Dětské tapety a samolepky Lavmi se tisknou na zdravotně nezávadný vlies

Dětské tapety a samolepky Lavmi se tisknou na zdravotně nezávadný vlies Esseniq, barvy jsou 100% ekologické latexové inkousty, světlostálé, barevně vysoce trvanlivé, neobsahují rozpouštědla.

České tapety a bytový textil slaví úspěchy venku, doma musí bojovat

  • 12
Luxusní tapety, nehořlavá úprava, ekologie. To letos možná až překvapivě charakterizovalo největší světový veletrh Heimtextil ve Frankfurtu nad Mohanem. Proto tady však uspěly se svými novinkami i české firmy.

V tapetách se na veletrhu prezentovali hned dva čeští zástupci. Společnost "Kreativní prostor Lavmi" tu nabídla čtyři nové designové řady tapet, firma Vavex se pochlubila zejména inovacemi v technologiích. Odvážně "sáhla" například na dřevovláknité tapety, typický německý výrobek, ale s notným vylepšením. Jako kdyby tu někdo předváděl trabanta s automatickou převodovkou.

Dřevovláknité tapety, které zná velmi dobře generace čtyřicátníků a starších jako "Pestruktu", se tak na veletrhu pod označením Rauhfaser staly rázem velkým trhákem.

Stánek firmy Vavex na letošním Frankfurtu lákal zejména na samozhášivé tapety Rauhfaser.

Jenže zatímco Vavex, jediný český výrobce papírových tapet, má i doma silnou pozici, v případě českých lněných výrobků je to úplně jinak. "Doma o naše výrobky zájem není, prý jsou moc drahé, přitom funkční vlastnosti lněné utěrky se na rozdíl od bavlněných praním jen zlepšují," vysvětluje Tamara Hrudová z firmy Moravolen Trade.

Ukázka produktů z Moravolenu Trade - ano, len se mačká, ale...

A tak se české lněné utěrky, ručníky, prostírání, prostěradla nebo povlaky na polštářky zdobené ažurami či bavlněnou krajkou vyvážejí do Švýcarska, Francie či Německa, kde se lněné výrobky s velkým podílem ruční práce vysoce cení.

U nás je nikdo kvůli ceně nechce prodávat. "U balení tří utěrek musí odběratel počítat asi se 120 korunami, ale bez DPH," říká Tamara Hrudová z firmy Moravolen Trade.

Paradoxně jediný, kdo v Česku zvolil v poslední době len, je armáda. Ve výběrovém řízení na ručníky a utěrky zvítězil právě Moravolen Trade.

Doma není nikdo prorokem

Podobně jako lněné zboží je na tom Veba Broumov se svým unikátním damaškovým povlečením ze stoprocentní bavlny. V Evropě najdete sotva pět či šest výrobců, kteří dokážou utkat kvalitu srovnatelnou s Vebou, ale zájem je především ze zahraničí, kde luxusní nežehlivé damaškové povlečení umí ocenit.

Ano, cena lnu či damašku bývá dvoj- i trojnásobek v porovnání s nabídkou bavlněných či směsových produktů levných řetězců na tuzemském trhu. Jenže cena není všechno: bavlněné utěrky pouští vlákna (lněná vlákna jsou mnohem delší, proto je při utírání na nádobí nenajdete, to oceníte hlavně u skla), povlečení z tržiště bude po pár vypráních vypadat jako kus hadru.

Veba úspěšně vyváží do afrických států.

A tak Veba tká damašky používané na oblečení pro africké zákazníky, kteří odebírají většinu její produkce. "Materiály ze směsi bavlny a umělých vláken časem degradují, dokonce se vám po pár letech mohou začít rozpadat, to u našich damaškových povlečení opravdu nehrozí," prozrazuje Josef Novák, generální ředitel Veby Broumov. 

"Výbava" pro dceru či vnučku nakoupená ve slevové akci se proto nemusí vyplatit.

Veba se úspěšně prosazuje hlavně v arfických zemích.

Damaškové povlečení nabízí Veba v řadě odstínů.

Český design chytá za srdce

Designérka Babeta Ondrová zapůsobila před pár lety na veletrhu ve Frankfurtu jako zjevení. Její designové tapety rázem vynesly české firmě Vavex, pro kterou je navrhla, uznání veřejnosti i odborníků.

Po narození syna Bruna se ale Babeta rozhodla jít vlastní cestou. Společnost Kreativní prostor Lavmi, jehož je spoluzakladatelkou s Janem Slovákem, tak vystavovala ve Frankfurtu poprvé samostatně.

Kolekce Astoria, Tradition i Josephine bodovaly, ale neméně úspěšná byla i dětská řada. Babetina autíčka, beránci, loďky či žabáci na tapetách a samolepkách mají totiž kromě skvělého designu i další důležitou přednost, a to nezávadné barvy a materiály, jsou šetrné k podkladu, takže v případě samolepek je můžete bez obav přemisťovat.

"Hodně nás teď ve Frankfurtu potěšil třeba zákazník z Nového Zélandu nebo nákupčí z Peru, je vidět, že kvalitní design ocení všude," říká Jan Slovák ze společnosti Kreativní prostor Lavmi.

Dětská kolekce tapet a samolepek Lavmi vsadila na návrhy Babety Ondrové.

Společnost Vavex spoléhá hlavně na nové technologie. "Spojili jsme se s bývalými pracovníky Výzkumného ústavu papírenského a vysokou škola Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem," vysvětluje Václav Velát ze společnosti Vavex. Novinku z veletrhu Heimtextil, tapety Rauhfaser, jsou samozhášivé, lze je však upravit i běžnými malířskými barvami.

Vedle těchto tapet připravil Vavex i tapety, které rozkládají pachy (včetně cigaretového kouře). Další novinka, výrobky s nanovlákny, zase zvukově a tepelně izolují, přitom desetimetrová role tapet má stát do pěti set korun. Na českém trhu se objeví v dubnu.

Pro romantiky připravil Vavex ve spolupráci s britskou návrhářkou dětskou kolekci, kde vedle tapet najdete také látky, samolepící dekorace a dokonce voály, to vše se stejnými dětskými motivy. Voály se vyrábějí ve Španělsku.

V luxusních kolekcích Premium a Magic samozřejmě nemohly chybět vinylové tapety s glitry. Blýskavé "kamínky" přitom dokáže české výrobce nabídnout za čtvrtinu či pětinu toho, co zahraniční firmy. Pokud jde o glitry, pak patří k velmi důležitým módním trendům posledního Heimtextilu.

Jak na Čínu a spol.

V expozici firmy Grund, dalšího velkého českého výrobce, který se zaměřuje především na koupelnové předložky, byli s odhalováním novinek opatrní. I oni pracují na vývoji novinek s odborníky, například s Technickou univerzitou v Liberci. "Počítáme s výrobky, kde se použijí nanovlákna, antibakteriální schopnosti vláken nebo dokonce to, že se bude měnit barva koupelnových předložek v závislosti na teplotě," vysvětluje Jiří Grund.

Jenže poslední vzory s kolekci pro rok 2012 až 2013 na webových stránkách firmy nenajdete. "Co dáme na web, Asie okamžitě kopíruje. Proto děláme složité vzory nikoli tištěné, ale tkané, to zatím levná konkurence nezvládá," tvrdí Jiří Grund.

Firma se prosadila zejména v Německu, kde i kvůli krachu menších konkurentů posílila. "Je to i díky tomu, že důsledně dbáme na ekologii. A to je dnes v Německu opravdu velké téma," tvrdí Jiří Grund. Pro letošek počítá společnost s nárůstem kolem 20 procent, v loňském roce firma zvýšila obrat asi o deset procent.