náhledy
Grand Café Orient. Josef Gočár navrhl pro kavárnu osvětlení i podobu baru. Rekonstrukce ji vrátila původní podobu a zašlou slávu.
Autor: Profimedia.cz
Zatímco po deseti letech ji zavřeli pro nemodernost, dnes tato jediná kubistická kavárna na světě přitahuje turisty i Pražany na obchodní schůzky. Pouze zde si dáte hranatý věneček.
Autor: Jiří Podrazil
Kubistická nádhera vynikne nejvíce při pohledu z druhé strany ulice, kdy vidíte ustupující dvojitou mansardovou střechu, lomení domu uprostřed, kubistické sloupky, kovové zábradlí a lomená okna.
Autor: Profimedia.cz
Symetrii tří výlohových oken na každé straně domu podle asymetrie původního pozemku Josef Gočár šalamounsky vyřešil vytvořením působivého vchodu místo jednoho okna.
Autor: Jiří Podrazil
Symbol domu. Podle sošky černé madony ze 17. století, která stála na jednom z původních domů, dostal dům U Černé Matky Boží své jméno. V roce 2000 se za zlacenou mříž vrátila.
Autor: Jiří Podrazil
Vstup na schodiště. Lomené plochy typické pro kubismus jsou na schodišti přítomné v kovovém zábradlí a ukončujících hlavicích. Geometrickou výmalbu a tapety navrhl již Josef Gočár jako výrazný grafický prvek.
Autor: Jiří Podrazil
Relativně úzké schodiště spojovalo všechna patra, výtah se objevil až při rekonstrukci v 90. letech.
Autor: Profimedia.cz
Při pohledu z přízemí vyniká tvar kapky, organického tvaru, na které si kubisté potrpěli.
Autor: Jiří Podrazil
Obývací pokoj. Nábytek z černého mořeného dubu s kontrastním původním potahem navrhl Pavel Janák. Čtyřramenný lustr z leštěné mosazi od Josefa Gočára zjemňují ověsy z broušeného skla, které měkce rozptylují světlo.
Autor: Jiří Podrazil
Lampa. Navrhl ji Pavel Janák z měkké kameniny a zobrazuje princip šikmé plochy, kterou do designu zavedl vedle vertikálních a horizontálních ploch jako třetí rozměr.
Autor: Jiří Podrazil
Ikonická židle. Čalouněnou židli z dubového dřeva s původním oranžovým potahem navrhl Pavel Janák v roce 1912 a vyrobily Pražské umělecké dílny. Návštěvníci obdivují zejména její zalomené nohy, které jsou skutečným konstrukčním oříškem.
Autor: Jiří Podrazil
Expozici českého kubismu připravilo pražské Uměleckoprůmyslové muzeum, které má prostory Domu U Černé Matky boží pronajaté na osm let.
Autor: ČTK
Pohovku pro historika umění V. V. Štecha navrhl Josef Gočár v roce 1914.
Autor: ČTK
Křeslo a stolek od Josefa Gočára
Autor: ČTK
Kubistický nábytek přesně odpovídal zaměření tohoto stylu, který zobrazovaný předmět „rozkládal“ na nejjednodušší geometrické tvary, především krychle (latinsky cubus), odtud také jeho pojmenování.
Autor: ČTK
Kubistický kosmetický stolek patří k nejobdivovanějším exponátům.
Autor: ČTK
Nábytek Pavla Janáka (1881 - 1956) je velmi výrazný a pro český kubismus typický, na světových aukcích je také velmi ceněná jeho keramika.
Autor: ČTK
Pracovní stůl a křeslo od Pavla Janáka, který studoval v letech 1906 až 1908 ve Vídni u Otto Wagnera. Po škole nastoupil v ateliéru Jana Kotěry, který je pokládán za otce moderní české architektury.
Autor: ČTK
Kubistický nábytrek nepostrádá dynamiku.
Autor: ČTK
Ukázka kubistického nábytku
Autor: ČTK
Nábytek Josefa Chochola (1880 - 1956), českého architekta, urbanisty a teoretika architektury. Chochol byl významným představitelem kubismu a konstruktivismu.
Autor: ČTK
Plastiku Úzkost vytvořil Otto Gutfreund v roce 1912, stala se jedním z ikonických děl českého kubismu.
Autor: ČTK
Na výstavě kromě nábytku a obrazů nechybí ani plastiky Otto Gutfreunda.
Autor: ČTK
Také Josef Čapek (1887 - 1945) se objevuje mezi kubistickými autory.
Autor: ČTK
Emil Filla a Bohumil Kubišta patří k typickým představitelům českého kubismu v malířství.
Autor: ČTK