Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Adventní věnec postavil svíčky do řady aneb jak se mění české Vánoce

Adventní věnec má ladit svým tvarem se stolem, pro který byl vytvořený, a barvou s vánočním stromkem, pokud jsou v jedné místnosti. To je základní rada floristů, kteří se na Vánoce připravují už na podzim. Třeba v lese, jen místo hub sbírají šišky a žaludy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A.glaia

jabka s hruskama

Jo vypadá to hezky jako dekorace, ale nazývejme věci pravými jmény. 4 barevné svíčky v řadě opravdu nejsou adventním věncem.

0/0
4.12.2011 11:22

Fai Rodis

Re: jabka s hruskama

To je takzvany linearni venec. Mnohem vice "in", nez vence cyklicke.

;-)

0/0
16.12.2011 16:43

Vendy83

hm...

já bych byla raději, kdyby si autoři článku a floristé raději uvědomili rozdíl mezi adventním a vánočním věncem...pak by nemohli říkat, že adventní věnec má ladit se stromečkem, neboť se nemají ani potkat a adventní věnec má mít fialové svíčky a žádné výstřelky podle poslední módy...

0/0
3.12.2011 9:39

Scarlett from Scottland

já bych to zase tak nehrotila

jde hlavně o pohodu a atmosféru a vánoční móda je mi fakt ukradená...

+1/0
29.11.2011 8:02

Stanea

Re: já bych to zase tak nehrotila

R^ souhlas. Kdyz to budeme hrotit, klepne nas pepka uz o Mikulasi. Napred Deda Mraz, ted zase  Santa Klaus. Kaslu na modu a hlasuju jedine ;-D pro Mikulase, nebot ten mi kdysi nosil darky.

0/0
30.11.2011 14:12

Dr. Fe (5)

Já ti dám, soba, já ti dám Satana Klause !!!

Kdo řídí svoje Vánoce podle módy a podle toho se rozhoduje jestli soba, losa nebo červenýho dědka je tisícinásobný stodukát bez špetky sebeúcty a hrdosti Rv

+2/0
29.11.2011 0:31

norma37

Super!

Zaludove , bukvicova a siskove vence jsou nadherne,  nedokazu si predstavit, jaka piplacka je to vyrabet. A kastanovy je primo skvostny, dala by nam pani floristka tip, jak je udrzet takto leskle v jejich puvodni barve?

0/0
28.11.2011 16:58

Mražená spermie

***

já preferuji tvar věnce čtvercový kruh.

0/0
28.11.2011 8:36

Fai Rodis

Re: ***

Jojo, takzvany kvadraturni venec, hit pristi sezony.

0/0
16.12.2011 16:44

minutos007

Už patří k tradici

že nadpis musí být hloupost, že redakce?

0/0
28.11.2011 7:59

ramese

uz

nejsou vanoce to co drive. je to ted komerce jako prse, kdo da drazsi vetsi darek. pamatuji si ze za nas se davala i sada mydel protoze za husaka nic nebylo. dnes je to kdo da ipad, ipod, pc, hru drazsi vetsi a to coje vlastne podstatou celych vanoc je to tam .. to ze jsme opet po roce spolu to ze mame jeden druheho a ... treba za rok uz to tak byt nemusi.kazdy rok resim stejny problem .. co koupit co komu proc.. jsem rad kdyz mohu byt s nejblizsimi nez kdo co dostane hlavne ze mame radost . tak ze jestli mam ozdobeny stromek ozdobama ktere uz davno nejsou in a jsou 40 let stare nebot jsou z let naseho narozeni mi je jedno , hlavne ze je pekny :)

+7/0
27.11.2011 15:48

dRudi

Re: uz

naprostý souhlas! R^

0/0
27.11.2011 21:15

babička_Boženy_Němcové

Re: uz

To chce klid :) Vánoce jsou takové, jaké si je doma uděláme.

Taky dáváme na stromeček ozdoby, k nimž máme nějaký vztah. Vyloženě se těším na to, až je budem před štědrým dnem opatrně vybalovat z krabiček :))

+7/0
27.11.2011 21:35

Sibyla01

Re: uz

Absolutně souhlasím. Reklamní masáž mi může být ukradená, naše vánoce jsou, jaké si je uděláme.

+2/0
28.11.2011 8:23

pistalka.mm

Velice pekna prace a napaditost :)

Dobry den! Adventní vence na obrazcich jsou velice pekne, nazor paní Silvestry je skvely, ocenuji napaditost a originalitu, nemuzu pochopit, jak lidi, co tady reaguji maji negativni postoj, ale nic si z toho nedelejte, to jsou stari morousove, co se budou utapet v minulosti a mysli si, ze kdyz prezdobi vanocni stromecek 50ti barvami, ze je to "in", nechapou, ze v dnesni dobe to uz neni jen, co dum dal, ale ze clovek muze ukazat svou napaditost a nedrzet se pravidel, jako ze odjakziva musi byt adventni venec kulaty, to je sileny!

Takze ocenuji Vasi praci a hlavne originalitu, velice pekne! Jen tak dal!!! Nenechte se zastavit neprejicimi lidmi a tim, ze vsechno musi byt tak, jak za komunismu ;-D kulaty adventni venec a svicen, to me dostalo !!!

0/0
27.11.2011 14:18

jidany

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

to, že někdo preferuje kulatý věnec (jinak to totiž není věnec) a dbá na tradice či má jiný vkus, ještě neznamená, že je morous a chce mít vše jako za komunismu; jste úplně mimo mísu;

PS: a naučte se psát - jeden odstavec = jedna věta: to je šílený, ne reakce čtenářůRv

+2/0
27.11.2011 18:25

Sprintujici.stonozka

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Tedy souhlasím s Vámi, leč proč krátké a úsečné věty pro vyjádření myšlenky, přeci i v souvětí skrývá se krása českého jazyka a vyjádření, co tím chtěl básník říci, ba neopak, může to býti na zkoušku, zda čtenář neztratil nit v souvětí a i na konci věty ví, čím začínala a co bylo uprostřed, stejně tak jako autor, který končí myšlenku možná košatou, leč stále jednu a tu samou, neboť nejen v jednoduchosti je krása. ;-D Dalo by se pokračovat

0/0
27.11.2011 18:42

Jana Kolářová

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Jestli Vás dostal kulatý adventní věnec "jako za socialismu", tak jen dáváte najevo, že nevíte vůbec nic o tom, jaká je podstata vánočních symbolů. Trošku si to nastudujte.

Celý ten článek dává jasně najevo, že ti oslovení lidé nevědí o Vánocích nic. Prý se vracíme k betlémům a symbolem Vánoc už není Santa (pokud si tu větu dobře pamatuju). Možná by bylo dobré vědět, že Vánoce jsou oslavou narození Ježíše Krista - proto ku podivu ten Betlém. Santa je symbolem v USA, Kanadě a Británii. V těch USA především proto, že vyhovoval všem náboženstvím lidí, kteří přicházeli do USA na jejich počátku. Jeho masovou oblibu pak nastartovala kampaň Coca-Coly v roce 1932. S námi nemá Santa společného nic - když to tedy neberete komerčně, ale víte něco o smyslu Vánoc. JK

+4/0
27.11.2011 22:07

mamina2

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Od někdo dělal za socialismu adventní věnec? Já znám akorát dvě rodiny s vazbou na německy mluvící země, tam opravdu adventní věnce dělali i dřív.   Jinak to k nám přišlo až v devadesátých letech a už se tomu říká tradice.  Taky je legrační, jak se zpětně zdůvodňuje symbolika adventního věnce, když si ho vymyslel poměrně nedávno nějaký německý pastor, aby zkrátil sirotkům v sirotčinci čekání na vánoce. ;-)

+1/0
28.11.2011 14:57

hell365

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Ne to není pravda, adventní věnce se dělaly už za komoušů, alespoň na Moravě jo. Ale nebylo to tak masově rzšířené jako teď.

0/0
1.12.2011 11:11

mamina2

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Tak jo, možná se to už místy objevovalo. Ale rozhodně to není nějaké delší česká tradice, protože při mých soukromých průzkumech většina lidí adventní věnec před devadesátými lety ani neznala, natož aby ho opravdu dělala.

0/0
1.12.2011 11:20

Fai Rodis

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Ja ho znala z Burdy.:-)

0/0
16.12.2011 16:46

IfčaX

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Koukám - "komunismus" asi nepamatujete, co? ;-D

+1/0
27.11.2011 23:32

587

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Mohu vás ujistit, že těm "starým morousům" je právěže jedno, co je momentálně "IN" a ozdobí si strom klidně 50 různými ozdobami, které jsou jim ale milé a mají k nim citový vztah. S přibývajícími lety to pochopíte, nebojte.  S komunismem to opravdu nemá nic společného, to jste vedle jak ta jedle.

+1/0
28.11.2011 7:06

mamina2

Re: Velice pekna prace a napaditost :)

Vy jste zase možná nepochopil, že poslední, co svého vánočního stromečku požaduju je, aby byl "in".

0/0
28.11.2011 14:52

587

Mne jen fascinuje,

jak každý rok jsou údajně "in" jiné barvy vánočních dekorací. To si jako někdo myslí, že budu s napětím čekat, až si nějaký módní pučmeloud vymyslí letošní barvy a poletím se pořizovat komplet novou výzdobu?  ;-D Už letím, opravdu už letím....! ;-D;-D;-D

+7/0
27.11.2011 14:05

Jafirka

Vianoce a spomienky

V súvislosti  s módnymi trendami ma zaujíma, ako zdobia stromček vo svojich  rodinách tí, čo chcú tieto trendy určovať a zároveň majú deti. Podľa toho, čo sa v posledných rokoch prezentuje ako "trendy",  tak neverím, že všetci tí normotvorcovia majú deti a vedia, o čom sú Vianoce. A tým nemyslím  Vianoce cirkevné, ale také tie skutočné, detské....  Vianoce, keď stromček zdobí celá rodina a o každej ozdobe vedia, kedy a kde ju kúpili, prípadne od koho ju dostali.... a miesto na stromčeku zaujme nie podľa veľkosti, farebnosti, tvaru, materiálu.... ale podľa spomienok.

Bolo by smutné, keby vianočné ozdoby prestali byť akýmsi rodinným albumom spomienok ...

+9/0
27.11.2011 13:17

587

Re: Vianoce a spomienky

Přesně tak. Nejraději mám ty úplně staré ozdoby, které si pamatuji na stromku ještě z dětství. Bohužel, už je jich opravdu jen pár. :-(

+1/0
27.11.2011 14:13

Modrý a zelený blesk

Re: Vianoce a spomienky

NJN, taky jsem měl oblíbenej zvonek, kterej sice byl opálenej a s ulomeným spodkem, ale vždy měl výsostné postavení. No dnes se jeden rok koupí modrý koule a když je příští rok in jiná barva (což je jisté), tak se hodí do sklepa a koupí se třeba zlaté.

0/0
27.11.2011 14:14

mu-li

Re: Vianoce a spomienky

U rodičů doma se na stromeček věší všechno možné. Některé ozdoby mají 15 let a některé víc než padesát. Visí tam obrázky, které jsem malovala k Vánocům ve školce. Jsou tam obrázky které si mamka vysříhala ze staré vánoční kolekce jako dítě. Dokonce i některé perníčky nám bylo líto vyhodit a tak zkameněly a jako fosílie visí na stromečku dál. A špice na vršku je strašně otlučená, protože je stará více než 100 let. Celkově by se sice tento stromeček  málokomu líbil ale ta sladěnost a líbivost není důležitá.

Teď, když mám vlastní rodinu snažím, se takový stromeček dělat i u nás doma. Ale to potrvá léta :-)

+1/0
28.11.2011 1:30

Sibyla01

Re: Vianoce a spomienky

U babičky bývaly válečné ozdoby: dva stejné tvary z čehosi jako lesklý šmirglpapír, slepené se špalíčkem mezi, a na nich starodávný papírový andělíček. Držáky na svíčky zatížené olověnými ořechy. Po její smrti zmizely a já jich dodnes lituji - teď si říkám, že si je snad vzal někdo z rodiny, že se snad nevyhodily...

0/0
28.11.2011 8:27

Pepito-To

Re: Vianoce a spomienky

U nas je to take tak ;-)R^

0/0
4.12.2011 7:33

martina.sidova

hezké

Mě se líbí ty netradiční věnce ... z žaludů, kaštanů apod., nemám moc ráda věnce z jehličí. Ty svícny do řady se mi taky líbí.

Za sebe mohu říct, že je mi úplně ukradené, že je barva adventu fialové nebo že v Čechách se používá červená a na adventním věnci by měli být 4 svíčky a měl by to být kruh. Nejsem nábožensky založená, o tom proč se "slaví" advent nemám ani tušení a je mi to vlastně jedno. Ty dekorace si dávám domů, protože se mi líbí a nezajímá mě, že někomu nepřijdou dostatečně vánoční.

+3/0
27.11.2011 12:58

Labruna

Re: hezké

Je smutné a zároveň příznačné, že hlupák se svou hloupostí ještě chlubí... (a předvádí svou omezenost i neznalostí pravopisu).

+5/0
27.11.2011 13:37

Ágness

Re: hezké

Omezenost? Proč omezenost? Věnce jsou hezké, chtěla bych vidět tebe, jak něco takového dokážeš..;)

0/0
27.11.2011 13:55

Modrý a zelený blesk

Re: hezké

Omezenost je, že dotyčná slaví něco, o čem naprosto netuší, co to symbolizuje. To si může řadový svícen třeba z bukvic postavit na stůl v srpnu, vyjde to nastejno.

A ještě se tím chlubí.

+8/0
27.11.2011 14:13

georghios

Re: hezké

R^R^R^

0/0
27.11.2011 16:59

martina.sidova

Re: hezké

Ale já Advent neslavím .... dávám si domů dekorace, které se mi líbí a je mi úplně jedno, že jsou třeba určené na Velikonoce nebo Vánoce a ty vůbec nejsou. Když se mi líbí a hodí se mi do interiéru, tak proč ne.

Být to na mě neslavila bych ani Vánoce, ale to by mi naši neodpustili.

Mě by zajímalo, kolik z těch, co se tu tak strašně ohání Adventem a tradicemi, věří v Boha. Když v něj nevěřím (podle mě prostě nic takového neexistuje), proč bych se tím měla řídit?

+3/0
27.11.2011 17:03

babička_Boženy_Němcové

Re: hezké

já jsem křesťanka... a třeba chození na půlnoční pro mě není "tradice" ale živá událost.

Pochopte rozhořčení nás kritiků v téhle diskuzi - Má-li něco nějaký smysl, význam (jako třeba ten adventní věnec) máme potřebu to ostatním vysvětlovat, aby se z toho nestaly mrtvé tradice. To je snad pochopitelné, ne? Věci prostě mají určitou symboliku a tu nelze ignorovat. Vy si dávejte domů co chcete, ale novinové články by mely jít do větší hloubky než jen řešit barvu adventního věnce. A ta povrchnost je to, co tady kritizujeme.

+1/0
27.11.2011 21:32

martina.sidova

Re: hezké

Ano, vy třeba křesťanka jste, ale mě by zajímalo, kolik z těch ostatních lidí, co to tu strašně kritizují, že to není dostatečně Vánoční apod. v toho Boha opravdu věří.

Ano, článek by třeba mohl jít více do hloubky. Ale já to beru jako inspiraci, co si můžu domů vyrobit nebo. Jak už jsem napsala v Boha nevěřím a Vánoce moc neprožívám, takže je mi ve své podstatě jedno, jaký bude mít dekorace (nechci říkat adventní věnec) tvar a barvy. Kupuji / vyrábím si to pro to, že se mi to líbí a je mi jedno, že adventní věnec by měl být kulatý a jaké by měl být barvy. I kdyby byl třeba hranatý (i když pak už se tomu nedá říkat věnec) a modrý, tak když se mi bude líbit, tak si ho koupím. Chápu, že pro někoho, kdo věří v Boha, je důležité, aby měl ten věnec správný tvar a barvy. Ale já tohle neřeším, to je mi jedno.

0/0
28.11.2011 1:27

martina.sidova

Re: hezké

Je mi jedno, jak se lidé vyjadřují k článku. Mě prostě vadí, že jsem napsala, že se mi líbí i ty netradiční věnce (z přírodních materiálů - bukvice apod.) a ty, co už věnce tvarem moc nepřipomínají, tak mě tu hromada lidí kritizuje za to, že slavím něco, o čem ani nevím, co to symbolizuje. Je tu totiž móda si něco vydedukovat, tak aby se mi to hodilo, a já pak toho, dotyčného mohl(a) zkritizovat. Nikde jsem nepsala, že Advent slavím (aspoň ne v prvním příspěvku) .... neslavím ho, a domů si dávám dekorace, protože se mi líbí a ne protože zrovna budou Vánoce a je Advent., klidně si i v tomto období, dám domů i Velikonoční ozdobu, když se mi bude líbit.

0/0
28.11.2011 1:32

mamina2

Re: hezké

To je jasné, že si můžete udělat výzdobu, jaká se vám líbí, ale proč tomu teda říkáte adventní věnec? V tom je ten problém.

0/0
28.11.2011 15:02

martina.sidova

Re: hezké

Ale já tomu adventní věnec neříkám. OK, v článku tomu tak říkají. Já jsem napsala, že se mi líbí ty netradiční věnce a ty věnce, co tvarem věnec už nepřipomínají. Těm, co jsou kulaté, i když jsou z bukvic a čehokoliv jiného, se prostě věnec říká. Těm, co jsou udělány v řadě, nevím, jak říkat, protože věnec to opravdu není.

Já tomu opravdu adventní neříkala. To by mě zajímalo, kde jste k tomu přišla.

0/0
28.11.2011 16:10

norma37

Re: hezké

Problem mnoha diskuteru je, ze v textu vidi, co tam vubec neni napsano.. Aspon nekdo si da cas a praci jim toto pripomenout, diky Martino : )

0/0
28.11.2011 16:56

martina.sidova

Re: hezké

JJ, spousta lidí to má schopnost vydedukovat z příspěvku i to, co jsem tam vůbec nenapsala. Jako třeba, že jsem omezená, protože slavím Advent. Já tam ale o tom, jestli Advent slavím nebo ne, vůbec nic nenapsala. Jen jsem napsala, že se mi ty věnce líbí a to, že jak by měl vypadat tradiční adventní věnec je mi fuk. Nikde jsem tam nepsala, že Advent slavím, ale už jsem děsně blbá a omezená, protože slavím něco, o čem vůbec nevím, co to je. Tohle mě tu fakt baví ;-)

0/0
28.11.2011 17:17

Modrý a zelený blesk

Re: hezké

Je skvělé, když někomu vlastní omezenost přijde zábavná.

Dáváte si ty "dekorace" na stůl v určité době roku, třeba v prosinci? Nebo si to tam dáte v únoru? A proč?

Ostatně, ta štědrovečerní večeře má taky...

... ale vám je to vlastně fuk.

0/0
1.12.2011 22:57

martina.sidova

Re: hezké

Když se mi lbí, tak si je dám domů, ať je jakákoliv doba. Prostě proto, že se mi líbí. Ale většinou se snažím si domů koupit dekorace, které se hodí do bytu po celý rok a není na nich vidět nějaká symbolika. Teď mám "adventní věnec" (nazývají to tak v krámě), který skoro jako adventní nevypadá, ale mě se líbí a můžu ho mít doma po celý rok, protože na něm prostě není moc vidět, že je adventní.

A ano symbolika štědrovečerní večeře mě moc nezajímá, kdyby to bylo na mě, klidně bych se bez ní obešla, ale to by naši asi nepřežili. I když mi doma stejně nepoužíváme moc vánoční prostírání nebo dekorace, koledy taky neposloucháme, nedodržujeme žádné tradice, které "by se měli" o Štědrém dnu dělat nedržíme půst, na půlnoční nechodíme, z tradičních jídel máme k večeři akorát bramborový salát, protože rybí polívku by u nás nikdo nejedl a kapr nám nechutná. Pro nás je to prostě slavnostnější večeře, po které si sedneme k televizi a podíváme se na pohádku, rozbalíme dárky a jdeme spát..

0/0
2.12.2011 0:47

Modrý a zelený blesk

Re: hezké

Tak to pak ano, ale článek je o adventním věnci - přestože jste to výslovně do příspěvku nenapsala, určitě to ovlivnilo jeho vyznění. Jinak to samozřejmě dělejte, jak vám vyhovuje - to je základ.

0/0
2.12.2011 13:13

alive

Re: hezké

Slečno, prosím:

my, mýti, hmyz...atd.

Jinak se držím, abych Vám nemusela napsat, že Vás lituji, protože Vás nechci urazit - všechno to pěkné zahodíte (ale asi to už udělali Vaši rodiče), takže nevíte o co jde a zbude na Vás jen ta televize. Hm...Víte, to tajemno, úžasný pocit v duši, který přijde s Vánocemi se nedá popsat, musí se zažít. Já si ho užívám pod noční valašskou oblohou a je to Něco.Takže jste to nezažila...Já nejsem praktikující věřící, který dodržuje všechny ty správné rituály a chodí pravidelně do kostela, ale rozhodně se tím nechlubím. Ale pokud někdy zajdu na půlnoční, těžko se bráním dojetí a pocitu sounáležitosti se všemi, kteří tam zpívají a hrají. No a ty přípravy jsou součástí toho těšení a jsou vybočením z toho hnusného televizního a virtuálního světa.

Přeji Vám, ať se Vám otevře VašeV

0/0
5.12.2011 0:47

martina.sidova

Re: hezké

Omlouvám se za chyby, píšu rychle a všemi deseti a většinou pak ty příspěvky po sobě nečtu, takže chyby nemůžu opravit..

My jsme doma Vánoce nikdy moc neprožívali a nijak zvlášť neslavili, že Ježíšek neexistuje, jsem věděla celkem brzo (jiné děti ve škole ještě na Ježíška věřili). Takže k nim nemám moc zvláštní vztah a žádný pocit v duši (ať už pozitivní nebo negativní) mi to nepřináší. Pro mě je to normální období roku jako každé jiné, nějaká vánoční nálada a přípravy jdou mimo mě. Jinak během roku na televizi moc nekoukám, ale během Vánoc se vždycky ráda kouknu na pohádky typu Tři oříšky pro Popelku, Princ a Večernice, Pyšná princezna apod., to je vlastně jediné, na co se na Vánoce těším ... na ty pohádky. Jinak bych se bez Vánoc asi klidně obešla. Navíc čím jsem starší, tím mi Vánoce začínají být protivnější a ani sama nevím proč. Jen nevím, co budu dělat, jestli budu mít děti, to se asi budu muset naučit se trochu přetvařovat, abych jim ty Vánoce nezkazila.

0/0
5.12.2011 1:58







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.