Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letiště, které vypadá jako mísa nudlí, má sedm satelitů

Nejvyšší řídící věž na světě, kruhový betonový prstenec s průměrem 200 metrů, vybavení jako pro město včetně vodárny a elektrárny. Tak navrhl architekt Paul Andreu pařížské letiště Roissy 1, které se stalo místem, kde se automobily střídají s letadly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Wabo

Roissy bylo fajn, dokud skoro nikdo nelétal

Roissy (dnešní CDG I) bylo fajn, dokud byl provoz cestujících malý. Kapacitní rozšíření se totálně nepovedlo. Dvojka se sesypala hned po uvedení do provozu (zahraniční obdoba staveb génia Rajniše, zejména rozhledny Báry) a následné zavedení Shengenského prostoru, které letiště donutilo oddělit cestující uvnitř Shengenu od ostatních - a se kterým architekti, na rozdíl od návrhářů rozšíření jiných evropských letišť - zjevně tak nějak nepočítali, udělalo z CDG odstrašující anti-funkční případ mezi tranzitními letišti. Toto Francouzi naprosto nezvládli a původní práci Andreua degradovali až na samé dno.

0/0
23.9.2012 21:30

hives

ČT2 - změna programu

Zajímavé, že tento článek vždy vychází společně s dalším sobotním dílem Architektury na ČT2. Místo avizovaného letiště ale byla dnes asi omylem vysílaná jiná stavba. Tak jsem zvědavý, co tu bude za týden, pokud bude na ČT2 odvysílané letiště...;-D

0/0
22.9.2012 20:21

maylacim

Fantastická stavba

do doby, než přijde nutnost ji navštívit.

+4/0
22.9.2012 15:09

pavel-m

Re: Fantastická stavba

Naprostý souhlas. Mám sice zkušenosti jen z terminálu CDG 2 a ne této jedničky, ale: pokaždé když jsem přes CDG letěl, měli jsme zpoždění (jednou celkově 5 hodin), pokaždé mi právě tam ztratili zavazadla, z cca 20 letišť kde jsem byl zde byli suverénně nejarogantnější a nejignorantější pozemní personál, který nás např. nahnal hodinu před odletem (který už tehdy věděli že bude zpožděn o hodinu) za security check do míst kde nebylo WC a nebyklo cesty zpět. Čekali jsme tam přes 2 hodiny..

Komukoliv kdo létá přes oceán doporučuji: přestup v CDG nebrat!!!

0/0
22.9.2012 17:03

Smelldor

Re: Fantastická stavba

mě tam taky předloni ztratili kufr, když jsem letěl z LA do Prahy. Dovezli mi ho za 3 dny celej zdemolovanej :-). Já myslel, že jsem měl smůlu a on je to zřejmě běžný postup.

0/0
22.9.2012 19:49

pavel-m

Re: Fantastická stavba

Poprvé když se mi to stalo a na PRG mi nevyjel kufr, říkal jsem na reklamacích že letím z Seattle přes NY a CDG a ta paní na baggage claim mi řekla že to určitě bude na CDG - asi má své zkušenosti..

0/0
22.9.2012 20:39

xavier.march

Re: Fantastická stavba

pravdu dis :D a zabozrouti na nejakou anglictinu kaslou, takze pomoz si sam :D ale nakonec jsem se dostal ven a pak i dovnitr :D

0/0
22.9.2012 18:45

Sibyla01

Re: Fantastická stavba

Ano, mám dojem, že v průzkumech vyšlo jako nejhorší letiště na zeměkouli.

0/0
23.9.2012 7:11

petrk195

Nejhorsi letiste.

Totalni katastrofa, zmatek, malo mista tam, kde je ho potreba, arogantni personal, neuveritelne vzdalenosti nabehane mezi gaty po nelogickych trasach, ktere jsou ovsem jedine mozne.

0/0
22.9.2012 14:33

Admiral General Aladeen

Re: Nejhorsi letiste.

to letiště taky vůbec nebylo dimenzované na současný provoz. Arogantní personál tam je. Ale to skoro všude v Paříži.

0/0
22.9.2012 15:48

pavel-m

Re: Nejhorsi letiste.

Já bych to zobecnil, v celé Francii.. Už jen to že rozumí anglicky ale odpoví vám francouzsky je pěkně neskonalá arogance - kdekoliv u žabožroutů.

0/0
22.9.2012 17:04

Wabo

Re: Nejhorsi letiste.

ŽÁDNÉ letiště postavené před více než 25 lety nebylo dimenzované na současný provoz, požadavky bezpečnostních kontrol (oddělení pasažérů a personálu od doporvodu a jiných necestujících dávno před odletovými branami, důkladnost prohlídek všech cestujících, posádek a zavazadel a stavební požadavky technologií s tím spojených), velikost letadel jako A380 (nároky na prostor u nástupu a formát nástupních jetwayí, aby nástup  a výstup netrval 2 hodiny) apod.  Některá města proto postavila zbrusu nová letiště (např. Hong Kong), většina přestavuje a rozšiřuje ta existující. U všech je období přestavby noční můrou pro cestující, ale nakonec to většinou skončí nejen úlevou, ale často i znatelným zlepšením.

CDG je bohužel případem, kdy to dopadlo právě naopak. Šíleným selháním pro cestující, kteří v Praříži přestupují na mimoevropské lety, anebo z mimoevropských na vnitrevropské lety. A rok od roku je to horší.

0/0
23.9.2012 21:39

old fashioned Kokodák...

paní redaktorko, už raději nic nepište...

ostudná novinařina...Rv

0/0
22.9.2012 14:06

petr.n_22

velmi zajímavá stavba,

škoda, že takových odvážných projektů nestojí více. R^

0/0
22.9.2012 13:29

old fashioned Kokodák...

Re: velmi zajímavá stavba,

v Liberci je to Palác Syner ;-D;-D

0/0
22.9.2012 14:06

hujersehlasi

Re: velmi zajímavá stavba,

jakozto rodily liberecak muzu rict ze palac Syner mi vedle Tipsport areny z novych staveb vadi asi nejmin..

0/0
22.9.2012 20:04

dream_on

?

Abu Dhabi v Dubaji???

0/0
22.9.2012 13:14

hujersehlasi

Mozna by se sluselo rict,

ze dnes se to jmenuje Charles de Gaulle, konkretne Rossy 1 je Terminal 1 CDG... To je novinarina.. Rv

0/0
22.9.2012 11:59

pavel-m

Re: Mozna by se sluselo rict,

Jj, taky jsem se musel podívat na mapy o jakémže letišti se to píše. CDG a Orly znám, ale Rossy?

A to si říkají křišťálová lupa.

0/0
22.9.2012 17:05

Wabo

Re: Mozna by se sluselo rict,

Autorka to tam někde má, zasunuté v textu. Také historické fotografie samozřejmě už vůbec nejsou aktuální. Ani ten původní půdorys mísy nudlí už dnes vlastně nevidíte.

0/0
23.9.2012 21:42

Vecny.Optimista

Kde?

Článek je unikátí tím, že ani jednou neprozradí, kde Roissy 1 stojí. Že je kousek od Paříže by možná slušelo napsat, protože z článku bych pochyboval, je-li v Káhiře nebo jižní Americe.

0/0
22.9.2012 10:54

luba24

Re: Kde?

Problém je v tom, že každý průměrně vzdělaný člověk v Evropě to ví.;-D

0/0
22.9.2012 11:23

zeto

Re: Kde?

Opravdu potřebuje průměrně vzdělaný člověk vědět, jak se kde jmenuje jaké letiště? Ale nepovídejte. Zvlášť, když už se tak ani nejmenuje.

+4/0
22.9.2012 13:59

old fashioned Kokodák...

Re: Kde?

R^R^

0/0
22.9.2012 14:05

Laci.prg

Komunismus

Me to pripada strasne depresivne, komunisticky... Zlata Ruzyne.. Pardon. Letiste Vaclava Havla .)

0/0
22.9.2012 10:13

malous1

Architektonicky zajimave, ale na ukor pasazeru

Tohle je to nejhorsi letiste v Evrope, zlatej Kyjev. Malo mista u gatu, silene gastro, vedeo jak ve skleniku, poddimenzovana WC. Paradoxne je hodne mista tam, kde ho nikdo nepotrebuje. Klasicky francouzsky pristup, kdyz jde o design, musi funkcnost stranou.

+4/0
22.9.2012 9:02

vokoun6

Re: Architektonicky zajimave, ale na ukor pasazeru

Máte naprostou pravdu že nejen Terminál 1 ale celé CDG je z hlediska uživatele naprosto disfunkční a pokud to lze vyhýbám se mu co to jde. Daleko méně grandiózní a pompézní zato účelný a funkční Amsterdam nebo Mnichov jsou z hlediska cestujícího na přestup mnohem příjemnější a vlídnější.

Problém ultramoderních, avantgardních staveb jako CDG1 nebo CGD2 je mj. i to, že vypadají tak jak archhitekt zamýšlel možná prvních 5 nebo 10 let - pak notně zpustnou, jsou omšelé, ušmudlané a také to co před 30-40 lety bylo považováno za moderní nazíráno dnešními standardy působí spíš "divně". 

Nevím jak to ti architekti z přelomu a počátku 20. století dělali, že jejich stavby stačí opatřit novou fasádou a jsou opět krásné (nádraží v HK, Grand Central v New Yorku apod.)

+1/0
22.9.2012 17:19

Wabo

Re: Architektonicky zajimave, ale na ukor pasazeru

... Ale slouží jiným účelům. Aspoň ty krásné stavby, které uvádíte. (Pravda, GCT sice ještě vypravuje příměstské vlaky, ale všechen provoz by nezvládl, na ten slouží Penn Station, dtto s Hong Kongem). V desítkách případů se ale i podstatně modernějším architektům podařilo udělat budovy, které lze dodatečně přizpůsobovat novým potřebám ..., anebo spíše současní architekti mnohem lépe, než v případě CDG, dokáží přestavět starší hodnotnou architekturu, aniž by ji znehodnotili, nebo zbavili funkčnosti, anebo obojí najednou.

0/0
23.9.2012 21:52

bobísekbobísek

hm

jenže z Prahy to lítá bohužel na dvojkuRv

0/0
22.9.2012 8:36

Yarda.

...Nejvyšší kontrolní věž na světě,...

Nikoli kontrolní, ale ŘÍDICÍ, tam odtud totiž nic nekontrolují - no, možná tam někdo chodí s trubičkou a kontroluje, jestli ti co tam pracují nejsou moc ožralí - ale řídí letový provoz.

0/0
22.9.2012 6:53

zeto

Re: ...Nejvyšší kontrolní věž na světě,...

Opravdu jsi přesvědčený, že z řídící věže nic nekontrolují.:-P

0/0
22.9.2012 14:01

znám 005 dívku, nemá dukáty

Re: ...Nejvyšší kontrolní věž na světě,...

Z řídicí věže rozhodně nic nekontrolují. Od toho mají věž kontrolní. Nejvyšší. Nejdůvěryhodnější.

0/0
22.9.2012 17:15

zeto

Re: ...Nejvyšší kontrolní věž na světě,...

Samozřejmě, že kontrolují. Například dodržování určeného kursu.

0/0
22.9.2012 20:17

znám 005 dívku, nemá dukáty

Re: ...Nejvyšší kontrolní věž na světě,...

To byl vtip, víš?

0/0
22.9.2012 22:06

zeto

Re: ...Nejvyšší kontrolní věž na světě,...

Aha, tak to mi nedošlo. ;-o

0/0
23.9.2012 21:28

Yarda.

Re: ...Nejvyšší kontrolní věž na světě,...

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%ADzen%C3%AD_letov%C3%A9ho_provozu

0/0
23.9.2012 22:28







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.