Svítidla, Štěpán Smetana a Sebastian Kitzberger z Ateliéru skla Ronyho Plesla,...

Svítidla, Štěpán Smetana a Sebastian Kitzberger z Ateliéru skla Ronyho Plesla, VŠUP Praha | foto: Jana Hoftová

Nejzajímavější kousky z Designbloku. Co v supermarketech nenajdete

  • 4
Brýlové obruby ze dřeva, váza stojící na betonových sondách z tunelu Blanka, spousta skla a kovu. Ale především nový, neotřelý pohled na známé věci. I to byl letošní Designblok.

Zákazníci sice žehrají na velké řetězce a masovou výrobu, ale většinou při nákupech, tedy i při zařizování bytů nebo nákupu oblečení a doplňků, skončí v obchodech, které nabízejí stejné unifikované zboží ve statisícových sériích. U některých výrobků to bývá nezbytné, u jiných výhodné, ale v každém interiéru i šatníku by se mělo objevit něco, co vypovídá o jeho majiteli, o jeho individualitě.

Helena Dařbujánová navrhla kolekci stoliček Miss Vietnam., použila originální látky vytvořené ve Vietnamu.

Takovým předmětem může být zajímavé křeslo stejně tak jako malý stolek s lampou, designové obruby či šperk. Právě akce jako Designblok dává možnost najít si něco zajímavého, co oživí „sterilní“ základ interiéru nebo šatníku.

Trochu jiný nábytek

Pokud hledáte návrháře, který přináší výrazně individuální přístup, je to určitě Helena Dařbujánová. Letos se prezentovala kolekcí stoliček a sedátek Miss Vietnam. Designérka tak „recyklovala“ předchozí stoličky s označením Jarmily a Makronky.

Miss Vietnam očalounila Dařbujánová ručně tkanými a vyšívanými látkami z vybraných provincií Vietnamu. Výsledkem je kolekce stolků a sedátek zdobených složitou voskovou batikou či bohatě vyšívanými ornamentálními dekory.

V Superstudiu přispěla Helena Dařbujánová do expozice Artemide něžnou ženskou komodou, kterou ozdobila svou oblíbenou černou mašlí. Uvnitř se skrývá sametem vyložená zásuvka na šperky a polička na dopisy.

Individuální přístup však nabídl i Polstrin Design, jeden z nejlepších tuzemských výrobců čalouněného nábytku. Jeho nová kolekce tří křesel Rhea, kterou navrhl designérský tým Ambience Design, reaguje na omezenou nabídku solitérních křesel.

Nízké a vysoké křeslo, ale také ušák nebo podnožka, to vše se vyrábí pouze na objednávku a v čalounění, které si zákazník vybere podle svého vkusu i interiéru.

Silní křehcí hráči

Janja Prokić, kolekce šperků Abrakadabra

Šperk opět potvrdil, proč si vynutil i samostatnou kategorii v soutěži Czech Grand Design.

Řada jmen mladých tvůrců, zejména z Vysoké školy uměleckoprůmyslové, už patří ke známých a úspěšných autorům. Janja Prokič, Zorya (dvojice Zdeněk Vacek a Daniel Pošta), Nastassia Aleinikava, ale také Lucie Koldová, ti všichni už představují vysokou kvalitu českého šperku.

Letos si mladí designéři vzali „na mušku“ i brýlové obruby. Jsou nepřehlédnutelné, a s nimi i jejich majitel. Dokonce se v Openstudiu objevily brýle ze dřeva.

Designblok však nabídl i další křehké maličkosti, třeba značku Porigami, autorský projekt Terezy Hradilkové, která během šestiletého pobytu v Asii začala pracovat s papírem. Její 3D přání nebo prezentační materiály v sobě nezapřou autorčino architektonické vzdělání.

Nastassia Aleinikava, sluneční brýle

Tereza Hradílková, Porigami, 3D dekorace s LED osvětlením

Komu se nechtělo jet do pražských Holešovic, mohl se podívat i do různých pražských showroomů nebo malých galerií. Třeba do studia Jain&Kriz, kde se spojila česká a indická kultura.

Může se hodit

Rezidence Výhledová

Rezidence Výhledová - Smart Home = umožní na dálku ovládat topení, klimatizaci, žaluzie a mnohé další.

Více na Reality.iDNES.cz.

Originální nábytek a látky vyráběné převážně starými technologiemi tisku přímo v Indii (podle návrhů z Prahy) dávají zájemcům opět možnost vybrat si opravdu vlastní čalounění.

Autorkou dezénů látek je indická výtvarnice Anvita Jain žijící v Praze, která design vystudovala v USA a v Londýně. Právě mix kultur dodává jejím látkám, šperkům i doplňkům moderní a zároveň tradiční podobu. (Více o studiu Jain&Kříž zde.)

Jain & Kříž, Obejmi mě, pohodlné křeslo čalouněné měkkým bavlněným kobercem

Šperk, který navrhla Avita Jain.

Anvita navrhuje motiv, vzor i barevnost látek. Ty jsou pak v indickém Jaipuru a Dillí ručně potiskovány starou tradiční indickou technikou pomocí dřevěných bloků, jež se vyřezávají na základě Anvitiných ilustrací. Díky tomu tak vznikají látky s různými květinovými či zvířecími vzory a z nich pak textilní doplňky.