Kdy jste se poprvé setkal s profesí architekta? Jak jste se tehdy na architekturu díval?
Přesně si to nevybavuji, ale děsivý obraz architekta jako muže s kruhy pod očima, záplatami na loktech saka a vševědoucím pohledem mi vyvstává na mysli už z doby základní školní docházky. O architektuře jsem ovšem tehdy nevěděl vůbec nic a trvalo to zhruba do třetího ročníku studia na Fakultě architektury, než jsem byl tématem opravdu trochu zasažen.
Ještě v době studií, v letech 1997 a 1998, jste byl na praxi ve Švýcarsku. Jak vás ovlivnila?
Pobyt ve Švýcarsku byl pro mě z hlediska architektury iniciačním momentem. Pracoval jsem v kanceláři, kde se projektovaly krásné věci a lidi to tam bavilo. Taky mi tam připadalo inspirativní, že se lidé soustředí víc na vztahy mezi sebou a na kvalitu prostředí, ve kterém žijí, než na hmotné statky.
Myslíte si, že lze tuto filozofii použít i u nás?
Obávám se, že k nám to přenositelné není. Ten protestantský kulturní kořen s důrazem na „Boha, poctivou práci a šetrnost“ a z toho plynoucí skromnost ve výrazu, to je našemu přebujelému a ornamentálnímu katolicismu s důrazem na vnějškovost dost cizí. Další věc je nepřetržená tradice a kvalita v kulturní i stavební linii, kterou tu opět bohužel nemáme. Proto se mi zdá architektura ve Švýcarsku na vyšší úrovni.
Než jste založil vlastní ateliér, pracoval jste v kanceláři Jana Jehlíka. Co jste se od něj naučil?
Jan Jehlík je výrazná, silná a trpělivá osobnost. Snesl tak i nás, v mnoha směrech tápající a školou málo prakticky vybavené. Neměl tehdy, myslím, žádnou pedagogickou metodu, učili jsme se od něho spíš mimoděk. Bylo to takové učení pozorováním a často vymezováním, což jsem si konkrétně začal uvědomovat až po letech.
Osvojil jsem si tam, jak vést vlastní kancelář, ale krom toho nám Honza denně ukazoval, jak k věcem přistupovat nepředpojatě, s malým ohledem na to, „co tomu řeknou“ a „jak se to dělá“. Celkově je pro mě těch tuším sedm společných let po všech stránkách mocným zdrojem.
Co pro vás znamená vaše profese? V čem je důležitá?
K tématu architektury jsem se dostával dlouho, a že je to moje povolání, jsem si uvědomil v podstatě až tehdy, když jsme založili vlastní kancelář. Nechci úlohu architektury přeceňovat, ale myslím, že podstatnost vzájemného působení člověka a prostředí, v němž žije a které přetváří, je zřetelná.
Čemu se věnujete především? A máte nějaké krédo, podle kterého se řídíte?
Těžištěm naší práce zůstává bydlení. Tedy jednotlivec nebo menší skupina (rodina) versus každodennost. To taky považuji za základní princip stavění: zbudování přístřešku/úkrytu, ze kterého se pak může v příznivých časech vyloupnout domov. Moc mě nezajímá tok aktualit jako spíš, zjednodušeně řečeno, autenticita.
Pracujete v Ústí nad Labem. Proč zrovna zde?
V Ústí jsem vyrostl, a jelikož k Praze jsem během studia žádnou vazbu nezískal, ani mě nenapadla jiná alternativa než pracovat tady.
Vaše kancelář je složena jak z architektů, tak i ze stavebních inženýrů. V čem vidíte výhodu?
Skutečnost, že tvoříme mix (já jsem architekt z Fakulty architektury, Barbora absolvent architektury na Stavební fakultě, Bruno absolvoval obor Pozemní stavitelství), je pro nás zásadní. Každý máme svoji úlohu a dohromady chceme vyprodukovat použitelný projekt. Žádnou exhibici architekta, výmysl, co nejde postavit nebo stojí příliš peněz, ani bezduchou, jen konstrukčně správně vyřešenou skládačku. Plně funkční celek.
Přístavba rodinného domu Bořislav: místy těžkopádná konkrétnost původního domu je vyvážena jednoduchým tvarem přístavby, rytmem plynoucím z použitého skladebného modulu a abstraktním černým pláštěm.
Jací klienti k vám přicházejí? A jak získáváte zakázky?
Naprostá většina práce přichází od soukromých investorů. V poslední době převážně na základě prezentace předchozích realizací nebo přímého doporučení stavebníkem, s nímž jsme už spolupracovali. Soutěží se účastníme jen velmi málo, protože je to jak časově, tak finančně vyčerpávající. A veřejných zakázek, kdy jediným kritériem je nejnižší nabízená cena, se neúčastníme prakticky vůbec.
Zakázky přesto dostáváte.
V současnosti máme rozpracováno šest až osm domů v různých fázích projektu nebo stavby, což je myslím maximum, co dokážeme ve třech zvládnout.
Co je podle vás klíčem k dobrému návrhu?
Nechtěl bych opakovat známá klišé, ale klíčem je podle mě poznat a pochopit stavebníka a celkovou výchozí situaci. Soustředit se na ten nultý bod, ze kterého se to posléze celé odvine. Jakmile tohle neproběhne přesně, je pravděpodobné, že výsledek nebude dobrý.
Jakým způsobem pracujete? Vytváříte fyzické modely?
Práce mi většinou trvá, neumím stavebníka ohromit množstvím rychlých nápadů a umně vyvedených skic. Na začátku je to časově blíže nedefinovatelná vnitřní tvorba a pak jeden precizní návrh, který se však samozřejmě může přes veškerou snahu minout.
Modeluji už převážně jen v počítači. Byl jsem k tomu dlouho skeptický, ale postupem času jsem si odzkoušel, že když vím, jak to použít a co to pak v realitě znamená, můžu té technologii a jisté virtualitě bez problému důvěřovat.
Kde vy sám bydlíte a jak by podle vás mělo vypadat kvalitní bydlení?
Jak vypadá „kvalitní bydlení“, to si netroufám zobecňovat. Obávám se, že může mít mnoho zcela protikladných podob. Někdo rád jurtu a někdo designový byt ve dvacátém patře.
Já bydlím v Libochovanech, což je obec se zhruba šesti sty obyvatel, v malém domku po prarodičích s tak akorát velkou zahradou. A přesto, že je dům úplně obyčejný, bez sofistikovaných technologií a špičkového designu a na „energetickém štítku“ by dnes dostal určitě hodnocení „zcela nevyhovující“, je to pro mě kvalitní bydlení, které mám rád a za nic bych je neměnil.
Kromě novostaveb zpracováváte i rekonstrukce. Co preferujete?
Myslím, že všechno je rekonstrukce. I nový dům na prázdném pozemku je vlastně zrekonstruováním výchozí situace se všemi vstupními podmínkami a limity. Rozlišovat to tedy podle mě nemá smysl. Určitě je ale dobré pracovat spíš s tím, co už bylo vytvořeno a je k dispozici uvnitř sídel, než rozsévat další a další stavby dál do krajiny. A jsme rádi, že se tímto směrem, tedy jistou recyklací, vydává stále víc stavebníků, i když je to namáhavá a finančně náročná metoda.
Co je tedy v architektuře a zejména u bytových staveb důležité?
Myslím, že je potřeba pořád zdůrazňovat: je pro nás zásadní, v jakém prostředí žijeme. Když strávíme většinu dne v prostředí univerzálně odlidštěné klimatizované kanceláře a poté se odjedeme vyspat do bezduchého domku, produktu za městem, dlouhodobě z toho pro společnost nic zdravého nekouká.
3+1 architektiÚstecký ateliér 3+1 architekti je směsicí architektů a stavebních inženýrů, kteří zpracovávají převážně projekty rodinných domů. Realizace najdete nejen v Ústí nad Labem, ale i v blízkých Teplicích či v okolí Litoměřic. Práce ateliéru by se dala charakterizovat krátce a stručně: „Důležitý je pro nás smysl záměru. Zajímá nás kontext a hledání správného poměru mezi konkrétním a abstraktním.“ |
Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Domov.