Brněnská IKEA se rozrostla, je největší v Česku | foto: Radek Miča, MAFRA

Co mají společného IKEA, Tchibo a Mobax

  • 35
Nabídka nábytku a bytových doplňků má dva jasné trendy: velké obchodní domy a prodej přes internet. V prvním případě se nákup často proměňuje v rodinný výlet včetně jídla, druhý trend směřuje naopak k úspoře času.
První tvrzení snadno dokládá řada nově otevřených velkých obchodních domů a stále se rozšiřující poskytované služby, druhé pak stále narůstající nabídka přes internet, který začínají využívat i tradiční prodejci z "kamenných obchodů". Právě dnes začínají změny, jež to nejlépe dokládají.

Kam za nákupem

IKEA dnes začíná svůj provoz v nově rozšířeném obchodním domě v Brně, kde se velikost prodejní plochy téměř zdvojnásobila na skoro 25 tisíc metrů čtverečních. Rekonstrukce, která přinesla mimo jiného 57 zařízených pokojů, probíhala za plného provozu.

Brněnská IKEA se rozrostla, je největší v Česku

Brněnská IKEA se rozrostla, je největší v Česku.

Vznikla tak vůbec největší IKEA v České republice, která nabízí ještě další nej – nejvíce míst v restauračním zařízení. "Se 600 místy jde o největší restauraci u nás," tvrdili na konci srpna zástupci společnosti IKEA při představování nové nabídky na další rok.

Důraz na stravování však není jen výsadou Ikey. Také zástupci firmy KIKA, která otevírala koncem loňského roku dva nové obchodní domy v Brně a Plzni, nezapomněli zdůraznit velké množství druhů výrobků (kolem 50 tisíc), ale i nabídku restaurace či možnost využití dětského koutku.

"Pro naši společnost znamená otevření dalšího obchodního domu v České republice pokračování kurzu neustálé expanze a důležitý krok pro další vývoj naší pozice na trhu," zdůraznil dr. Herbert Koch, majitel společnosti KIKA.

Lidé si rychle zvykli navštěvovat velké obchodní domy s nábytkem jako cíl rodinného výletu. Není kam spěchat, parkoviště jsou zdarma, děti tu lze "odložit" do dětského koutku, restaurace přímo v místě bývají cenově dostupné.

Výhrady proti tomuto trendu se objevují často, ale je to realita, která souvisí s rozvojem hypermarketů i současným životním stylem vůbec. 

Navíc v těsné blízkosti velkých obchodních domů s nábytkem stojí další velká obchodní centra či specializované prodejny. Prodejní doba až do 22 hodin včetně víkendu pak vychází vstříc i těm, kteří pracují déle.

Vada na kráse? Časová náročnost takového způsobu nákupu, pro někoho i nepříliš žádoucí pocit, že stejnou lampu či křeslo mají tisíce jiných.

Vzorové pokoje v IKEA lákají

Vzorové pokoje v prodejně IKEA lákají.

Výhody internetu

Prodej přes internet má stále více příznivců. Vedle domácích spotřebičů či textilu se tak prodávají už i designové záležitosti.

Důvody jsou zcela zřejmé: "V nabídce máme 17 tisíc položek, tak velký rozsah v sortimentu nádobí, porcelánu a drobných kuchyňských či bytových doplňků nemůže běžná prodejna nabídnout. To už by byl obchodní dům," tvrdí Sylva Horká z firmy Mobax (www.mobax.cz).

Svícen v netradiční podobě

Svícen v netradiční podobě

Ta jinak funguje především jako velkoobchod pro menší prodejce. Právě velkoobchodní zaměření samozřejmě urychluje dodávku – zboží, které je na skladě, má zákazník do týdne doma, jinak musí počkat tři až čtyři týdny.

Důraz na design přivedl k internetu i tak nečekaného "hráče", jakým je Tchibo. Tato společnost zahajuje - po zkušebním provozu - právě dnes oficiální prodej přes internet.

Cílem není samozřejmě nabízet kávu, s níž řada lidí značku spojuje, ale bytové doplňky, textil i domácí spotřebiče.

Systém nové nabídky jednou týdně v určený den totiž přinášel některým zákazníkům neřešitelné dilema: pokud nešli nakupovat hned v daný termín, měli mnohdy smůlu.
Například některé kuchyňské nebo koupelnové doplňky, které pro Tchibo navrhli známí designéři sir Terence Conran a jeho syn Sebastian pod označením "Designed by Conran", zmizely v mnohých prodejnách nebo obchodních místech už první den.

I hrnce se už nabízejí v designovém provedení

I hrnce se už nabízejí v designovém provedení.

Internetový prodej, po němž byla poptávka již tři roky, dává zákazníkům možnost dokoupit prostřednictvím e-shopu zboží z nabídek přechozích pěti týdnů (Tchibo má nové kolekce každý týden), tedy pokud nebyl výrobek vyprodán. Na internetu lze dokonce objednat zboží určené na další týden.

Ceny jsou shodné jako v obchodech, ale pro zákazníky je důležitá šíře nabídky. Přes internet bude totiž možné nakoupit i zboží, které se kvůli nedostatku místa v prodejnách do České republiky zatím nedováželo - například zahradní lehátka apod.

Díky internetu si tak mohou zájemci vyřídit svou objednávku předem třeba během služební cesty nebo z dovolené,

Vrátit zboží lze u Tchibo samozřejmě i při prodeji přes internet - stačí se domluvit s firmou a ta si jej vyzvedne v daný termín osobně u zákazníka - tedy žádné obíhání prodejen!

"Největší výhodu prodeje přes internet představuje podle mého názoru pestrý výběr z širokého sortimentu. Zákazník si může vybrat z pohodlí svého domova, zboží jednoduše objedná a to mu dojde zásilkovou službou až domů. To je v dnešní uspěchané době obrovská výhoda," tvrdí Sylva Horká z firmy Mobax.

Spotřebitel vyžaduje stále víc

Potřeba nabídnout zákazníkovi nadstandardní služby v oblasti zařizování interiéru se však netýká jen přímých prodejců. Začínají k ní přistupovat třeba i výstavy.

V rámci veletrhu Pragointerier Living Fair, který začíná také právě dnes na výstavišti Incheba Expo v pražských Holešovicích a potrvá do 7. září, je připravena například akce Den s bytovými designéry.

Proběhne v pátek 5. září od 11:30 do 14:30, kdy zde budou probíhat přednášky věnované radám pro zařizování moderních interiérů. Ty si vzali na starosti designéři Zuzana Matelová a Petr Shromáždil, kteří spolupracují na projektu Umíme udělat domov.

Kdo si neví rady se svým bytem či domem, může využít také bezplatné páteční konzultace s architekty.