Západní stranu lemuje krytá terasa

Západní stranu lemuje krytá terasa | foto: Jana Labuťová a Jiří Vaněk

Dětem chtěli dopřát ráj. A tak si u lesa pořídili dům, který vypadá jako loď

  • 30
Postavili si dům v klidné přírodě, proto při stavbě dostaly slovo zejména cihly a dřevo. Atypicky tvarovaná dřevostavba v romantickém zákoutí na konci malé středočeské obce připomíná loď.

Pozemek jako "na konci světa" vymezený cestou, sousedním domem a roklí osloví každého na první pohled. Mladí manželé si hned dovedli představit, že na tomto kouzelném místě lemovaném starými stromy a keři budou vyrůstat jejich dvě malé děti.

Manželka má odmalička kladný vztah ke dřevostavbám, a tak si partneři vybrali dřevěný dům. O jeho uspořádání se z velké části dohodli snadno.

Vlevo dole posuvné dveře do jídelny, vpravo francouzské dveře do ložnice rodičů, v patře okna dětských pokojů

Vlevo dole posuvné dveře do jídelny, vpravo francouzské dveře do ložnice rodičů, v patře okna dětských pokojů

V přízemí viděli nutné technické a sociální zázemí, obývací pokoj spojený s kuchyní a se zahradou, v téže úrovni ložnici rodičů s příslušenstvím, v patře samostatný "dětský svět" s vlastním zázemím a přímým napojením na svět rodičů dole.

Přáli si bydlení s maximálním soukromím, v přímém sepětí s přírodou, co nejvíce otevřené do zahrady a naopak odvrácené od sousedního domu.
Pro realizaci svých představ oslovili architekta Tomáše Klance, který jim na základě svých zkušeností doporučil dřevostavbu se zděným jádrem.

Vstup je přirozeně zastřešený šikminou schodiště, kryté parkovací stání za šikmými sloupy je pod ložnicemi v patře

Vstup je přirozeně zastřešený šikminou schodiště, kryté parkovací stání za šikmými sloupy je pod ložnicemi v patře

Domy postavené podle jeho návrhů se zpravidla na první pohled odlišují od současné standardní rodinné zástavby svým živým výtvarným rukopisem, který však není prvotní, ale vychází z charakteru pozemku a půdorysné kompozice stavby.

Obdobně probíhal i vývoj tohoto domu, některé prvky tvořily výchozí osnovu, jiné vznikaly a proměňovaly se během stavby ve spolupráci se stavebníky. Ti také výrazně uplatnili svou invenci a sami řídili realizaci projektu.

Obdélníková dispozice začíná na západní straně zastřešeným parkovacím stáním, pokračuje vstupní partií s hlavním vchodem do domu z boku a přechází ve společnou obytnou část, na niž navazuje oddělená klidová zóna s ložnicí rodičů, koupelnou a šatnou.

Obytná terasa plynule přechází do rozlehlé zahrady

Obytná terasa plynule přechází do rozlehlé zahrady

Společný obytný prostor tvarovaný do L na jižní straně postupuje ven do zahrady velkou, zčásti krytou terasou, na kterou lze vyjít také z ložnice. Z obývacího pokoje vede otevřené schodiště do haly v patře sloužící jako herna. Děti tak mají přímý kontakt s rodiči. Kromě koupelny tu jsou další tři pokoje.

Bydlení jako umění

Konstrukční systém domu sestává z přízemního zděného jádra (garáž, zázemí, společná obytná část) a dřevěné části (ložnice, terasa, patro). Obě konstrukční soustavy zvenku odlišuje pojednání fasády – kamenná mozaika a dřevěný plášť.

Posuvné dveře do jídelny jsou hojně využívané

Posuvné dveře do jídelny jsou hojně využívané

"Zděná část přejímá funkci ztužení objektu, akustické izolace a akumulace tepla, dřevěná část tvoří nadstavbu a jakýsi obal, který je sochařsky tvarován," vysvětluje Tomáš Klanc.

"Teprve v průběhu stavby se od kulatých okének odvinul motiv lodi, stavba na první pohled připomíná loď kotvící v zapomenuté zátoce. Hmota podkroví spočívá nad přízemím jako kapitánský můstek na parníku, terasa je navržena jako lodní paluba. Zdi, atiky, římsy, okna a dveře nejsou jen stavebními prvky, ale stávají se i výtvarnými prostředky ztvárněnými v intencích celkového výrazu," popisuje architekt Klanc.

V popředí jídelna, vlevo kuchyň oddělená servírovacím barem, vpravo obytný prostor se schody do patra

V popředí jídelna, vlevo kuchyň oddělená servírovacím barem, vpravo obytný prostor se schody do patra

Část podkroví a šikmé schodišťové rameno jsou "vykonzolovány" z fasády a zastřešují vstup do domu.

Interiér domu vznikl v návaznosti na celek rovněž podle návrhu architekta. Je založen na výhledu do zahrady a využití dřevěných konstrukcí, které jsou na přání klientů ponechány v pohledu a slouží jako estetický prvek. Převažují tu přírodní materiály. Jádrem obývacího pokoje se stal krb a schodišťové těleso spojené s knihovnou.

Na míru koncipované zařízení (kuchyňská linka, dveře a mnohé další vestavěné prvky) architekt doplnil nábytkovými kusy a doplňky vyrobenými v Indonésii na základě jeho návrhu. Dodávají přírodnímu stylu mimořádně osvěžující výraz a osobitou duchovní dimenzi.

V popředí jídelna, vlevo kuchyň oddělená servírovacím barem, vpravo obytný prostor se schody do patra

V popředí jídelna, vlevo kuchyň oddělená servírovacím barem, vpravo obytný prostor se schody do patra

Technické údaje

Zastavěná plocha: 150 m²

Užitná plocha: 210 m² + terasa 50 m²

Konstrukce: betonové základové pasy + základové patky, část přízemí keramické zdivo, část přízemí a podkroví dřevěná rámová konstrukce, dřevěné trámové stropy, sendvičový obvodový plášť (systém two by four vyplněný minerální vatou, z vnější strany větraná vzduchová mezera a palubkový obklad), střešní krytina Cembrit, část šikmé střechy je řešena jako extenzivní zelená střecha

Výplně otvorů: okna dřevěná EURO s izolačními dvojskly, vstupní a vnitřní dveře atypické lakované do bezfalcových obložkových zárubní, vyrobené na míru

Vytápění: ústřední, zdroj energie tepelné čerpadlo se zemním kolektorem, v přízemí podlahové vytápění, v patře radiátory, krb s krbovou vložkou a rozvodem teplého vzduchu do podkroví

Autor

Ing. arch. Tomáš Klanc

*1975

Autorizovaný architekt a vedoucí ateliéru Klanc, který poskytuje pro klienty ve stavebnictví kompletní služby od architektonických návrhů a organizaci výstavby až po zařízení domů interiérem.

Je absolventem Fakulty architektury ČVUT Praha (diplomová práce u prof. Jana Bočana), v průběhu studia byl dlouholetým náčelníkem Spolku posluchačů architektury, členem Senátu ČVUT a Senátu FA ČVUT.


Více se dočtete v časopise Můj dům č. 12/2009.