Maxim Velčovský a jeho obří slunečnice

Maxim Velčovský a jeho obří slunečnice | foto: Archiv Designbloku

Papež z porcelánu, lustr podle Podlahy. Designblok, jaký ještě nebyl

  • 3
Je už dospělý. Designblok, největší výstava designu ve střední Evropě, proběhne totiž už po osmnácté. Letošní týden designu a módy proběhne od 27. do 31. října v Průmyslovém paláci v Holešovicích v nové a také výrazně interaktivní podobě. A s řadou novinek.

Pokud vás trochu mrzí, že se opět vydáte do Holešovic, kde se konal předchozí ročník, a nebudete objevovat nějaký nový neznámý prostor, pak zbytečně. Letos se totiž organizátoři rozhodli celou akci pořádně „rozpohybovat“, a to včetně návštěvníků.

Tématem letošního ročníku je totiž sport. „Když nemůžeš, tak přidej. Design, stejně jako sport, je hra i tvrdá práce a bez spolupráce s výrobci, galeristy, obchodníky a bez dobrého zázemí sám designér nedokáže nic. A tak heslo Emila Zátopka zažil v praxi na vlastní kůži skoro každý úspěšný autor. Rok 2016 je navíc rokem olympiády, i proto jsme vybrali téma sport jako ústřední motiv osmnáctého ročníku,“ vysvětluje Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.

Garsonky - i ptáci mají nárok na design...

O „pohyb“ je postaráno i jinak. Například ve střední hale Průmyslového paláce můžete navštívit výstava Designérie, jednu z novinek tohoto ročníku Designbloku. Dospělí, ale i děti si tu budou moci hrát a objevovat.

Obří slunečnice z kbelíků

H3T architekti připravují pro výstavu ze starých trámů, oken a dveří věž, ze které bude vidět do kraje Desingérie. Anna Kozová zase vytvořila pro děti zahradu, která skrývá jezero pro pouštění loděk, hrad z proutí nebo altán ve tvaru obří šišky.

Radim Babák a Ondřej Tobola ze studia hipposdesign uvedou výstavu, v níž najdete kola designérů a známých osobností, cyklistů i necyklistů. Dospělí si mohou odpočinout v kavárně ve stínu Slunečnic, obřích lustrů Maxima Velčovského. Obří levitující kýble svázané do tvaru květů vytvořil speciálně pro Designblok a jejich výrobu má „na svědomí“ česká firma Sipral.

Slunečnice se budou vznášet nad kavárnou vybavenou ikonickým nábytkem Charlese a Ray Eamesových, Vernera Pantona a dalších světoznámých designérů, vše od Vitry.

„Rád vycházím z českých tradic a jedním ze zásadních inspiračních zdrojů je pro mne kutilství. Pro hlavní halu Průmyslového paláce jsem na Designblok navrhl Slunečnice, které zavěšuji v tomto kolosálním prostoru jako parafrázi na lustry. Jako základní formu jsem zvolil existující kýble na vodu. Po vzoru Buckminstera Fullera nebo Přemysla Podlahy vytvářím pomocí vzájemného propojování tyto monumentální objekty, které budou levitovat nad hlavami diváků vyčerpaných designem,“ objasňuje Maxim Velčovský.

Model, který bude fungovat: Jan Plecháč a Henry Wielgus z černých a bílých židlí postaví pomyslnou klaviaturu.

Vitru však nejdete nejen v kavárně, můžete si na ni i „zahrát“, a to v instalaci Jana Plecháče a Henryho Wielguse. Ti z černých a bílých židlí postaví pomyslnou klaviaturu. Třináct ikonických Panton Chairs se rozehraje tóny pokaždé, když si na ně návštěvník posadí. Vitra, často zneužívaná plagiátory, pak ve vnější část instalace ukáže návštěvníkům, jak poznat originál slavné židle od laciného padělku.

Letošní Designblok bude prostě hodně „neklidný“: v Openstudiu budou moci návštěvníci vidět některé produkty během jejich výroby, třeba David Suska bude na místě šít originální obuv, Roman Šedina zase na hrnčířském kruhu svou speciální metodouvytvářet vázy.

„Designérie je srdce Designbloku. Zahrada, v níž si lidé plní své sny. Pro její realizaci jsme oslovili přední české designéry a architekty. Mohli bychom jen vybrat práce, které již existovaly, ale to jsme nechtěli. Chtěli jsme vyjít z prostoru samotného. Každý tak pracoval na nějaké části, kterou si sám definoval, nebo lépe, ke které jej hlavní sál Průmyslového paláce či téma letošního Designbloku (Sport) inspirovaly. Jednotlivé projekty rostly s pohledem k nebi,“ vysvětlují Jana Zielinski a Jiří Macek, ředitelé akce.

Že dáváte přednost dobrému jídlu před designovými křesly či židlemi? Pak si do diáře můžete zapsat jiný tip: v sobotu 29. října proběhne ve 14 hodin debata Vkus /nevkus na téma jídlo - Babica Nebabica, nedávno tomu. Své si přijde k tomuto tématu říci Hana Michopulu (novinářka píšící o jídle, organizátorka farmářských trhů a zakladatelka bistra Sisters s českou klasikou, tedy chlebíčky).

Zkrátka nepřijdou ani milovníci módy, pro které jsou připraveny desítky přehlídek.

Tipy, které byste neměli přehlédnout

Kostra Maxima Velčovského: designér představí impozantní křišťálový lustr, vyrobený značkou Lasvit, pro který byla inspirací kutnohorská kostnice a vévodí mu mohutná lebka ověšená kostmi a obratli.

Zuzana Svátik, Nekorektní vázy

Nekorektní vázy: Zuzana Svátik pro svou diplomovou práci vytvořila vázy originálních tvarů a dekorů. Dekory jsou samá politická nekorektnost a sprosťárna. Kde končí umění a začíná provokace?

Abeceda tvarů: Vojtěch Říha a Matěj Polách představí unikátní projekt Superior Objects, který zpracovává abecedu tvarů. Autoři v něm transformovali font Vegan Sans do trojrozměrné podoby a vytvořili fyzicky realizovanou podobu typografie. Každé písmeno je svým unikátním tvarem, strukturou i objektem.

Předměty na nic a na všechno: Iva Kukurić představí v rámci soutěže Diploma Selection sadu kuchyňských předmětů, které nemají své přesné určení a je na uživateli, aby k nim kreativně přistoupil a dotvořil jejich opodstatnění a účel. Dláta, vypouklé misky a klíny zdánlivě bez účelu, ale ve své podstatě všestranné.

Když se potká Dan Piršč, papež a Jarek Nohavica... Kristína Kollárovicsová předvede ve své instalaci realistické porcelánové figurky designérů, umělců a známých osobností, mezi nimiž nebude chybět papež, Jarek Nohavica a čeští designéři a tvůrci.

Kristína Kollárovicsová vytvořila z porcelánu reálné postavy známých osobností. Poznáte je?

Lidské srdce přes rameno: módní designér Štěpán Růžička představuje jedinečnou kolekci kabelek v anatomickém tvaru lidského srdce. Kožené objekty na hranici volného umění a produktového designu. Kabelky inspirované tvarem srdce - srdce ovlivněné funkcí kabelky.