Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Robot dokáže vymazat celé budovy. S betonem dělá neuvěřitelné věci

Demolice vyžaduje těžkou techniku a za sebou nechává oblaka prachu a hromady sutin. Ty pak směřují na skládku. Student švédského institutu designu v univerzitním městě Umea našel řešení. Jeho ERO Concrete Recycling Robot dokáže beton bourat čistě a tiše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11i11ř28í 66Š69e62j96n63o52h54a 4262753364473

Určitě  je  to zajímavé.

Představa  autora, že  mašina  nepotřebuje  elektřinu nebo jiný zdroj energe, je ale  hodně naivní.

Stejně  tak představa, že  suť, pokud se uloží do pytlů, se nemusí odvážet :-)

+1/0
20.8.2014 23:42

P62e60t22r 27S39v79a88č68i18n13a 8646629391582

Rok starý článek už teď na iDnes?8-o

+1/0
20.8.2014 10:52

M74a84r86t25i51n 43N90e48r41m89u68t 9247407598139

sám se rozhodne, naskenuje, nehlučně, oddělí cement a písek, vyčistí vodu, zlikviduje odpad, pomocným ramenem zřejmě navíc smaží pro dělníky palačinky, to vše nacpané v samochodné dvoumetrové krabici s elegantními krivkami... Připomíná mi očekávání historických vynálezců, jejichž stroje můžeme najít např. v knížce Historie perpetuum mobile.... Kdo viděl někdy drtičku a třídičku recyklátu v chodu, nemůže na něco takového ani pomyslet. No prostě designéér.

+2/0
20.8.2014 0:49

B88r89o61n26i19s55l65a83v 83J86a30k69l 8420925245115

Nejak mi tam chybi ta krucialni informace, ze to neexistuje a je to jen designovy napad .......

+9/0
20.8.2014 0:06

M16a32t48ú88š 67B66e10n34a91k 9558244292323

"Současně zmizely i obrovské haldy sutin a nákladní vozy, které je odvážely na skládku."   Zmizne síce halda sutín, ale vznikne ešte väčšia halda balíkov odpadu, ktoré aj tak budú musieť odviesť na skládku a pribudne taktiež preprava prázdnich vriec na "stavbu".

Ďalšia vec je že nikde sa nepíše o energetickej náročnosti tohto procesu (bude enormná) ani o časovej náročnosti a to už nehovorím, že nikde nieje ani zmienka o životnosti frézovacej hlavy, z vlastnej skúsenosti, z "vŕtania" veľkopriemerových dier do betónu viem že nebude veľká. To že nebude hluk je tiež dobrý vtip, hluk bude a nie malý, bude ešte väčší a vo vysokých frekvenciách a bude sa šíriť celou konštrukciou budovy.

Ale hej dizajner niečo vymyslel, že je to nereálne je druhá vec...

+4/−1
19.8.2014 21:55

J57i25ř48í 38T65e28p23r 4137460305125

Napadá mě citát:

.... a skláři nebudou mět co žrát!  :-(

0/−1
19.8.2014 21:37

J19a11r12o38s30l73a57v 55T26a87c61h90o90v70s45k31y 2882360334630

To nekde existuje nebo to je jen fikce ?

0/0
19.8.2014 15:27

P41a45v61e35l 70S80o40b76o73t11k97a 5690124

je to jen vědeckonesmyslná fikce u designového projektu:

"Projekt ERO CRR získala v roce 2013 cenu v kategorii studentský design na mezinárodní soutěži International Design Excellence Award (IDEA)."

+5/0
19.8.2014 16:10

B46l79a65ž64e71j 13M28o96t68y12č43k95a 8337567675300

jindro?

0/−1
19.8.2014 15:14

P96e34t75r 23Š65e70b72e49s75t66a 7496420807

Navrhuji na cenu "Křišťálového Lumpa".;-D

+2/0
19.8.2014 15:08

E80d25a 89D90r87á54b90e78k 7669272333147

Jo takhle, designer, uz jsem se lekl ze to fakt funguje ;-D Sem si predstavil jak to nehlucne obrusuje...

+8/0
19.8.2014 13:52
Foto

L65u71k42á27š 39N46o33v72o56t76n76ý 6316567458758

Vždyť je to jenom designér... Nevím, proč se v článku píše o tom, že je to skoro hotová věc, že robot je už v podstatě navržen, když jediné co existuje, tak je pár skic a renderů... Jo aha, já jsem zapomněl, že jsme na Lupě.

+7/0
19.8.2014 13:45

K16a26r87e14l 63H85o26r86á86k 1522142455128

Papír snese všechno, ale namalované to má hezky, to jo.

Ale stejně bych chtěl vidět autora s nějakým ručním nářadím stát u toho panelu, aby si udělal představu;-D

+6/−1
19.8.2014 10:14

P76a51v39e17l 52C18h10o97d39o31r 7468292253

Další chytrej zedník, kterej rozumí všemu?

+4/−4
19.8.2014 10:16

K68a33r14e48l 68H44o51r78á83k 1612772225688

Realista pane, pouze realista.....

+4/−2
19.8.2014 10:38

L28u49b83o55š 73H34o11l31í94k 5157460682780

Na zbourání desetipatrového paneláku to asi nebude, ale vážně bych si takové zařízení dokázal představit při rekonstrukcích ("vyfrézovat" otvor na dveře atd...).R^  Jen s tím zpracováním betonu na písek a cement asi opravdu, ale opravdu přestřelili...;-)

+5/0
19.8.2014 10:05

A48l45e76x76a94n50d83r 47K26o91s82t48k83a 5699926329916

Rozdrtí na poměrně jemnou drť. Zřejmě to jde v pohodě použít třeba pod nové silnice/dálnice atd.

0/0
19.8.2014 11:53

J89a60n 93B82u88b59i23k 9832561222287

např pod D47 ;-D

+1/0
19.8.2014 14:37

M93a73t28ú67š 78B89e94n15a11k 9178654372373

lenže pod cesty nepotrebuješ jemnú drť, ale takú okolo 32-64 mm

0/0
19.8.2014 21:57

J31i11ř56í 11Š17e89j63n17o97h12a 4252843744943

Ve vyzrálém betonu  ale  už žádný cement není.

0/0
20.8.2014 23:45

J58a84n 62C91h47i38o65t52e52l73l25i68s 6938730861314

A jak dlouho trvá demolice tímto robotem? Protože drtit beton vodou mi přijde jako zdlouhavý proces.

+3/0
19.8.2014 10:04

J84a33n 33S66a61l87o13m22o75n 4669570201945

Nekonečně, neboť jde jen o studentskou kresbičku a v podstatě "fantazii".

+6/0
19.8.2014 10:35

J70a13n 81S14a93l46o30m47o24n 4279970701775

No, každopádně studentík si splnil úkol, dostal dobré ohodnocení a tím to skončilo. Jen by těm studentům designu měl někdo vysvětlit, že by to nejen mělo hezky vypadat, ale hlavně by to mělo být funkční a fyzikálně opodstatněné.

+4/−1
19.8.2014 9:50

D57u82š85a47n 94D89u30f76k27a 3904600182437

Toto mnohonasobne prekracuje pozadavky od studentu. Vic toho coby student tezko vymysli. Bud muze pokracovat ve vyvoji jako zamestnanec (coz se urcite stane) nebo na jeho praci nekdo navaze (coz se taky urcite stane). Ale pokud Vase diplomova prace tuto prevysuje, radi se podivame..

0/−1
19.8.2014 10:12

J70a81n 50S26a80l80o55m57o81n 4709420641985

Já žádnou diplomku na toto téma nedělal a dělat nebudu. Jen jako konstruktér a projektant mám na věci trochu jiný náhled :-)

To mi připomělo, jak jistý pan profesor z Plzně dorazil jednou k nám na kostrukci do Škody Ostrov s tím, že má kompletní výrobní dokumentaci pro nový trolejbus. Když jsme ho vyslechli a předložil nám co přinesl, docela jsme zadržovali smích, protože ta relativně tenounká složtička by mohla sloužit tak maximálně jako základ pro vývoj toho nového vozu. Tak jsme pana profesorovi poděkovali a z kolegiality mu ukázali jak vypadá skutečná výrobní dokumentace s výkresy do posledního šroubku a popsali mu kompletní proces vývoje od začátku až ke schválení typu, načež pan profesor uznal, že o tom neměl ani tušení. :-) Nu, stane se. Nemám nic proti akademikům. Dokonce jsme s nimi pak výborně spolupracovali, ale právě to bylo to důležité. Musí si prostě uvědomit že praxe je dost rozdílná od akademické práce a je výhodné když se podaří studenty seznámit i s tou praktickou částí. Aspoň pak ztratí některé naivní představy které ze školy mají.

Když mi bylo deset let, tak jsem si také kreslil designy raketoplánů, raket a kosmických lodí ale zodpovědně můžu říct, že by nelítal ani jeden.  No a z 90% na tyhle studentské práce nikdo nenavazuje (což je někdy docela škoda). Většinou proto, že to bývá finančně nevýnosné a výsledky nejisté. A nakonec se to z jistého pohledu stále podobá tomu když jsem si v deseti letech hrál. Jen je to mnohem propracovenější a promyšlenější a někdy to má i praktické výsledky. :-)

+11/0
19.8.2014 10:34

M37a66r82e69k 15Z35a94h82r39a29d36i38l 6704669885281

No, tak to ale zcela jistě nebyl profesor z oboru strojírenství, leda někdo z AVU apod.

0/0
19.8.2014 11:47

J53a21n 30S95a60l75o47m96o97n 4459260251305

Tak to nevím z jakého byl oboru, to nemohu sloužit. :-)

0/0
19.8.2014 12:07

J75i22ř52í 82N95e61u62m93e56i84s35t22e59r 2402625243861

Za mých mladých let kdejaký středoškolský profesor věděl, jak výrobní dokumentace vypadá. Nevím, kolik je vám let, ale za časů "předpočítačových" odpovídala kreslená dokumentace už na škole poměrně tomu, co pak čekalo v praxi. Tedy až na archivy, změnová řízení a podobné opruzy....

0/0
19.8.2014 14:29

J20a23n 65S38a38l58o22m68o48n 4619290851715

To možná jo, ale to by za panem profesorem musela přijet dodávka, protože takový trolejbus, to jsou tisíce výkresů. :-)

0/0
19.8.2014 14:36

J69a18n 79S62a62l16o83m54o74n 4159360331955

No nevím, já na střední projektování neměl a technické kreslení jsem měl jen v prvním ročníku. A to byly devadesátý leta.

0/0
19.8.2014 16:26

L35u93d82v11í44k 84G81a20j35d12o58š90í47k 2625393244562

Pochopte, že tohle byl úkol designerský. Nikoliv konstrukční. A práce designéra je zde odvedena velmi dobře. Technologie je to více či méně reálná, ale aby to fungovalo, to už je věc technika jak se s tím popasuje.

0/0
19.8.2014 12:34

J10a43n 18S84a25l27o41m95o77n 4559400421455

Já vím že to byl úkol typu: navrhněte cosi a jestli to bude fungovat nebo ne není podstatný, jen je podstatný aby to vypadalo funkčně. Navíc házet funkčnost pouze na technika je hodně krátkozraké, protože milý technik bude dost často muset přepracovávat design aby dosáhl funkčnosti, takže spolupráce s technikem je poměrně nutná, pokud chcete aby to vypadalo aspoň podobně.

+4/0
19.8.2014 12:49

L18u39d14v41í33k 27G84a46j26d43o13š60í43k 2155313714252

Spolupráce technika s designérem je pochopitelně nezbytně NUTNÁ. Ale nefunguje to tak, že technik přepracovává design - to není jeho práce. Funguje to tak, že technik řekne designérovi - takto to technicky nejde vyřešit, navrhněte to jinak, protože (např.) tato součástka musí být daleko větší a nevešla by se do vámi navrženého prostoru. Nebo - toto je třeba chladit, je potřba mít někde větrací otvory.

Pak se ladí kompromis mezi požadavky technickými, estetickými a náklady a složitostí výroby. :-)

0/0
20.8.2014 10:41

J52a53n 40S27a14l91o25m21o19n 4769510141665

Jak kde, jak kdy a jak u čeho. Dost často ten konstruktér ten design přepracovává sám, protože podnik koupil jen jakousi "studii". Mě vždycky fascinují lidé co příjdou s tím že něco není někoho práce. To je jen takové teoretické prohlášení, skutečnost pak bývá naprosto někde jinde.

0/0
20.8.2014 10:47

D38u51š77a88n 92D29u85f16k39a 3224380202827

nereaguji na story o profesorovi, rwaguji stale na toho studenta - to je vyvoj. Takrka vzdy vypada jako utopie, dokonce vetsinou to utopie je. bez takovych prevratnych a inovujicich myslenek by dnes ale svet nebyl tam, kde je - opakuji - to je vyvoj

0/0
19.8.2014 18:31

J98a14n 33S81a21l20o34m62o12n 4859120281145

Jasně, nic proti. Ono kdyby to tu nebylo v tom článku uvedeno tak pitomým nadpisem, kde to vyznívá jako že už to existuje, tak bych se k tomu prakticky vůbec nevyjadřoval. Naopak, já takovéhle věci docela podporuju a líbí se mi to. Jen musí být jasné že je to jen jakýsi návrh na reálně ještě neexistující technologie. :-) Mimoto to nutí nás, praktické techniky, přemýšlet nad tím jak to udělat aby to fungovalo. :-)

+2/0
19.8.2014 18:43

M46i88c29h24a49e43l 42K59o15u60t82e53c21k11ý 3845180236

Tak tohle je naprosto skvělá reakce R^

0/0
19.8.2014 23:10

J41a11r17o30m91í20r 86N37o65v40o79t14n36ý 6641753704

No nevím. I jako naprostému laikovi mi to přijde značně podezřelé. Ale dyzajnově to má vychytaný, robot vypadá nasraně i složenej.

+12/0
19.8.2014 9:39

V88á81c96l85a25v 71P94o76u32s93t53k50a 3370981182

Z pohledu odborníka vás jako laika mohu ujistit, že žádný takový stroj neexistuje a patrně v nejbližší budoucnosti existovat nebude.

+4/0
19.8.2014 9:42

J49a53n 87S54a10l20o82m54o77n 4419860821125

Tedy řekněme že principielně funguje a že by se našel nadšenec ochotný financovat (značně nákladný) vývoj této v podstatě recyklační technologie. Myslíte že by to byla až tak veliká blbost?

0/0
19.8.2014 9:44

V62á55c78l94a16v 82P32o29u87s32t97k68a 3150391972

Já bych si dovolil o "principielní funkčnosti" stroje tak, jak je popsaná v článku, vyjádřit nemalé pochybnosti.

+5/0
19.8.2014 10:00

F97r66a46n98t66i31s40e59k 47H20a74v59e16l 6372292537388

Ten clanek je strasne blbe napsany, je to vize studenta a ne technicky navr. Nicmene doporucuju se podivat na nasledujici odkazy:

http://www.youtube.com/watch?v=b9dWr-DAo_Y

http://www.youtube.com/watch?v=l00iO78hr_I

http://trends.directindustry.com/products/aqua-cutter-410-the-worlds-smallest-hydrodemolition-robot/

+5/0
19.8.2014 10:12

V87á91c24l76a24v 57P43o54u75s88t60k31a 3890851942

Toho robota jsem jednou viděl v akci na nějakém veletrhu o betonu tuším v Berlíně. Je to fakt masakr, ovšem je to trošičku něco jiného než v článku.

0/0
19.8.2014 10:39

F80r84a55n20t94i86s26e80k 31H95a40v84e41l 6322262917678

Clanek bych nebral vubec vazne, buhvi co si tam redaktori dobasnili. Chtel jsem jenom rict, ze hydrodemolition existuje a co jsem se dival tak hodne vyzkumu probiha prave ve Svedsku a Finsku.

0/0
19.8.2014 10:53

J77a69n 79S22a24l31o82m18o12n 4549890421785

Pardon k té mé předchozí reakci, nevšiml jsem si že je to od "Studenta designu", čili od někoho kdo nemá o praktičnosti a fyzice ani páru :-)

0/0
19.8.2014 9:51

L38u57d33v79í78k 30G80a18j57d50o71š21í92k 2795833724122

Student designu potažmo průmyslový designer musí mít znalosti v každém případě "praktičnosti" ale i fyziky, mechaniky a řady dalších oborů. Jinak by svou práci nebyl schopen vůbec vykonávat. Jistě to ale není technik a specialista. Technické detail není už jeho práce.

0/0
19.8.2014 12:43

J32a59n 96S92a52l29o15m81o66n 4639710121925

A to je občas ta chyba že to "není jeho práce". Naopak i jako designér (páni jak já to slovo nemám rád, ale nemá český ekvivalent protože i jako konstruktér a projektant jsem i já vlastně designér) musí přemýšlet nad určitými detaily byť ne tak podrobně. Musí připravit úchyty na agregáty, uvažovat o tom jestli se tam ty agregáty vůbec vejdou nebo jestli nebude muset někdo navrhnout nějaké menší (pokud to vůbec půjde) a podobně. Ono těch drobností na které musí brát ohled je hodně. Samozřejmě už ho nezajímá jestli tam někde bude díra o průměru 10 nebo 12mm a podobně, ale ten celek musí mít promyšlený i do relativních drobností (včetně toho že ví jak jednotlivé agregáty vypadají).

Tenhle návrh je třeba stylově krásný, ale hned jsem si všiml velmi problematického posuvu na těch "koloválcích" kde bych ani jako technik vůbec nevěděl jak to vlastně budu pohánět a už vůbec netuším jak to může zatáčet, jak to bude přejíždět nerovnosti a podobně. To je jen příklad toho že je to hezké, ale nezdá se mi to moc praktické.

0/0
19.8.2014 12:58

L41u35d48v52í66k 82G60a61j53d94o20š59í29k 2285183114312

Vy jako konstruktér a projektant byste do designu vůbec neměl mluvit a vše co bude vidět by vám měl odsouhlasit designér.

Samozřejmě že designér by měl mít dostatek technických znalostí na to, aby nenavrhoval bludy a konstruktérům extrémě nekomplikoval práci.

Berte to ale tak, že toto je studentská práce kde naposledy v životě může student naplno použít svou invenci než ho skřípne realita praxe. Tenhle student to naplno využil a to se cení. :-)

0/0
20.8.2014 10:48

J50a98n 44S10a32l40o44m85o84n 4379270961215

Tak a teď se vsadím, že vy jste buď někdo kdo to učí na škole a nebo to studujete.

Designér VŽDYCKY komplikuje konstruktérům práci a nejen konstruktérům, ale mnohdy i dělníkům, protože hodně těch vymyšleností se strašně špatně vyrábí a mnohdy ještě hůře opravuje, nemluvě o tom že ta výroba takových designérských kousků je mnohdy docela drahá.

Já to beru, je to prostě studentská fantazie relativně se blížící realitě. Jak už jsem psal jinde že bych na to normálně ani nereagoval a že takové věci docela podporuji, ale tady mě k reakci donutil spíš způsob jakým je ten článek napsaný.

+1/−1
20.8.2014 10:58

V66á18c16l64a19v 45P71o49u22s10t22k49a 3780641852

škoda že to autor článku myslí vážně, byl by to docela hezký žertík.

+3/−1
19.8.2014 9:39







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.