Vysvětlení pro nový koncept je jednoduché. "Ve výzkumu se ukázalo, že kolem sedmdesáti procent zákazníků je v podstatě spokojeno se svými domovy, plánují pouze drobné úpravy," vysvětluje Jindra Válová ze společnosti IKEA.
Místo výměny nábytku v celém pokoji nebo velkých kusů si lidé dělají radost jen drobnými změnami. To platí i v České republice.
Nová lampy, bytový textil nebo drobné doplňky, kterými je u nás ostatně IKEA proslulá, tak představují možnost změnit interiér bez velkých nákladů. Její téma pro příští rok je tak jednoduché: "Snadná proměna domova".
Firma takticky změnila i formát svého katalogu. Je poměrně výrazně menší, přesto jeho náklad zůstává tradičně impozantní: 1 900 000 výtisků, které se distribuují do tuzemských domácností. Stránek také neubylo, katalog jich nabízí 376.
Důraz na drobnosti má velkou logiku. IKEA na rozdíl od jiných prodejců garantuje uvedené ceny až do 1. srpna 2010, nelze tedy riskovat.
Nová IkeaWest, která vyroste za 2,5 miliardy korun na pražském Zličíně a stane se největším obchodním domem firmy v Evropě se tak zdánlivě s novým tématem příliš neshoduje. Bude mít prodejní plochu zhruba 35 tisíc metrů čtverečních, zatímco současná prodejna na Zličíně nabízí 18 tisíc metrů čtverečních.
Jenže: stavba nového obchodního domu se má zahájit až v roce 2010 a s otevřením počítá firma na jaře 2011. Tak to alespoň uvedl ředitel IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko Andrew North, který přijel do Prahy i na prezentaci nového tématu pro příští rok.
Zároveň tak signalizoval, kdy by podle největšího světového prodejce nábytku měla skončit největší krize. A lidé budou chtít nakupovat a budou na to mít.
Co řekl průzkum:- 70 % respondentů tvrdí, že jsou v podstatě spokojeni se svými domovy, ale že plánují drobné úpravy; 80 % respondentů v posledním půl roce úpravy a změny ve svých domovech již provedlo; - 80 % respondentů uvedlo, že i přesto, že musí více kontrolovat výdaje, jsou i nadále ochotni vynakládat určité menší částky na zkrášlování svých domovů; - 82 % respondentů věří v moc malých proměn, tvrdí, že domov lze "oživit" i s vynaložením velmi malých investic; - V České republice jsou záclony a závěsy, kuchyňský textil, koberce, potahy na sedací soupravy a polštářky citovány jako nejsnadnější způsob cenově nenáročného oživení domova. |