Funkcionalistické stavby, které vycházejí z geometrické čistoty tvarů, patří k tomu nejlepšímu, co kdy česká architektura přinesla. Majitel vily na Hanspaulce tento styl obdivoval řadu let.
Dlouho proto hledal dům, který by ho skutečně oslovil. Vila z 20. let minulého století, kterou nakonec koupil, prošla od svého vzniku třemi rekonstrukcemi. Čtvrtá čekala na něho.
První opravy potkaly dům už v 50. letech 20. století, kdy byl rozdělen na bytové jednotky. V sedmdesátých letech přibyla minigaráž a došlo k dalším dispozičním změnám.
Poslední rekonstrukce proběhla v devadesátých letech minulého století. Dokonala zkázu. Plastová okna, amatérsky provedené zateplení a podobně. Dům sice získal novou fasádu i rozvody, ale příčky, které zničily velkorysé místnosti, zůstaly.
Poznámka: fotografie byly pořízeny ihned po dokončení rekonstrukce.
Stavební očista
HanspaulkaČtvrť Hanspaulka získala jméno po císařském radovi Hansi Paulovi Hippmanovi, který si zde v roce 1773 nechal postavit barokní zámeček tohoto jména. Svažitý terén, z něhož je skvělý výhled na Prahu 6 i na Pražský hrad, byl zejména v období první republiky vyhledávanou lokalitou, kde se stavěly nádherné vily včetně řady funkcionalistických staveb. Hanspaulku vyhledávají především Češi, pro něž je symbolem tzv. dobré adresy, historie a kvalitní architektury. Byl zde postaven i vládní hotel Praha s výhledem na Pražský hrad. |
Kompletní rekonstrukci nakonec svěřil brněnskému architektovi a designérovi Janu Kyzlinkovi, kterému jsou tradice českého funkcionalismu velmi blízké. Řada jeho realizací se na tento styl i odkazuje. Práce bylo hodně. Architekt především musel stavbu zvenčí očistit od přístaveb, které byly v průběhu desítek let k domu necitlivě přidávány.
Aby získal dům proporční vyváženost, navrhl architekt Jan Kyzlink přístavbu garáže, vstupní části a bazénu. Ještě více úprav si vyžádal interiér. Původně velkoryse navržené místnosti rozdělily příčky, a to hodně necitlivě – na malé pokojíky. Musely proto pryč.
Pro rekonstrukci architekt Kyzlink použil tradiční odolné materiály odpovídající předválečnému architektonickému standardu: přírodní kámen, dřevo a sklo. Například travertinová stěna prochází středem domu všemi patry, včetně jídelny nebo koupelny.
Interiér je vybaven několika replikami nábytku z třicátých let. Tento základ zkombinovaný s jednoduchým moderním nábytkem doplnilo nejnovější technické vybavení: vestavné kuchyňské spotřebiče, hi-fi technika, strukturovaná kabeláž či technické zázemí bazénu.
"Nejdůležitější je potkat ´osvíceného´ investora, který dá architektovi dostatečný prostor a současně ví, co vlastně chce. Další stupeň dobré spolupráce je vytvoření vzájemné důvěry. U tohoto projektu se nám to podařilo," říká Jak Kyzlink.
Dům teď celé rodině poskytuje pohodlné soukromí i zázemí pro společenský život.
autorKyzlink architects Společnost Ateliér Kyzlink založil Jan Kyzlink v roce 1995, od roku 2003 nese název Kyzlink, s. r .o. Tým se věnuje interiérovému designu a architektuře jak v soukromé sféře, tak v komerční, a to od studie až po realizaci. Jan Kyzlink * 1974 |