Trh s nealkoholickými nápoji v Indii má zajímavý fenomén, jímž je značka Campa Cola. Ta vznikla na začátku sedmdesátých let pod křídly mateřské společnosti Pure Drinks Group a zažila svůj největší rozkvět před půl stoletím, kdy na indickém trhu zaznamenávala nebývalé obchodní úspěchy.
Nyní chce nový majitel na někdejší úspěch navázat. Značku Campa Cola loni koupil nejbohatší Ind Mukesh Ambani a obohatil o ni portfolio svých značek. Informaci přinesl deník The Guardian.
Skvělá indická chuť
Jedním z důvodů někdejšího obchodního úspěchu Campa Coly mezi spotřebiteli byl nedostatek západní konkurence. Indie měla totiž tehdy plánované hospodářství sovětského typu a úřady brojily proti všemu západnímu. Coca-Cola, která se v zemi prodávala již od roku 1949, byla nucena opustit Indii v roce 1977. Odmítla totiž vládní příkaz, aby se o svou slavnou tajnou recepturu podělila s indickými subjekty. Pepsi tehdy na indickém trhu ještě nebyla.
Kdo je Mukeshi Ambani?Je to indický dolarový miliardář a podnikatel, v současnosti předseda představenstva a generální ředitel společnosti Reliance Industries Ltd. Ta figuruje v energetice, petrochemii, maloobchodě, telekomunikacích, masmédiích i výrobě textilu. Společnost je podle žebříčku Fortune Global 500 podle tržní hodnoty nejhodnotnější indická společnost. Podle Bloomberg Billionaires Index se Ambaniho čisté jmění k únoru 2023 odhaduje na 83,4 miliardy dolarů (1,8 bilionu Kč). To z něj momentálně činí nejbohatšího člověka v Asii a desátého nejbohatšího člověka na světě. |
V zemi s dlouhým létem vzniklo po odchodu společnosti Coca-Cola obrovské vakuum, které zaplnila právě domácí Campa Cola. Indové sice věděli, že se kvalitou americkému originálu nevyrovná, ale na narozeninových oslavách a setkáních po mnoho let zůstala vyhledávanou lahůdkou.
Campa Cola se stala ve své době oblíbenou i díky indickému patriotismu. Šlo tehdy o domácí nealkoholický nápoj vyráběný indickou společností, a nikoli o dovoz ze Západu. Jeho reklamní slogan zněl: „Skvělá indická chuť“.
Když Indie v roce 1991 liberalizovala svoji ekonomiku, vstoupila na tamější trh konečně Pepsi, Coca-Cola se tam ve velkém stylu vrátila. Campa Cola se najednou stala nemoderní. Domácí nápoj následně vytlačila konkurence dvou gigantů nealkoholického průmyslu, domácí kola počátkem devadesátých let z velké části zmizela z indických regálů.
Nostalgie prodává
Marketingoví odborníci nyní soudí, že „mrtvé“ značky vzbuzující nostalgii se mohou vrátit. Předpokládá se, že Ambaniho společnost Reliance Industries bude nyní dřívější patriotismus přetavovat právě do nostalgie. „Budu Campa Colu kupovat, abych ukázala vnoučatům chuť svého dětství, chuť sladké nevinnosti,“ komentovala návrat oblíbeného nápoje Arushi Patelová, 60letá investiční poradkyně z Dillí.
Podle mnohých by však společnost Reliance Industries mohla mít problém zaujmout mladší Indy. „Kokakola před dvaceti lety definovala principy konzumerismu v Indii,“ říká reklamní odborník a společenský komentátor Santosh Desai. Dnes už podle něj kokakola na mladé nefunguje. Je zastaralá. „Konzumerismus definuje spíše mobilní telefon,“ vysvětluje Desai.
Indický boháč se nastěhoval do nejdražšího domu na světě |
Marketingoví odborníci také upozorňují, že Campa Cola ve skutečnosti není součástí indického kulturního dědictví ve smyslu něčeho, co by mělo kořeny ve starých tradicích anebo společenských zvycích.
Coca-Cola i Pepsi jsou navíc všudypřítomné po celé Indii až do té nejmenší vísky. Dokonce i v té nejodlehlejších koutech země jsou jejich loga namalována na fasádách obchodů a na zdech. Své nápoje firmy distribuují prostřednictvím 4–5 milionů maloobchodních prodejen, s nimiž mají dlouhodobé vztahy a tudíž i nejlepší místa v regálech.
Co je doma...
„Uvedení staronové značky na trh je v souladu se strategií společnosti podporovat domácí výrobce,“ uvedla společnost Reliance Industries ve svém tiskovém prohlášení. Podle ní má Campa Cola nejen bohaté dědictví, ale díky své jedinečné chuti a vůni je také hluboce spjata s indickými spotřebiteli.
V současné době se Campa Cola v Indii prodává spolu se svými sesterskými nápoji Campa Orange, Campa Lemon a Campa Lime.
„Společnost Reliance Industries se nyní snaží zdůraznit, že se produkt vyrábí doma v Indii jako argument vůči konkurenčním nadnárodním společnostem,“ vysvětluje marketingový odborník Desai. To podle něj není nepodobné obchodním bitvám, které vzplály již v minulosti. „Tentokrát je ale společenský étos tomuto poselství velmi nakloněný,“ uzavírá podle The Guardianu.