Jsou však slevy od developerů vždy výhodné? Je rozumné se jimi při výběru nemovitosti řídit? "Sleva či bonus by neměly hrát při rozhodování hlavní roli. Zajímejte se spíše o lokalitu, velikost bytu, cenu či třeba způsoby financování koupě," odpovídá Petra Holubová z realitní kanceláře Professionals.
Souhlasí s ní i Jan Koubík z developerské firmy Bemett: "Nenechte se při porovnávání nabídek oslnit pouze výší slevy, ale spočítejte si, na kolik vás nové bydlení opravdu vyjde." Mohlo by se totiž stát, že zlevněný byt bude stále dražší než podobný u jiné firmy beze slevy.
Sleva nemusí být zadarmo
Velké slevy developeři nejčastěji nabízejí, když pořádají výprodej bytů v dokončeném projektu. Snížená cena může kdekoho nalákat, ale je třeba si zjistit, jaké byty v projektu zůstaly.
I ve výprodejích můžete narazit na byt přesně podle svých představ, ale je pravděpodobnější, že budete muset v něčem ustoupit.
A opravdu vám ta sleva stojí za to, že budete mít z bytu mizerný výhled? Nebo že se budete muset smířit s okny na sever, přestože jste toužili po sluníčku? Anebo že budete mít kuchyňský kout, přestože dáváte přednost samostatné kuchyni?
vyberte siU některých developerů si můžete odměnu dokonce vybrat. Tedy můžete si zvolit, zda dáte přednost slevě z ceny bytu nebo bonusu. Zkušenosti developerů ukazují, že lidé častěji žádají slevu z ceny bytu. Mnohdy jistě i proto, že si díky ní mohou vzít o něco menší hypotéku. |
Kdo se s takovými ústupky smířit nedokáže, ale nějaká sleva by mu přišla vhod, měl by využít spíše zaváděcích cen, jež developeři nabízejí, když nový projekt uvádějí na trh.
"Bývají o pět až sedm procent nižší než u hotového projektu," informuje Pavla Temrová z developerské firmy Finep.
U některých developerů si můžete odměnu dokonce vybrat. Tedy můžete si zvolit, zda dáte přednost slevě z ceny bytu nebo bonusu. Zkušenosti developerů ukazují, že lidé častěji žádají slevu z ceny bytu. Mnohdy jistě i proto, že si díky ní mohou vzít o něco menší hypotéku.
"Bonusy tu byly vždy, ale spíše jako nárazové akce, kterých developeři využívali, když potřebovali vyprodat několik zbývajících bytů v některém z projektů. Dnes jsou bonusy pevnou součástí jejich strategie," vysvětluje Naděžda Ptáčková z firmy Skanska Reality.
Staví se, ale projektů bude méně
Developerské firmy si během let 2006 a 2007 zvykly na to, že dokážou vyprodat téměř jakýkoli projekt. To už dnes neplatí a developeři se musí snažit - třeba nabízet slevy a bonusy.
Anebo s další výstavbou počkat, což někteří udělali. Kvůli tomu však za rok či dva může být nových bytů naopak nedostatek. "Poptávka klesla řádově o třetinu, a tomu se přizpůsobila i nabídka. Některé malé firmy, které prodávaly jen pár projektů, dokonce z trhu odešly," říká Veronika Ježková z firmy Central Group.
Hospodářská krize měla na trh s novým bydlením velký vliv. Banky zpřísnily podmínky pro poskytování úvěrů. Což postihlo developerské firmy, protože mnohé stavbu financovaly právě z bankovních půjček.
Ale i zájemce o koupi nových bytů, protože je pro ně složitější dosáhnout na hypotéku. "Lidé však mají větší výběr a také možnost vyjednávat o ceně. A více rozlišují kvalitní projekty," doplňuje Michaela Winklerová z firmy CPI Group.
Co nabízejí developeři?CPI Group Bemett Skanska Finep Central Group Best Credit RS development DavCor |