Retro muzeum Praha se soustředí na 70. a 80. léta dvacátého století. Výstava nechce minulý režim připomínat idealizovaně nebo nostalgicky, zachycuje život v tehdejším Československu ve všech jeho podobách.
Autoři věnují zvláštní prostor tématům komunistické propagandy nebo disentu, která pojali edukativně. „Rádi bychom mladším generacím přiblížili tuto dobu a starším generacím připomněli, jaké to bylo žít v Československu 70. a 80. let. Věříme, že muzeum bude pro návštěvníky zajímavé a svojí interaktivitou i svým způsobem jedinečné,“ vysvětluje Robert Vůjtek, předseda spolku Art Salon S, který muzeum provozuje.
Spolek má za sebou na čtyři desítky úspěšných výstav v Praze i ve zbytku republiky a stojí za dobovými výstavami Retro 70. a 80. let, Retro hračky za socíku, Retro zima nebo Retro biják v Tančícím domě. Organizoval retrospektivu Bořka Šípka, výstavu Memories Roberta Vana i několik výstav Káji Saudka.
Druhou šanci v novém muzeu dostanou předměty, které se mnohdy ztrácejí v propadlišti dějin, přestože o historii mohou mnohé vypovědět. V depozitáři muzea je uloženo na 12 tisíc exponátů, jak předmětů z každodenního života, tak unikátních exemplářů, které byly pořízeny v aukcích či na základě národní sbírky z roku 2018. Nové uplatnění najdou v nejvyšším patře obchodního domu Kotva.
Architektonicky ceněnou budovu, jež je dnes kulturní památkou, navrhli významní brutalistní architekti Věra a Vladimír Machoninovi v 70. letech. Retro muzeum tak návštěvníky přenese do doby otevření obchodního domu.
Na ojedinělou prezentaci bydlení, oblékání, stravování a trávení volného času v normalizačním Československu je připraveno více než 2 000 metrů čtverečních. „Věříme, že právě zachycením každodennosti přiblížíme tuto dobu i těm, kteří ji nezažili,“ dodává Robert Vůjtek.
Otevřením muzea chtějí autoři nejen přispět k udržení odkazu československého designu. Realizací projektu vznikne rovněž patnáct nových pracovních míst vhodných zejména pro lidi s handicapem. Uplatnění znevýhodněných na trhu práce se spolek snaží podporovat dlouhodobě.
Záměrem muzea je vedle ukázek dobového designu i přiblížení atmosféry a celkové charakteristiky tehdejší doby. Retro muzeum také spustilo sbírku na portále hithit.cz, kde mohou lidé, kteří sdílí nadšení z tohoto výjimečného projektu, přispět na jeho dokončení.
Přispěvatelé si mohou zakoupit vstupenku pro sebe či celou rodinu, získat interaktivní retro hru pro děti či plášť prodavačky OD Kotva ze 70. let. A také návštěvnické výhody, od předplatného po možnost soukromé komentované prohlídky, včetně nahlédnutí do technického zázemí obchodního domu Kotva.