Co se dá zařídit, když ještě nebydlíte

  • 9
I když se naše stěhování oddálilo, zdaleka to neznamená, že si odteď hodíme nohy na stůl a v klidu si vychutnáme Vánoce. Svátky nesvátky, musíme na úřady.

Po minulém díle mého seriálu mě zaplavila vlna telefonátů od těch dobrých až po ty méně veselé. Potěšilo mě, že se věci daly do pohybu.

Musím ale přiznat i pár nejasností, které jsem uvedla. Jedním ze zásadních omylů, na který jsem byla následně upozorněna, byl nedodržený termín. Znovu jsem si důkladně přečetla všechny smlouvy a dokumenty týkající se našeho domu a musím přiznat, že s termínem odevzdání stavby to nebylo tak jednoznačné, jak jsem si myslela.

Ve smlouvě se totiž píše, že stavba bude odevzdána do šesti měsíců od podepsání smlouvy, což vychází někdy na konec prosince. Bohužel jsem vycházela ze vstupních obecných informací, kde se uvádí termín dokončení 11/2005.

"Termín podpisu smlouvy byl 23.6.2005. Termín dokončení tedy o šest měsíců později tj. 23.12.2005, když se nebudu držet bodu E ods. 2 2.1, což může mít vliv na průběh stavby, tak zatím naše firma ve skluzu termínu není," vysvětlil mi Jan Hladký z obchodního oddělení Moravské stavební - REAL a.s. 

"Je pravda, že stavbyvedoucí, pokud něco slíbí, by měli dodržet své slovo a naplnit dohody, které jste si na stavbě domluvili," dodává Hladký. 

Fakt je ale ten, že se nikde neuvádělo a nikdo mě ani neupozornil, že se v domě nebude moci minimálně měsíc až dva skutečně bydlet. Tak nevím, kde je vlastně chyba.

Pravda o vysoušení

Jsem ráda, že developer splnil svůj slib a během pár dní byl do domu nainstalován vysoušeč a odvlhčovač. Musím přiznat, že minimálně na pohled je vidět, že dům vysychá rychle. Dokonce i výsledky měření jsou podstatně lepší než před několika týdny.

Na druhou stranu jsem si při pohledu na ohromné vysoušecí dělo chrlící nemilosrdně do spodní místnosti horký vzduch začala pohrávat s myšlenou, zda je to skutečně to pravé, co okolní mokré zdivo potřebuje. Tak jsem se trochu informovala u odborníků a bylo mi řečeno toto: Drastické vysoušení zdí sice urychlí naše nastěhování, ale domu jako takovému to nikterak významně neprospěje.

Zdi, které se rychle vysuší, mají tendenci jakoukoli vlhkost do sebe natáhnout ihned zpět. Pokud nebudeme odvlhčovač pravidelně vylívat a nebude se v domě topit, nasákne se pochycená vlhkost zpět do zdí. Nevím, jestli se z podobných zpráv mám radovat nebo se bát, aby rychle vysušené zdivo stejně rychle na jaře nebo v létě nepopraskalo. Uvidíme, jak to dopadne.

Nicméně náš plynový kotel se dosud nepodařilo po několika marných snahách zprovoznit, takže se ještě netopí. Až se ale začne, staneme se pravděpodobně otroky každodenního ranního a večerního dojíždění do domu a vylévání nádoby s vodou z odvlhčovače. Pokud ovšem nenajdeme jiný způsob, jak tuto situaci vyřešit.

Honba po úřadech

Když se řekne stěhování, spousta lidí řekne, že je snad lepší vyhořet. Když se ale stěhujete do "vlastního" a do nového, věřte mi, že je to jiné. Ale tyto pocity bohužel nikterak neusnadní nastávající kolečko po úřadech a všech možných institucích.

Jelikož jsme již obdrželi kolaudační rozhodnutí, můžeme se směle pustit do úřadování. Jako první nás čeká Obecní úřad, kde se musíme přihlásit do evidence a vyplnit několik formulářů. Poplatek činí 50,- Kč na osobu. Na základě této registrace se staneme občany obce, obdržíme číslo popisné na náš dům a jestliže zaplatíme za odvoz odpadů (do konce roku to dělá pouze poměrnou část podle dní), dostaneme i popelnici.

Odtud budou naše kroky směřovat do Čelákovic kvůli novým občanským průkazům. Bez toho nemá smysl zařizovat nic dalšího. Ke změně potřebujeme rodné listy, oddací list (pouze manželé) a doklad z obecního úřadu. Na nový občanský průkaz se čeká měsíc. I tak s pomocí růžového lístečku nahrazujícího nový průkaz se dá leccos vyřídit.

Na zdravotní pojišťovnu stačí napsat změnu bydliště. Na Pražskou správu sociálního zabezpečení buď napíšeme, že se stěhujeme do středočeského kraje nebo zajdeme osobně. Instituce by si sami měly naše složky předat. Stejné je to u starého Finančního úřadu, kam opět stačí napsat oznámení o stěhování. S originály dokladů však budeme muset na nový Finanční úřad osobně podobně jako na "sociálku", Živnostenský úřad a pro nový řidičský průkaz. Dobrá zpráva je, že změna cestovního pasu nutná není.

Třetí vlna změn proběhne pravděpodobně až na jaře, i když otálet bychom s ní příliš neměli. Bude se jednat totiž o banku, změny všech dosud uzavřených a ještě platných smluv jako leasing, půjčky, hypotéka, účty apod. a také u zaměstnavatele. V první řadě musíme všem oznámit novou adresu. Už teď máme na nové poště pomyslnou bedýnku se jménem. Až se nastěhujeme, musíme ji pochopitelně zrušit. 

Než si lidé a instituce zvyknou na vaši novou adresu, je dobré dohodnout se na staré poště, aby příchozí poštu přeposílala na novou adresu (postačí cca po dobu dvou až tří měsíců). Tato služba je v dnešní době zcela běžná a zpoplatněná únosnou částkou.

 Nezbývá, než popřát si kromě krásného prožití Vánoc i pevné nervy a hodně sil do počátku nového roku. 

Pohled na přední čelo domu - krátce před kolaudací.