Pohledový beton a šedou v domě zjemnila rybářská síť a bělené dřevo

  • 79
Beton, šedá, bílá. A minimalistický design. Tento výčet funguje téměř jako podpis: studio oooox. Právě to navrhlo interiér rodinného domu pro mladou rodinu, která ponechala architektům volnou roku.

Majitelé novostavby od architekta Aleše Gadliny nedaleko Hradce Králové se na studio oooox obrátili až dodatečně, takže se některé věci měnily. "Dispozici jsme proti původnímu projektu architekta Aleše Gadliny upravili ale jen velmi málo. Především jsme otevřeli přízemí do schodišťové haly, kde jsme odstranili příčky a posuvné dveře oddělující obývací pokoj od kuchyně s jídelnou," vysvětluje architektka Radka Valová ze studia oooox.

Díky této úpravě vznikl vzdušný prostor, otevřený přes halu až do patra. Schodiště se tak stalo hlavní dominantou celého domu. A dalším výrazným a především sjednocujícím prvkem se stal pohledový beton, s nímž architekti studia oooox rádi pracují.

Krb v rohu místnosti působí velmi nenápadně.

"Beton jsme navrhli neomítat a naopak všude, kde byly železobetonové konstrukce, jej ponechat přiznaný. Dochází tak k zajímavém kontrastu s bílými omítanými stěnami u zděných konstrukcí. Betonovou strukturu dále doplňují cementové stěrky na podlaze ve spodním patře a probarvené stěrky v jednotlivých koupelnách," popisuje Radka Valová.

Strohý minimalistický interiér však nabízí i jemné detaily a doplňky, které dodávají prostoru jemnost, od designových "kapkovitých" baterií Gessi až po výrazná svítidla.

Interiér v šedé a bílé

"Syrovost" pohledového betonu si v přízemí dobře rozumí jak s transparentním sklem schodiště v hale, tak s bílým lakem kuchyňského nábytku či mořenou dýhou s prkennou skladbou použitou na obložení a obklad jídelního stolu.

Jako základní kontrast však použili architekti beton a bělené dřevo. A právě díky použití protikladných materiálů nepůsobí interiéry studia oooox nikdy nudně, byť je třeba barevné řešení velmi střízlivé, pouze tón v tónu.

Barvami nehýří ani přízemí této novostavby, kde na obývací pokoj navazuje kuřárna s vinotékou, na opačnou stranu je směrována kuchyní s velkým vykonzolovaným jídelním stolem.

Barevnost interiéru navazuje na exteriér domu, tedy přes valéry šedé po bílou a černou s drobnými akcenty dřeva a skla. Skleněné plochy jsou kombinované v klasické čirém provedení, to v případě zábradlí schodiště a vstupní dveře, a kouřovém na posuvných dveřích a oblouku šatny v patře. Z haly lze pokračovat do relaxační části domu. Vybavení je nadstandardní, k dispozici mají majitelé saunu, vířivku, posilovnu a sprchu.

V horním patře, kde byla položena dubová třívrstvá krytina s povrchovou úpravou thermo bělený rustik, jsou z galerie přístupné jednotlivé ložnice, každá má vlastní koupelnu.

Stůl v jídelně je vykonzolovaný, kryje jej mořená dýha s prkennou skladbou.

Vše začíná u velkého stolu

I v kuchyni došlo k drobným změnám v porovnání s původními plány.
"Z již objednané kuchyňské linky se zaoblenými rohy jsme ponechali pouze vysokou část s logickou návazností na oblouk šatny viditelný z centrální schodišťové haly. Naopak oblý ostrůvek jsme nahradili jednoduchým hranatým tvarem, na nějž přímo navazuje vykonzolovaný jídelní stůl," popisuje architektka Valová.

Při návrhu respektovala tvary, jež použil architekt Gadlina u stavby: šikmý tvar stropu nad kuchyní tak kopíruje styk jídelního stolu a varného ostrůvku, který je šikmý.

Nad varným ostrůvkem visí digestoř, která zároveň funguje jako lustr. Na kuchyni navazuje spižírna a místnost pro domácí práce.Jídelní stůl byl původně navržený jako samostatný, v novém návrhu navazuje na varný ostrůvek. Konstrukce konzoly jídelního stolu je z ocelových nosníků. Stůl doplnily plastové židle s prošívaným polstrováním a kovovým podnožím.

Jako výrazný akcent posloužilo podlouhlé svítidlo Jamaica od firmy Foscarini. Na jídelnu navazuje knihovna z ocelových polic na dřevěném obložení nosného pilíře.

Vinotéka a kuřářna - rekuperace zde zajišťuje pravidelné větrání.

Nábytek v mininalistickém pojetí

Podlouhlá dispozice obývacího pokoje přivedla Radku Valovou a Pavlu Doležalovou, autorky návrhu, k nápadu použít oboustrannou sedačku, kterou lze otáčet podle potřeby. Jedna její polovina směřuje na televizi a krb, druhá směrem k jídelně. Jinak je však nábytku v obývací části minimum.

Do jednoho rohu místnosti pak umístily architektky krb na dřevo, v druhém rohu najdete široký vstup s posuvnými dveřmi do kuřárny s vinotékou. Odvětrání zde funguje s pomocí rekuperace.

Nábytek zde zastupuje sestava otevřených boxů z překližky, z nichž některé jsou doplněné ocelovými boxy pro uskladnění vína, nechybí zde ani lednice na vína. Pohodlí pro milovníky dobrého moku nabízejí dvě retro křesla BKF ( design vznikl už před druhou světovou válkou), Butterfly chair s potahem z kravské kůže doplněné ocelovým odkládacím stolkem, nad nímž září známé svítidlo Campari Light od Ingo Maurera, také již jedna z designových ikon.

Relaxační zónu lze rozdělit na dvě části. První tvoří toaleta a sprcha s posuvnými dveřmi z kouřového skla. V nice určitě zaujme betonové stojací umyvadlo vyrobené na zakázku, které kontrastuje s černými stěrkami na stěnách. Druhou část představuje malá domácí posilovna a netradičně výrazně prosklená sauna s vířivkou.

Výrazně prosklená sauna, na niž navazuje vířivka a malá posilovna.

Schody jako dominanta

Pro schodiště byla použita železobetonová konstrukce, skleněné zábradlí je kotveno pomocí ocelové zubatice. Horní část zábradlí pak navazuje na celoskleněnou příčku s dveřmi od vstupu. Centrální schodišťovou halu prosvětluje rozměrný střešní světlík.

Velkým oříškem a zároveň výrazným prvkem celého řešení domu se stala zdánlivá maličkost: oblouk šatny, který je do prostoru haly doslova "vytrčen". Architekt Gadlina počítal s vitráží, ale ta by se do nové koncepce nehodila.
Postupně se návrh řešení měnil, od bambusových plexi, přes soustavu ocelový lanek s textilní závěsem uvnitř šatny až po konečnou verzi: skleněný oblouk na míru, opět z kouřového skla, které ponechává šatně svou intimitu a zároveň umožňuje její prosvětlení denním světlem.

Šatnu v patře zakončuje oblá skleněná příčka

Rybářská síť nad hlavou

Hlavní ložnice je stejně ostatní přímo propojena s koupelnou, od níž ji odděluje pouze příčka z kouřového skla s posuvnými dveřmi. Dominantu ložnice představuje "rybářská síť" neboli stropní svítidlo od Ingo Maurera Lacrime del Pescatore.

Jemnou síťovinu zdobí skleněné krystalky nasvětlené bočním reflektorem. Díky tomu vzniká na stropě hra drobných barevných odrazů. "Svítidlo bylo vybráno jako kontrast k jinak velmi strohému pojetí ložnice s betonovými stěnami," objasňuje Radka Valová.

Navazující koupelna rozdělila na utilitární část se sprchou a umyvadly pro denní použití, další část u okna pak pro relaxaci s volně stojící vanou. Tomuto rozdělení odpovídají i materiály podlah, kolem vany je položena masážní černá říční mozaika, která příjemně masíruje plosky bosých nohou.

Ložnice rodičů se stropním svítidlem od Ingo Maurera

Koupelna rodičů s říční mozaikou na podlaze

Volně stojící umyvadla doplnila velká úložná zrcadlová stěna, kombinující otevřené police ze surové oceli a nerezové plochy pro vyústění nástěnných baterií. Baterie Goccia mají tvar kapek (Gessi).

Dětský pokoj je netradičně přístupný přes samostatnou šatnu, na kterou navazuje koupelna a samotná ložnice. Koupelna je vybavena stejnou řadou baterií jako koupelna hlavní, jen v bílém provedení. Samotný pokoj nabízí dostatečně volný prostor, aby mohl maximálně sloužit pro dětské hry, stavebnice a autodráhy.

Jednu stěnu tvoří podobně jako v pracovně sestava boxů z přírodní překližky v kombinaci s bílými lakovanými dvířky. Je jasné, kdo v pokoji bydlí: nástěnná dekorace v podobě osmnáctipalcového sportovního hliníkového kola BMW určuje záliby milovníka aut.

Dětský pokoj ponechává volný prostor pro hru.

Pokoj pro hosta byl vybavený velkou postelí s polštářovým čelem, na ložnici navazuje jednoduchá koupelna se sprchou. Dominantní stěna z pohledového betonu je nasvětlena řadou stropních reflektorů.

Celý byt byl vybaven doplňky značky LooooX, které podtrhují charakter interiéru jak použitými materiály, tak barevností.