeme na míru danému projektu. V městském secesním domě bychom takový styl interiéru neprosazovaly,“ upozorňuje autorky projektu.
„Ačkoliv jsme měly celkem striktní finanční limit, základ je velmi odolný a kvalitní. Ke smrkovému dřevu jsme nepřistupovaly s despektem, využily jsme jeho vlastností a mě velmi těší, že právě tento prvek, díky kterému jsme mohly ušetřit a něco jiného z našich idejí tímto rozvinout, velmi dobře funguje s ostatními materiály,“ dodává Olga Frydecká.
A Šárka Špačková pokračuje: „Vždy se snažíme zredukovat množství typů daných materiálů a povrchů. V tomto interiéru jsme si řekly, že zvolíme betonovou kuchyňskou desku a dalším logickým krokem bylo promítnutí betonu napříč interiérem. Zachovat principy jednoduchosti a nadčasovosti pak nebylo nijak složité. Jde o jednu z našich hlavních myšlenek, se kterými pracujeme. Nenecháváme se strhnout módními trendy.“
Autorky projektuOlga Frydecká a Šárka Špačková založily studio Gens v roce 1998, zabývají se především projekty interiéru, ale i rekonstrukcemi. Klientům nabízejí vše od zpracování návrhu až po autorský dohled nad realizací. Jejich doménou jsou interiéry, které působí vstřícně a harmonicky. Kladou důraz na střídmý a velice citlivý přístup a preferují přírodní materiály. |