Vzduchotechnika z restaurace dělá hluk a trápí obyvatele hlukem. | foto: Martin

Vzduchotechnika z restaurace nám ničí život. Dělá příšerný hluk

  • 22
Restaurace, která je v majetku města Jindřichův Hradec, má špatně vyvedenou vzduchotechniku, jež dělá příšerný hluk. Jde o černou stavbu bez povolení, vyjádření památkářů a hygieniků. Podnik ji umístil bez mého souhlasu na mé městské hradby, píše Martin v dalším příspěvku seriálu Sousedské války.

„Restaurace přehazuje odpovědnost na město a Jindřichův Hradec vše zpátky svaluje na podnik. Donekonečna se tak zbavují odpovědnosti. Vinu svalují jeden na druhého a nemají se k nápravě,“ stěžuje si Martin.

Jeho dvůr a zahrada jsou podle něj neobyvatelné, nemůže vyvézt kočár s dítětem, ani větrat v kuchyni a v ložnici. Čas běží, vzduchotechnika jeho rodinu s malým dítětem neustále trápí hlukem.

„A já neúnavně bojuji. Kontaktoval jsem provozovatelku, pracovnici krajské hygienické stanice pro hluk v Jindřichově Hradci, vedoucí odboru správy majetku města, vedoucího odboru rozvoje - památkové péče, vedoucího odboru výstavby a územního plánování, starostu města, místostarostu města pro rozvoj a výstavbu a závěrem kancelář veřejného ochránce práv. Nápravy se snažím dosáhnout od měsíce srpna roku 2014,“ přiznává majitel domu.

„Během několika minulých týdnů jsem podnikl další kroky, nutící město a provozovatelku k nápravě. Dočkalo se nám dalšího slibu k vypracování další, v pořadí již třetí projektové dokumentace k vyřešení problematické vzduchotechniky. Vzhledem k předchozím slibům, doufám, že je tento již poslední. Daná vzduchotechnika nás, ale stále obtěžuje provozem, který nebyl nijak omezen, či pozastaven. Veškerá snaha marná, vše bezvýsledné. Jsem již zoufalý,“ přiznává majitel domu.

Stanislav Mrvka, starosta Jindřichova Hradce, potvrdil, že restaurace je skutečně v majetku města. „Jindřichův Hradec ji však pronajímá soukromému provozovateli. Ostatní tvrzení již nejsou zdaleka tak jednoznačná a jak praví diplomatická řeč: o tvrzení by se dalo s úspěchem pochybovat,“ říká Stanislav Mrvka.

Restaurace umístila vzduchotechniku na městské hradby bez souhlasu majitele.

Restaurace umístila vzduchotechniku na městské hradby bez souhlasu majitele.

„Umístěná vzduchotechnika byla instalovaná při poslední rekonstrukci objektu. Je pravdou, že dokumentace od této vzduchotechniky se nezachovala, neboť jde o dobu delší než 20. let. Na základě stížnosti a korespondence s Krajskou hygienickou stanicí Jihočeského kraje jsme požádali soukromou firmu o měření hluku, přičemž měřením v chráněném venkovním prostoru nebylo zjištěno překročení povolených limitů. Výsledek měření je doložitelný protokolem. Byla snaha provést ještě měření u stěžovatele v jiných prostorách a v nočních hodinách, ale jmenovaný toto neumožnil. Současně informoval i kancelář ombudsmana, který si vyžádal ještě nějaké doplňující informace, nicméně zatím žádné pochybení nezjistil,“ vysvětluje starosta Jindřichova Hradce.

„Město přesto v zájmu zkvalitnění provozu restaurace a zlepšení kvality bydlení stěžovatele nechalo vypracovat nový projekt rekonstrukce vzduchotechniky a v současné době je zadána objednávka na rekonstrukci uvedeného zařízení. Termín dodávky je do konce měsíce dubna 2016. O opatřeních byl dotyčný informován,“ dodává Mrvka.

Na dotaz čtenáře odpověděli dva odborníci, kteří se touto problematikou zabývají:

Milan Vršecký, RE/MAX Synergy

Osobně bych se ještě jednou obrátil na krajskou hygienickou stanici, která má na starosti kontrolu hluku. Dále bych si vyžádal kopii závěrečné zprávy, která by měla nade vší pochybnost prokázat porušování či naopak neporušování vyhlášky o přijatelné úrovni hluku.

Pokud by se prokázalo pochybení restaurace, pak je na úřadech, aby provozovatele vyzvali k nápravě. Ten pak musí ve stanoveném termínu učinit nápravná opatření. Dále mu hrozí samozřejmě pokuta.

V případě, že by snad krajská hygienická stanice na výzvu nereagovala či odmítala zveřejnit výsledky svého měření, je možné obrátit se na nadřízený orgán. Naopak, pokud by měření bylo v úrovni povolené normy, není možné se běžnou cestou domoci snížení hlukové zátěže.

Martin Rezek, advokát z AK Rezek Prunner Firická

Správní orgány by měly být schopny vyřešit stížnost ve lhůtě do 30 dnů, popřípadě v závažných případech do 60 dnů. Když to nezvládnou, je třeba se obrátit na nadřízený orgán. V krajním případě je možné podat žalobu proti nečinnosti správního orgánu.

Pošlete příběh

Soužití v jednom domě nemusí být idylické, důležitá je ale komunikace mezi...

Svůj boj se sousedy nám pošlete na adresu: bydleni@idnes.cz pod názvem Sousedské války. Zajímavé texty zveřejníme a přineseme i jejich řešení.

Také se lze takzvanou zápůrčí žalobou u soudu domáhat, aby se restaurace zdržela zásahu do práv občana - v tomto případě zdržení se nepřiměřené hlučnosti, která přesahuje míru přiměřenou poměrům a omezuje obyvatele v běžném užívání nemovitosti.

Doporučuji objednat soudního znalce nebo experta, který prokáže svým znaleckým posudkem, že jsou porušovány hlukové limity.

S tímto posudkem v ruce je možné požádat provozovatele, aby se zdržel tohoto jednání, nebo na něj bude podána žaloba. Pokud by se nic nedělo, navrhuji podat žalobu jak na majitele, tak na provozovatele.


Sousedské války