Garáž je dnes už nutností

Zatímco věta "zastřelili nám Ferdinanda" vyvolává dnes už jen úsměv, protože si každý představí dobráckou tvář dobrého vojáka Švejka, oznámení "ukradli nám auto" je prvním krokem k srdeční příhodě. A někdy úplně zbytečně. Kdo má dům, měl by totiž pamatovat na garáž. Ta navíc nemusí vypadat jako nevzhledná krychle, ale jako zajímavý doplněk domu.

Zatímco některý občan váhá, úřady už vlastně rozhodly za něj. Kdo chce bydlet v Praze a staví si domek, měl by vědět, že stavbu domu bez garáže mu stavební úřad nepovolí. Na jednu bytovou jednotku v rodinném domku se totiž počítá s garáží alespoň pro jedno auto. Další podmínkou je jedno zpevněné garážové stání na pozemku. To je pro případ, že přijede návštěva a její auto nemá překážet na "veřejné komunikaci". Ve většině ostatních měst většinou postačí garáž nebo jedno garážové stání. Před návrhem a stavbou domu je proto třeba zjistit, jaké požadavky má příslušný stavební úřad.

Garáž se musí vlastnit, ale také používat

"Koupil jsem si do důchodu starší, ale docela dobrý kabriolet. Byl to celoživotní sen mé manželky. Myslel jsem si, že v naší čtvrti, kde se všichni známe, nemusím jezdit do garáže každou noc," vzpomíná Martin Lounský z Prahy, "auto jsem měl týden, pak mi ho ukradli, dokonce během dne. Nebylo ještě pojištěné. Pro nás to byla tragédie, protože moje žena je invalidní a bez auta se neobejdeme. Proklínal jsem se, že jsem nezajel do garáže." Tato více než smutná zkušenost má dvě varování. Za prvé i tam, kde se lidé dobře znají, to se týká i menších měst nebo vesnic, by se měla garáž důsledně používat. A za druhé přístup do garáže musí být takový, aby jej zvládl každý řidič - a s každým autem. Ne každý si staví garáž pro velký vůz, počítá spíše s tím, který už vlastní. Jenomže pak škodovku vymění za mondeo a rázem se vjezd do garáže může proměnit v problematickou záležitost. Doporučená šířka vrat je o půl metru větší než šířka auta, sklon sjezdu do garáže by neměl přesáhnout sedmnáct procent.

Co si lze dopřát

Nejlevněji přijde většinou garáž, která se staví společně s domem. V takovém případě bývá garáž součástí architektonického návrhu a člověk - má-li k dispozici dálkové ovládání vrat garáže - může i v největším lijáku vstoupit v čistých a suchých botách přímo do domu. Rychlejší a cenově také poměrně výhodná bývá stavba z prefabrikátů. "Cena za hotovou garáž včetně železobetonové podlahy se v základním provedení pohybuje kolem osmdesáti tisíc korun i s dopravou a montáží," říká Kamil Arnošt, jednatel generálního zastoupení firmy Zapf, která patří k největším, jež se u nás na tyto stavby specializují. Při nedostatku prostoru můžete zvolit garáž zapuštěnou pod zem. Jde ovšem o poměrně drahou možnost. U domu se vybagruje jáma, vybetonuje se stěna a dno. Tyto práce by neměly přesáhnout sto tisíc. "Do této betonové kobky lze nainstalovat parkovací systém Wöhr Parklift, který umožňuje nezávislé parkování dvou i tří aut nad sebou. Auto zajede na jeho první plošinu, která se spustí nebo zvedne tak, aby bylo možné zajetí druhého vozidla," vysvětluje Kristina Dolečková z firmy Krenotech - výhradního zástupce největšího evropského výrobce parkovacích systémů společnosti Wöhr. Takové parkování přijde na částku asi od osmdesáti tisíc korun podle typu a počtu parkovacích systémů. Obdobně lze zaparkovat i dvě auta nad sebou. Buď se postaví vyšší garáž, nebo se zapustí částečně do země. Cena těchto výtahů se pohybuje od sto osmdesáti do dvou set šedesáti tisíc korun. U garáží, které jsou celé nebo částečně umístěny pod terénem, bývá důležitá především kvalita povrchu na příjezdové cestě. Travnatý svah sice ladí s okolní zahradou, ale po velkém dešti se snadno změní v neúprosnou skluzavku. Místo odjezdu se vám pak může stát, že auto ani nevyjede. Vhodnější variantou jsou proto zatravňovací tvárnice, které v zimě nenamrznou, tak jako například beton.

Něco pro radost ekologům

Ti, kteří chtějí, aby jejich garáž takříkajíc splynula s okolím, mohou zvolit zelenou střechu. Je třeba s ní počítat už při stavbě samé, protože střecha bude více zatížena. Kromě problému s hmotností se však mohou objevit i další: "Postavil jsem si garáž částečně zapuštěnou do země. Nechtěl jsem s ní kazit sousedovi výhled, a tak jsem na její střechu navozil zeminu a zatravnil ji. Od té doby mi však do garáže neustále zatéká," vypráví Jan Šebestík z Prahy 7. "Opravy mě stály spoustu nervů a taky hezkých pár tisíc korun." Sebelepší kutil, který doma zvládne snad všechny práce, by se proto neměl do takové střechy pouštět. Jakákoliv chyba se může pořádně vymstít. "Po zesílení takzvané zatížitelnosti lze zatravnit rovnou i zakulacenou střechu, tvar není podstatný," radí Kamil Arnošt, "střechu garáže pak můžete používat i jako terasu." Specializované firmy nabízejí poradenství zpravidla zdarma a navrhnou pro daný typ střechy nejvhodnější řešení.

Aby garáž stačila

Podle norem, i když v současné době nezávazných, se dělí auta na malá a střední. Velikost garáže se pak určuje velikostí auta plus vzdálenost od stěny na řidičově straně (60 centimetrů) a vzdálenost od stěny u spolujezdce (25 centimetrů). Před i za autem by mělo být alespoň půl metru. K velikosti auta je dobré připočítat i "odkladní" prostor, aby bylo kam uložit náhradní díly, sadu pneumatik, různé nářadí a třeba i pověsit horské kolo, surf nebo velký zahradní slunečník.

Pojištění se nesníží, ale...

Umístěním auta do garáže se - bohužel - pojištění nesníží. "V rámci havarijního pojištění nabízíme i pojištění proti krádeži. Jeho částka se sníží jen v případě, pokud máte mechanicky zabezpečenou převodovku, a to o deset procent. Pokud máte satelitní vyhledávací zařízení s čipem například typu Lo-Jack, pomocí něhož lze auto vypátrat, pak o dalších dvacet procent," říká Dagmar Koutská z České pojišťovny. Tento systém na rozdíl od mechanického zabezpečení, které přijde na pět až deset tisíc korun, se pohybuje v deseti tisících ročně. "U nás má vliv na výši pojistného zabezpečení auta systémem bezpečnostního značení - pískování skel, kdy je na skle vyfrézováno číslo, podle kterého lze auto identifikovat, pak mechanické zabezpečení pevně spojené s vozidlem, aktivní a satelitní zabezpečovací zařízení," vypočítává Marie Malá z Česko-rakouské pojišťovny, "slevy se pak pohybují od pěti do padesáti procent podle druhu sjednaného pojištění." I když garáž nesnižuje výši pojistného, a občas dokonce ani nezabrání krádeži, je pro auto určitě výhodná. Vozidlo vydrží déle v dobrém stavu.