Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyři sta lidí žije v kontejnerech. Z obřího sila je parádní bydlení

  1:00aktualizováno  1:00
Obří silo v Johannesburgu v Jihoafrické republice se dočkalo skvělé proměny. Firma Citiq z něj vytvořila nové studentské koleje. Na budově stojí několikapatrová nástavba z přepravních lodních kontejnerů, která nabízí stovky samostatných pokojíků.

Ačkoliv se množí dotazy na možnost komerčního ubytování a ze sila se stala budova - celebrita, je ubytování stále dostupné jen pro studenty místních univerzit nebo akademické návštěvy. | foto: Citiq a Image Communications

Podle výzkumů opouští až polovina jihoafrických studentů vysokoškolské lavice ještě před získáním diplomu. Nemůže za to přemrštěná náročnost studia ani malé ambice mladé generace. Nejčastějším důvodem jsou ekonomické náklady. Stát studentům totiž nevychází příliš vstříc a mnozí z nich se nedokážou s výdaji poprat ani s pomocí široké rodiny. Největším problémem jsou vysoké nájmy v univerzitních městech, ve kterých chybí propracovaná nabídka dostupného kolejního bydlení.

Z obřího sila jsou koleje

S řešením přišla až developerská firma Citiq. Před několika lety si všimla obřího sila v johannesburské čtvrti Newtown, které chtěli majitelé ze společnosti Premier Milling Corporation zbourat. Místní dominantu developeři koupili a začali jednat.

Silo stojí v bývalé problémové čtvrti Newtown západně od centra města. „Lokalita je zařazená do revitalizačního programu a díky tomu vzkvétá. Proběhla řada rekonstrukcí, ulice jsou upravené nejen pro turisty, ale i pro místní. Popularita čtvrti stoupá. Staví se zde nové byty pro všechny vrstvy obyvatel a nic tedy nebránilo sem přivést i studenty,“ řekla iDNES.cz manažerka Lesley-Ann van Niftriková, která společnost Citiq v médiích zastupuje.

Může se hodit

Také chcete bydlet podle svých snů a přání a třeba i netradičně? Vyberte si své nové bydlení na Reality.iDNES.cz. Nabízíme domy, byty i pozemky po celé ČR.

Náklady na přestavbu sila a vybavení kolejí bylo nutné stlačit na nejnutnější minimum a v architektonické soutěži, kterou před dvěma roky firma vyhlásila, tak vyhrálo jednoduché a hravé spojení původních věží sila s moderním využitím přepravních kontejnerů. Přesto se společnosti výstavba prodražila: celkové náklady se vyšplhaly na v přepočtu 90 milionů korun.

Podle Paula Laphama, ředitele devoleperské společnosti Citiq, se firma snažila najít vhodné místo pro kolejní stavbu už delší čas. Ale vysoké ceny pozemků v centru je stále tlačily na okraj města. Dlouhé dojíždění by pro studenty ale nebylo ideální. Z bývalého sila mají nyní na dosah téměř všechny učebny Witwatersrandské a Johannesburské univerzity. 

Kapacita nově vzniklých kolejí poskytuje ubytování téměř 400 studentům, bydlení...

Kapacita nově vzniklých kolejí poskytuje ubytování téměř 400 studentům, bydlení doplňují společné prostory pro zábavu i studium: sály, studovny i knihovny.

Od začátku se na kolejích počítalo s úsporou energií. Ohřev vody řeší tepelná čerpadla, osvětlení společných prostor se spouští jen při pohybu, který zachytí čidla, okna i dveře mají dvojité prosklení. Kombinace všech prvků snižuje provoz až o padesát procent oproti běžnému, stejně velkému domu. I díky tomu jsou koleje pro studenty finančně dostupnější než nájem v pronájmu.

Firma se rozhodla zapojit studenty již do přestavby. Posluchači architektury se mohli zúčastnit výběrového řízení na úpravy exteriérů i interiérů a nejlepší nápady byly oceněny nejen finančně, ale také zprostředkováním stáží v architektonické kanceláři.

Podle Laphama vzešly nejlepší nápady právě od samotných studentů, kteří nejlépe vědí, jaké problémy je aktuálně pálí a jaká forma zařízení jim bude nejlépe vyhovovat.

Například navrhli, aby ve sdílené kuchyňce byly horní i dolní skříňky pečlivě rozděleny na stejně velké plechové uzavíratelné kóje, do kterých si mohou studenti ukládat potraviny a potřeby na vaření. Stejně tak doporučili koncept výrazných sytých barev v divokých kombinacích zelené, modré, růžové a oranžové.

Podle ředitele devoleperské společnosti Citiq, která provozuje i další tři...

Podle ředitele devoleperské společnosti Citiq, která provozuje i další tři studentské koleje v Jihoafrické republice, Paula Laphama, se firma snažila najít vhodné místo pro kolejní stavbu už delší čas, ale vysoké ceny pozemků v centru je stále odkazovaly na okraj města.

Původní silo tvoří desetipatrovou základnu, na které stojí čtyři patra přepravních kontejnerů. Na první pohled divoký a chaotický vzhled je promyšlenou konstrukcí. Jednotlivé venkovní i vnitřní zóny jsou propojené pomocí chytře rozmístěných společných prostor, teras a balkonů.

Kapacita nově vzniklých kolejí poskytuje ubytování téměř 400 studentům, bydlení doplňují společné prostory pro zábavu i studium: sály, studovny i knihovny. Další uspořádání se neliší od ostatních kolejí. Na každém patře je snadno dostupná společná kuchyňka a sociální zázemí, všude je k dispozici bezdrátový internet.

Na částečně zelené střeše s velkolepou vyhlídkou na celé město mohou mladí lidé odpočívat v pohodlných houpacích sítích, hrát stolní tenis, kulečník nebo zajít do posilovny.

Zatímco jednotlivé pokoje mají průměrnou plochu 13 metrů čtverečních a slouží k ubytování dvou studentů, v silu lze najít i prémiové pokoje pro jednotlivce, ke kterým náleží samostatné sociální zařízení a privátní balkony. Měsíční poplatky za koleje začínají na 1 800 korunách.

Ačkoliv se množí dotazy na možnost komerčního ubytování a ze sila se stala budova - celebrita, je ubytování stále dostupné jen studentům místních univerzit nebo akademickým návštěvám.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Sezení v jídelním koutě je zčásti na parapetu rohového okna.
Agáta Prachařová bydlí v „bunkru“, v němž jsou květináče s levandulí

Agáta a Jakub Prachařovi si každým rokem opakovali, že ty příští Vánoce budou bydlet ve svém domě. Stavba se však...

Přes atrium vstupuje do interiéru spousta denního světla i slunce.
Jak to dopadne, když stavební úřad dva roky odmítal plochou střechu

Všechno mohlo dopadnout špatně. Dva roky stavební úřad odmítal povolit plochou střechu, a tak mezitím na vedlejší...



Cihelná zeď natřená na bílo či zrepasované parkety odkazují na stáří domu....
Z barevného výbuchu vznikl byt plný světla a vtipných nápadů

Byt v domě ze 60. let minulého století potřeboval začít „dýchat“. Měl sice nadstandardní velikost 5+1, ale právě...

Dům je krásně zasazený na rohovém pozemku v novozélandském Puhoi.
Bez dveří a stresu. Boj s rakovinou nasměroval rodinu do zelené oázy

Novozélandský architekt David Maurice hledal pro svou rodinu klidné místo. Toužil po obyčejné každodenní radosti. S...

Dům stojí na pozemku o výměře sto padesát metrů čtverečních.
Vybojovali pozemek velký 150 metrů čtverečních. Bydlí se jim skvěle

Mladá indonéská rodina si na Jávě postavila dům, který je kompletně navržený v oblíbeném skandinávském stylu. Jeho...

Další z rubriky

Hned za vstupem je po pravé straně kuchyňská linka, vlevo šatní skříň, které...
Jak se žije v miniaturním bytě o velikosti vagonového kupé

Zařídit byt s plochou 16 metrů čtverečních pro dvě dospělé osoby byl doslova nadlidský úkol. Architekti se však tohoto...

Lůžko s matrací je velké 140 × 200 centimetrů. Postel má zvýšené hrany, aby...
Boj s garsonkou vyřešil obřím kusem nábytku uprostřed místnosti

Německý nábytkový návrhář Nils Holger Moormann přemýšlel, jak co nejlépe zařídit malý byt. Problém s malým prostorem...

Mrakodrap vysoký 310 metrů má 72 obytných poschodí a dalších 15 pater tvoří...
Architekt Renzo Piano dokázal svým návrhem naštvat i prince Charlese

Budovy podle návrhů Renza Piana jsou rozesety po celém světě. Italský architekt nemá jednotný styl, jeho díla jsou...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.