Po dvou letech není stárnutí neupravených modřínových prken ještě na první pohled znát

Po dvou letech není stárnutí neupravených modřínových prken ještě na první pohled znát | foto: Robert Virt, Ota Pajer

Dřevostavba žádné chyby nemá. Rodina žije přes léto i na terase

  • 166
Moderní dřevostavba na romantickém místě na okraji Prahy funguje už dva roky. Majitelé chtěli kvalitní funkcionalistický dům, minimalistické a přímočaré zpracování bez laciné okázalosti, zbytečností a příkras. I proto se obrátili na studio Olgoj Chorchoj.

Koncept domu vychází z tvaru a orientace pozemku. Obdélníková stavba směřuje podélnou osou kolmo k ulici, obytné prostory jsou orientovány k jihu do zahrady a k lesu, severní stěna domu je kompaktní a uzavřená.

Podstatou dispozice je lineární uspořádání podél komunikační linie, která vede při severní obvodové stěně. Začíná závětřím a zádveřím na východní straně, pokračuje přes hlavní obytný prostor a ložnicovou část a zakončuje ji výstup na terasu na západní straně.

Dřevostavba po dvou letech

Majitelé kombinovali průmyslovou mozaiku z dubového dřeva s jemnými odstíny šedé 

Stavbu lemuje ze tří stran dřevěná terasa krytá přesahující střechou, na niž lze vyjít francouzskými okny z obývacího pokoje i z ložnice, pracovny a koupelny.

Průhledy ve všech směrech

Druhým kompozičním principem domu je transparentnost, propojení interiéru a exteriéru, vytváření průhledů ve všech směrech. Všechny obytné místnosti přijímají slunce prosklenými plochami z jižní strany, v severní stěně je zakomponováno několik oken, aby dům komunikoval také s vesnicí.

Vnitřní prostory na sebe navazují velmi volně, obývací pokoj volně prolíná do kuchyně, dveře se používají jen tam, kde je to z funkčního hlediska nutné. Ložnice má přímý průchod do koupelny, což u nás není příliš obvyklé, ale v Itálii a ve Francii se tento trend osvědčil.

Dřevostavba po dvou letech

Jednoduše zařízené pracovně dodávají šťávu originální grafiky a barevné retro lampičky

Majitelé se spolu s architekty rozhodli pro přírodní dřevo, které lépe splyne s téměř autentickým venkovským prostředím. Montovaná dřevostavba s rámovou nosnou konstrukcí se spojuje s masivní zděnou severní stěnou, která chrání dům v nejexponovanějším místě a zastává i tepelně-akumulační funkci.

Jako obložení fasády navrhl architekt neupravený modřín, který nevyžaduje údržbu a odolává nepřízni počasí lépe než lakované dřevo. Majitelé počítají s tím, že časem získá příjemnou patinu. Ve stejném duchu jsou provedeny předokenní posuvné dřevěné žaluzie.

Zkušenosti po dvou letech

"Vyhovuje mi přímočarost, a to v každém ohledu. Jsem rád, že můj domov není bludiště, ale efektivně využitý a otevřený prostor, kterým ze všech stran proudí světlo. Je úžasné vejít dovnitř a vidět napříč celým domem až dozadu," chválí koncept domu majitel.

Dřevostavba po dvou letech

Podlahu v koupelně tvoří zčásti praktická stěrka a zčásti teplá dřevěná paluba

A pokračuje: "Je skvělé sedět v křesle, vlevo mít výhled do zahrady a napravo pohled na střechy domů v okolí. Samotný pohyb po domě je malou procházkou. Na každém kroku vidím oknem něco jiného a mohu se podle toho rozhodnout, do jakých dveří vstoupím."

Fasáda postupně mění barvu a teprve během let dozraje ke své přitažlivé šedavé barvě. Ať má dřevo jakýkoliv odstín, vždy je krásné a díky jeho proměnám v čase působí dům pokaždé trochu jinak a neokouká se.

Přímé paprsky dostatečně eliminuje předsazená střecha teras a barevné tónování skel. Celý dům je moderní a propracovaný ve svých detailech. Zároveň nepostrádá praktičnost a variabilitu. Jednou z jeho základních myšlenek je otevřenost vnitřní i směrem ven. "A když mám někdy chuť se trochu uzavřít, stačí žaluzie zatáhnout," popisuje majitel.

Dřevostavba po dvou letech

Dům ze dvou stran lemuje ochoz krytý přesahující střechou

Příjemný chládek v létě a vyhřátý dům v zimě je zde samozřejmostí. Tepelný komfort je stejný jako v dobře orientovaném bytě. "Náklady na vytápění domu mě mile překvapily. Velký rozdíl je v kvalitě vzduchu a v klimatu. Tady cítím, jak je vzduch stále opravdu čistý, dostatečně vlhký a krásně voní. Pokaždé se těším, jak otevřu dveře a ucítím vůni čistého vzduchu a dřeva."

Pracující dřevo je sice trochu slyšet, ale neruší, jen si lidé uvnitř uvědomí že je obklopuje živý materiál. Jindy zase za zvuky nemůže dřevo, ale veverka nebo liška zkracující si cestu přes terasu. U kvalitně provedené dřevostavby se s pohyby materiálu při změnách teploty počítá (jako např. s pohybem konstrukcí u mostů), a tak občasné zapraskání neznamená chybu ani problém.

Po první zimě si dům "sedal" a našlo se pár malých prasklinek na stropě, byla to ale jen popraskaná barva. Stavba byla provedena s maximální péčí všech zúčastněných, a tak se jen těžko hledají chyby.

Dřevostavba po dvou letech

Terasu na západní straně kryje pergola z dřevěných hranolů, které časem porostou zelení

Technické údaje

Zastavěná plocha: 238 m² (z toho terasy 97 m²)

Užitná plocha: 118 m²

Konstrukce: betonové základové pasy, dřevěná rámová konstrukce, sendvičový obvodový plášť, izolace Orsil, vnitřní obložení sádrokarton, obklad fasády katrovaný modřín, zastřešení sbíjené dřevěné vazníky, zelená střecha s intenzivní zelení, severní obvodová stěna zděná z tvárnic Porotherm

Výplně otvorů: dřevěná eurookna s izolačními dvojskly, vchodové a vnitřní dveře dřevěné atypické vyrobené na míru

Vytápění: ústřední, elektrokotel, kombinace podlahových konvektorů a radiátorů (fancoily), v koupelně elektrická topná rohož v podlaze

Dřevostavba po dvou letech

Autoři

MgA. Michal Froněk

* 1966
Vystudoval na pražské VŠUP v ateliéru Architektura a design Prof. Arch. PhDr. Šípka, v r. 1990 spoluzakládal a Janem Němečkam designérskou skupinu Olgoj Chorchoj na Letní dílně Vitra Design Muzea ve Weilu nad Rýnem.

Od r. 1999 vede spolu s Janem Němečkem ateliér Design produktů na VŠUP Praha.

MgA. Jan Němeček

* 1963
Absolvent studia architektury na pražské VŠUP v atelieru Architektura a design prof. arch. PhDr. Bořka Šípka, spoluzakladatel designérské skupiny Olgoj CHorchoj, od r. 1999 je spolu s Michalem Froňkem vedoucím atelieru Design produktů na Pražské VŠUP.

Ing. arch. Ondřej Kopečný

 * 1978
Vystudoval architekturu na pražské ČVUT (diplomní projekt v ateliéru prof. Ladislava Lábuse).

Od r. 2001 je členem studia Olgoj Chorchoj, od r. 2007 působí společně s Danem Paterkem jako hlavní architekt studia.

Spolupráce: Ing. arch. Juraj Smoleň

www.olgojchorchoj.cz
www.setrite.cz, www.nilan.cz

Více se dočtete v časopise Můj dům č. 1/2010.