Ze čtyřpodlažní budovy ještě zářila nová omítka. Prosklené stěny s terasami, které umožňují výhled na Pacifik od poloostrova Palos Verdes až po ostrov Catalina, dotvářely vysněné představy o bydlení milionářů. Vily v okolí pokrývají pozemky, jejichž ceny se blíží deseti milionům.
V čem jsou si se profese, v nichž se pohybujete, podobné?
Myslím, že mají společnou fantazii o prostorovém vidění. Hlavní roli v tom hraje estetika. Je potřeba divákovi v kině i případnému kupci nemovitosti ukázat pohádku i skutečnost. Ohromit ho. V obou případech jde u tvůrce o to, jak vše zvládnout.
Při psaní scénáře sedím nad prázdným papírem a snažím se něco napsat. Přemýšlím o tom, jak něco vytvořit, aby vznikl zajímavý divácký příběh. U režie je k tomu potřeba přidat i spoustu dalších úkonů, od zvuku, přes střih, hudbu a tak dál.
Natáčení i stavění ovlivňuje především světlo. Je potřeba se domluvit s kameramanem a architekty na tom, jak vysoké musí být stropy, kde umístit v koupelně zrcadla, v kuchyni kachličky… Snad největším rozdílem mezi těmito profesemi je realizační a finanční přístup. Zatímco na filmové a televizní tvorbě spolupracuje mnoho lidi, u stavění stoji vše jen na developerovi. Zatímco umělci musí většinou jen na chvíli uspokojit diváka, který se pobavil (nebo litoval peněz zaplacených za vstupenku), stavba domu by měla zákazníky na desetiletí obšťastňovat.
Všichni víme, že nezávislou tvorbu v Československu ovlivňovali komunističtí ideologové. Existuje něco podobného ve zdejším stavitelství?
Stavění v Los Angeles není žádná legrace. Styl i barvy budov udávají restrikce místních komunit. Není možné si vystavět dům v podnikatelském baroku nebo ve středomořském stylu vedle minimalistických modernistických konstrukcí. S tím je propojena i cena. Vystavět desetimilionovou vilu v okolí, kde domy stoji jen jeden milion, nedává smysl.
Nejste žádná začátečnice ve stavitelství, ostruhy ve stavebnictví jste získala v historické čtvrti Carthay. Následoval dům v prestižním Hancock Park. V čem se to lišilo na Manhattan Beach?
Tato městská čtvrť je proslavená největší byrokracii. Bylo potřeba dodržet kvůli požárním předpisům vzdálenost jednoho a půl metru od vedlejšího pozemku, limitovanou výšku, design i barvy a podobně. Kontroly byly detailní. Dokonce zjistily, že jsme v posledním patře přestoupili povolený limit. Museli jsme to zbořit a upravit podle nařízeni.
K dalším požadavkům patřila velikost garáže, poměry venkovních a vnitřních prostorů atd. Šance na nějaký vysněný design v podstatě neexistuje. Musí odpovídat tomu, co už v ulici stojí. Myslím si, že v Česku tahle omezení neexistují, ale zase jsou tam památkáři, kteří dokážou vytvořit stavbařům taky peklo.
Jak dlouho trvala realizace výstavby?
Získat povoleni a schválení trvalo rok a samotná stavba přibližně další dva.
Po třiceti letech života se vracíte z Los Angeles do Prahy. Budete tam pokračovat ve stavitelství?
Ne. Vracím se k původní profesi filmařky. Mám rozepsané dva scénáře. Jsem podobně jako Miloš Forman pověrčivá a tak více neprozradím. Snad jen ještě, že jsem si vyzkoušela moderovat „talk show“. Bavilo mě to a ráda bych v tom pokračovala.
Dům v Manhattan Beach
Čtyřpodlažní dům byl navržený ve stylu současné moderní architektury. Má šest ložnic a sedm koupelen na ploše 555 m2. Jde o jednu z největších budov postavených v Sand Section. Přináší promyšlené detaily, dokonalé povrchové úpravy a je jen deset minut chůze od uklidňujících pískových pláží.
Dvoudveřový vchod do domu se otevírá do rozlehlé, světlem zalité plážové místnosti se sluncem vybělenými dřevěnými podlahami, prostorovým zvukem, takzvaným „mokrým“ barem (je vybavený dřezem) a elegantními vestavěnými skříněmi i prostory ideálními pro příležitostnou zábavu. V této úrovni je také ohromující skleněná vinotéka s řízenou teplotou.
Spodní patro dramaticky využívá centrální střešní světlík domu, který pomáhá zajistit přirozené světlo do prostoru se dvěma ložnicemi a dvěma koupelnami s odděleným obývacím pokojem a prostorem pro přípravu jídla. Ideální apartmá pro hosty.
V domě nechybí ani výtah, který propojuje všechna patra. „Srdce“ interiéru najdete v nejvyšším patře. Bylo vytvořené pro zábavu uvnitř i venku. Je zaplavené světlem, které vyzařuje kolem centrální ostrovní kuchyň s nádherným výhledem na oceán. Vyvýšený jídelní prostor tohoto patra je propojený osvětlením světlíkem, který je postavený tak, aby zvýraznil jídelní stůl a velký obývací pokoj, který se rozprostírá po celé šířce domu.
Zajímavým obohacením stavby představuje skutečnost, že podél třech stran budovy jsou hluboké příkopy, nejsou v nich však medvědi jako v krumlovském zámku. Za úkol mají kromě světlíku přivádět světlo i cirkulaci vzduchu do mezaninu, místností pod povrchem. V reklamním letáku makléře nechybí ani skutečnost, že budova byla pečlivě navržena tak, aby byla osobitým, nadčasovým, soukromým a výrazným domovem snů o bydlení na pobřeží.
Pavlína MoskalykováDvaašedesátiletá filmařka se proslavila především televizními seriály a filmy. Patří k nim například Četnické humoresky, Dobrodružství kriminalistiky atd. Narodila se 1. ledna 1960, absolvovala anglickou základní školu, kde jejími spolužáky byli třeba Marek Eben či Veronika Žilková. Bez vědomí otce se přihlásila na FAMU, obor režie. Krátce po revoluci zavítala do Hollywoodu, kde se seznámila se svým budoucím manželem, uměleckým agentem Mattewem Solo, s nímž má dvě dcery . V Americe nezahálela. Režírovala filmy jako Visions of America, Babies for babies a další. Uspěla i jako developerka nemovitostí v exkluzivních čtvrtích Los Angeles. |