Mezinárodní letiště Kai Tak sloužilo šedesát dva let od roku 1936 do roku 1998. Často ho vyhledávali letečtí nadšenci. Světově proslulé přistávání velkých osobních letadel na dráze dlouhé 3 390 metrů je tak slavné, že vznikly stovky záběrů, které kolují po internetu. Zároveň vyšlo pět profesionálně natočených DVD.
Letiště dosáhlo své kapacity v 80. a 90. letech, kdy začalo být přecpané, 29,5 milionu pasažérů už bylo příliš. Muselo být přesunuté jinam.
Terminál Kai Tak Cruise |
Roky nevyužitá přistávací dráha na poloostrově Kowloon se nyní proměnila na terminál pro luxusní výletní lodě. Jmenuje se Kai Tak Cruise Terminal a první cestující přivítal 13. června.
Zakotvila zde loď Mariner of the Seas. Tři tisíce pasažérů připluly ze Singapuru, zastavily se ve Vietnamu a v Hongkongu zůstaly 20 hodin. Pak se plavily do Šanghaje.
Kapacita prvního kotviště pojme dvě velké výletní lodě dlouhé 360 metrů, odbaveno může být 5 400 pasažérů a 1 200 členů posádky. Druhé kotviště by mělo být hotové v polovině roku 2014. Hloubka vody zde dosahuje 13 metrů. První kotviště měří 455 × 35 metrů a druhé 395 × 35 metrů.
Vláda plánuje, že se nový terminál Kai Tak stane významným regionálním dopravním uzlem pro výletní lodě. Náklady na stavbu jsou odhadovány na dvě miliardy dolarů, v přepočtu 40 miliard korun. Za návrhem přístavu stojí britská architektonická společnost Fosters+Partners.
Hongkong je velmi populární destinací pro velké výletní lodě. Město se však věčně potýkalo s nedostatkem kotvišť. Nový terminál je tedy ideálním řešením.