Designérka Anna Marešová měla při návrhu nových vozů petřínské lanovky na mysli i romantickou pověst Petřína. Od toho byl už jen krůček k nápadu, jak tuto mnohaletou pověst tradičního místa zamilovaných dostat i do návrhu.
O vítězství v otevřené mezinárodní soutěži, kterou vyhlásil DPP v říjnu loňského roku, usilovalo 26 týmů, včetně deseti zahraničních ze sedmi zemí. Vše sice zkomplikovalo to, že jeden ze dvou finalistů neodevzdal svůj návrh a musela se vyhlásit nová soutěž s novým organizátorem a úplně novou porotou, podmínky však zůstaly stejné.
Studio Anna Marešová Designers přistoupilo k návrhu designu karosérie i interiéru nového vozidla lanovky na Petřín velmi zodpovědně, avšak i s humorem a nadhledem pro sebe vlastním. Jednoduché linie a velká okna nabízejí skvělý výhled. První cestující se novými vozy svezou už za dva roky.
Autorka, která proslula návrhy svých erotických pomůcek (za něž získala i ocenění Red Dot Design Award) a značkou Whoop·de·doo, má s „dopravními“ stroji už řadu zkušeností. Za svůj návrh tramvaje Coupé T3 pro pražský dopravní podnik získala řadu ocenění včetně zahraničních.
Nejen pro zamilované
Designérský tým vycházel z toho, že lanovka je u Pražanů i turistů velmi oblíbená. S Petřínem si řada lidí spojuje vzpomínky na zimní sáňkování nebo zamilované procházky, k nimž lanová dráha neodmyslitelně patří.
„Rozhodli jsme se jít cestou udržitelného a funkčního, nikoli okázalého designu a vytvořili jsme nadčasovou variantu, která bude sloužit lidem a bavit je minimálně dalších 30 let,“ komentovala Anna Marešová.
Nové vozy mají nabídnout cestujícím co nejhezčí zážitek z jízdy díky velkoryse pojatým oknům procházejícím i celou střešní částí, což umožňuje maximální výhled. Vůz je rozdělený do čtyř oddílů se samostatnými vstupními dveřmi, což zajišťuje pohodlnější nastupování a vystupování cestujících.
Kapacita vozu je až 120 stojících lidí, bezbariérové vstupy však umožňují ve spodní části pohodlný nástup i pro vozíčkáře či cestující s kočárky. Sedadla lze vyklopit vzhůru a cestující, kteří si během tříminutové jízdy nechtějí sedat, je mohou využít jen jako opěrky.
„Soutěž se týkala pouze vozů, ale moc rádi bychom, aby se proměnila i nástupiště a usnadnil se nástup pro kočárky a lidi na vozíku. A samozřejmě se nástupiště celkově zpříjemnila, proto jsme si dovolili i malou proměnu dolního nástupiště na Újezdu,“ doplňuje Anna Marešová
Samotné vozy mají elegantní a jednoduché linie, ale designérský tým přišel s nápadem, jak jízdu originálně oživit. Prvotní inspirací byla atmosféra samotného Petřína, tedy místa spojeného s láskou a legrací.
„Chtěli jsme do jízdy dostat ještě více zábavy, a tak hra se světly začíná právě v okamžiku, kdy se dva vozy po cestě potkávají. Těsně před tím jeden vůz na druhý laškovně mrkne. Ten se zastydí a celý zčervená neboli interiérová světla zčervenají a celý vůz uvnitř zrůžoví,“ popsala vtipný nápad Anna Marešová.
Součástí návrhu byla i proměna dolního nástupiště, které nyní kvůli nánosům působí neutěšeně, podobně jako horní stanice a její okolí. Designéři plánují odkrýt původní cihly, které jsou od devadesátých let zakryté mramorem. Nové vozy i okolí lanovky by mělo působit čistěji, odlehčeněji a vzdušněji.
Nové vozy petřínské lanovky v číslech:
- 120 cestujících je kapacita jednoho vozu
- 4 oddíly oddělené skleněnými přepážkami jsou v každém voze
- 3 minuty trvá jízda ze spodní do horní stanice
- 12,3 metru je délka jednoho vozu
- 1 100 milimetrů je šířka dveří
- 37 let slouží dosavadní vozy lanovky
Autoři
|