IKEA se drží na výsluní zájmu již poměrně dlouho a pevně.

IKEA se drží na výsluní zájmu již poměrně dlouho a pevně. | foto: MF DNES

IKEA: proč se stále drží na výsluní zájmu?

  • 190
V čem IKEA zákazníky tak uchvacuje a proč se o ní stále mluví? A jak je možné, že se u nás nábytek z dalekého severu zabydlel mnohem více než třeba ze sousedního Rakouska? Laskavý čtenář nechť nechápe tento článek jako reklamu, ale jako charakteristiku fenoménu, který se na výsluní zájmu drží už poměrně dlouho a pevně.

Skandinávský styl sdružuje to nejlepší z několika národních stylů a zahrnuje například dánská svítidla, finské sklo nebo švédský nábytek. Ten patří po dlouhá desetiletí ke světové špičce a jeho návrháři k designérské elitě.

Tradiční zvyk obyvatel severských zemí pořizovat si do svých domácností (startovní byty nevyjímaje) designový nábytek či alespoň doplňky od “národních“ tvůrců je pověstný.

Proto mají široké vrstvy obyvatel vkus dlouhodobě formovaný vysoce kvalitními výrobky a dnes již klasickými designovými klenoty, které nechybí v žádné učebnici o soudobém designu.

Mýtus s názvem IKEA

Jednoduše, zajímavě a funkčně tvarovaný nábytek s minimální spotřebou materiálu, úsporně a ekologicky zabalený a finančně dostupný všem je zárukou komerčního úspěchu firmy IKEA a současně důvodem její vysoké a nepolevující nadnárodní obliby.

I přes vysoký počet sériově vyráběných kusů se totiž její návrháři snaží nad každým jednotlivým výrobkem nezapomínat na lidské měřítko a detaily, které vytvářejí atmosféru a pocit domova.

Výsledkem je sériový nábytek, který však rozhodně nepůsobí neosobně ani chladně. Často je vyroben z přírodního dřeva a některé vybrané solitéry s nedokončeným povrchem nabízejí prostor pro vyjádření individuálního vkusu.

Možnost svépomocné montáže nábytku vychází z tradičního kutilství severních národů, kde si každý svůj domov dotváří zcela samozřejmě s láskou a chutí sám.

Mýtus s názvem IKEA

Když bílá léčí

Handicap dlouhých zim s trvalým nedostatkem slunce a studeným světlem se ve Skandinávii snaží řešit velkými okny propouštějícími do interiéru maximum světla, množstvím nejrůznějších svítidel a světlými optimistickými interiéry zateplenými pocitově přírodním dřevem.

Nabízejí tak jednoduchý návod každému, kdo chce do svého domova vnést více světla a radosti, ačkoliv žije v samotném srdci Evropy.

Bílá barva v kombinaci s jemnými akcenty světlého dřeva je charakteristická pro severské interiéry, avšak elegance a krása bílého interiéru koncipovaného tón v tónu jsou nadčasové a jejich použití zcela univerzální.

Bílá spolu se smetanovými a krémovými odstíny interiér nejúčinněji ze všech barev opticky zvětší, odlehčí a prosvětlí, doslova ho rozsvítí.

Mýtus s názvem IKEA

Její chlad pak dobře vyváží sousedství přírodního dřeva na podlaze a nábytku spolu s množstvím měkkého bytového textilu a hustými koberci s rozkošnicky vysokým vlasem.
Atmosféru dokreslí doplňky s výraznou strukturou původního materiálu, jejichž krásu podtrhne teplý svit žárovek z několika různých zdrojů světla.

Bílo-bílý interiér výborně doplní dřevěné masivní mísy, proutěné koše, přírodní kožešiny a bohatě tvarovaná aranžmá suchého větvoví.

Nebát se barev
Styl IKEA je často ztotožňován s použitím přímých, čistých a sytých barev. Světlé interiéry zařízené funkčním a jednoduchým nábytkem utilitárních tvarů totiž nejlépe oživí výrazně barevné stěny doplněné několika drobnými akcenty.

Vymezená stěna či výklenek dekorované jedinou pečlivě zvolenou jasnou barvou účinně oživí a zútulní prostor a stanou se jeho přirozeným optickým centrem. Současně vytvoří atraktivní pozadí pro nábytek ze světlého dřeva nebo solitér v bílém laku.

Výraznou stěnu dobře doplní atypicky barevný nábytkový solitér spolu s bytovým textilem: vzorovaným kobercem, polštářky, závěsy, přehozy, plédy, sedáky jídelních židlí nebo prostíráním.

Mýtus s názvem IKEA

Jednoznačnou výhodou zůstává možnost výběru nejrůznějšího zboží v rámci ucelených designových sérií, jejichž jednotlivé výrobky spolu dokonale ladí vzorem, barevností i stylem.

Jasné, neředěné barevné odstíny prezentované firmou přímo v obchodním domě, katalozích i ostatních propagačních materiálech jsou často velmi odvážné a nekonvenční, aranžéři se dokonce nevyhýbají ani obávané a zpravidla tabuizované černé.

Celkový převážně optimistický dojem z výrazně barevných interiérů je výsledkem profesionální práce týmu designérů, který dokáže velké syté plochy vyvážit a citlivě doplnit textilem, zjemnit doplňky a případně opticky rozbít nástěnnými dekoracemi.

Elegance, tradice a romantika
Jakkoliv se může zdát, že IKEA se s ohledem na ceny svých produktů zaměřuje na mladší generaci a startovní byty či první rodinné bydlení, najdeme v jejím sortimentu také velmi elegantní, až klasické kusy vyhovující konzervativnějšímu vkusu střední generace.

Typickým zástupcem jsou ucelené řady dýhovaného nábytku, často mořeného do atraktivních sytých odstínů hnědé. Také nábytková dvířka z lakovaného skla nebo pokrytá odolnou bílou fólií ve vysokém lesku působí v interiéru velmi živě a zajímavě.

Od poměrně choulostivých lakovaných povrchů jsou téměř nerozeznatelné, zato výrazně lépe odolávají zatížení, kterému jí vystavuje běžný rodinný život. Bílá barva, sklo, kov a mořená dýha jsou komponenty, ze kterých lze “namíchat“ klasický a nadčasově hezký interiér.

IKEA, knihovna, nábytek, byt

Útulnost pak zajistí bytový textil - nejlépe polštářky, závěsy, deky, plédy a přehozy. Výrazné struktury ve střídmé, decentní neutrální barevnosti ocení minimalisté.

Naopak bohatě vyšívané a zdobené polštáře spolu s tradičními vlněnými koberci dobře doplní romantickou garsoniéru pro babičku, hedvábí vnese do interiéru punc luxusu a nenucené elegance.

Celek nám pomohou rozzářit závěsná svítidla se skleněnými stínidly nadčasově jednoduchých tvarů nebo stolní lampy s keramickou podnoží a sametovými stínidly.

Aktuální trendy
IKEA se nevyhýbá ani čerstvým novinkám bytového designu a na aktuální módní trendy reaguje téměř nepřetržitým rozšiřováním sortimentu.

Kromě nábytku zde můžeme zakoupit velké solitérní květiny, něžná umělá kvítka, velké stylové vázy, zahradní nábytek z odolného akátového nebo teakového dřeva, rozměrná plátna a plakáty s přírodními motivy, výrazné stylové doplňky, jako jsou netradiční svítidla nebo zajímavě tvarovaná i rámovaná zrcadla.

Nábytek, obývací pokoj, IKEA

Významnou roli hraje kromě nábytku a osvětlení textil. Jeho výrazně dekorativní funkci je možné posunout do zcela nových poloh a v souladu s návody designérů ho využít zcela netradičně, například jako potah krabic a dóz, atraktivní “záda“ otevřených úložných krabic a boxů, výplň paravánu nebo originální tapetu.

Na nejnovější sérii látek se objevují retrovzory a aktuální barvy jako například svěží zeleň kombinovaná v interiéru efektně s malinovou červení, popřípadě elegantní fialovou, a zjemněná jarní vanilkově žlutou, případně neutrálními odstíny hnědé.

Propagace
Málokterý obchodní dům se stejným sortimentem umí své zboží prodávat tak efektivně. Na úspěchu se kromě velkorysé prodejní plochy podílí také filozofie prodeje.

Většina ostatních výrobců i prodejců aranžuje nábytek v prodejnách, vzorkovnách i na stránkách prospektů do ideální podoby, která je sice velmi efektní, ale v běžném životě početnější rodiny nedosažitelná.

Aranžmá interiérů v IKEA naproti tomu vypadají velmi reálně a pro běžného spotřebitele představitelně: postele jsou rozestlané, interiér je zaplněn a často téměř přeplněn jakoby náhodně pohozenými drobnými předměty každodenní potřeby.

Pozorovatel se tak často neubrání pocitu, že si jejich majitelé-obyvatelé před malou chvílí jen na pár minut odskočili...

Obývací pokoj, Ikea

Designéři a aranžéři se evidentně nesnaží dosáhnout absolutní a strojené dokonalosti. Prioritou je pro ně simulace reálného života, běžných situací, které se v každé rodině každodenně odehrávají.

Potřeby všech členů domácnosti se snaží ve vzorových interiérech zohlednit, případné kolize uspořádáním a typem nábytku eliminovat, rituály zajišťující běžný chod rodiny pak zpříjemnit a usnadnit.

Spotřebitele tak zbavují obav, zda by dokázal žít v minimalistickém interiéru prezentovaném designovými časopisy a showroomy s nábytkem.

Naopak se mu snaží nabídnout jednoduchý a srozumitelný návod, jak svůj domov uspořádat tak, aby obstál v každodenním provozu i několikačlenné rodiny.

Názornými příklady zvou na cestu hledání vlastního stylu, k čemuž každému návštěvníkovi předkládají nepřeberné množství neotřelých nápadů a inspirace.

Více se dočtete v časopise Dům a zahrada 7/2008.