Bydlíme v pronájmu ve starší činžovní zástavbě ve vyhledávané pražské lokalitě. Celý dům patří jednomu majiteli, který nemovitost koupil od restituentů. Majitel domu se o svůj majetek však příliš nestará. Okna profukují, náklady na topení jsou vysoké. Navíc máme v rozích černou plíseň, kterou s větším či menším úspěchem likvidujeme.
Jsme totiž pod střechou, která je zřejmě již stará a netěsní. Bohužel se někdy stává, když hodně prší, že se na stropě objeví mapy. Dříve jsme vždy vymalovali, nyní na to už kašleme.
Všechny problémy vždy nafotíme a pošleme majiteli. Ten s tím však nic nedělá. A vždy odpoví, že pokud se nám to nelíbí, můžeme se odstěhovat. Byt jsme ještě neopustili, máme tuto část Prahy moc rádi.
Nedávno ovšem majitel přišel s novou nájemní smlouvou, kde stálo, že od ledna zvedá nájem. Jsme v situaci, kdy si vyšší nájem ještě můžeme dovolit a než něco složitě hledat, rádi bychom v bytě vydrželi. Je nějaká možnost, jak majitele donutit, aby opravil střechu a pomohl s likvidací plísně? Na co máme nárok?
Na dotaz čtenáře odpovídá advokátka Vendula Ciběnová
Pronajímatel má povinnost přenechat nájemci byt tak, aby jej mohl užívat k ujednanému nebo obvyklému účelu, a zároveň má povinnost udržovat byt po dobu nájmu ve stavu způsobilém k užívání. Například nesmí být ohroženo zdraví nájemníka. Vámi zmiňované plísně ovšem mohou způsobit nejen technické, ale i zdravotní obtíže.
Pošlete svůj příběhNájemníci a majitelé, jaké řešíte problémy? S majitelem je někdy těžké vyjít a stejně nepříjemný je boj s nájemníkem. Pokud řešíte nějakou nepříjemnou situaci spojenou s pronájmem bytu (ať z jedné, či druhé strany) a nevíte si rady, svěřte se nám. Vybrané příspěvky a jejich řešení zveřejníme. Svůj příběh pošlete na adresu: bydleni@idnes.cz |
Kvůli plísním může být vaše zdraví ohroženo a výskyt plísně může představovat závadu bytu. Bude však záležet na tom, z jakého důvodu se plísně v bytě vyskytují.
Jestliže se plísně v bytě objevují kvůli nesprávnému užívání bytu ze strany nájemce (např. nedostatečným větráním), nejde o závadu bytu, kterou by byl pronajímatel povinen odstranit.
Pokud plísně způsobuje prokazatelná závada bytu tj. zatékání střechou, je pronajímatel povinen tuto závadu odstranit. Nájemce však musí závadu pronajímateli oznámit bez zbytečného odkladu.
Jestliže neoznámíte vadu včas, nebudete mít nárok na náhradu odůvodněných nákladů vynaložených na odstranění vady, ani na slevu z nájemného. Doporučuji oznámení o vadách učinit písemně, aby v případě budoucího soudního sporu měl nájemce důkaz o tom, že byla z jeho strany vada oznámena včas. Je také vhodné pořídit fotodokumentaci všech závad.
Pronajímatel je povinen odstranit vadu v přiměřené době poté, co mu ji včas oznámíte. V případě, že by pronajímatel odmítl odstranit vadu nebo takovou vadu neodstranil včas a řádně, můžete vadu, která podstatně ztěžuje užívání bytu, sám odstranit a žádat náhradu odůvodněných nákladů. Dále je také možné žádat i slevu z nájemného po dobu trvání vady, která nebyla včas odstraněna.
Vendula Ciběnová
|
Předpokladem nároku na slevu z nájemného je však to, že vada ztěžuje užívání bytu podstatným způsobem. Jestliže nájemce vadu sám odstraní, nemá nárok na slevu z nájemného, ale na náhradu odůvodněných nákladů vynaložených k odstranění vady.
Pokud je možné prodlení pronajímatele s odstraněním vady nebo samotnou vadu považovat za hrubé porušení povinností ze strany pronajímatele, má dále nájemce možnost vypovědět nájem bez výpovědní doby. Vadu lze za hrubé porušení povinností pronajímatelem považovat například v případě, že jde o vadu bránící obvyklému užívání bytu.
Jestliže pronajímatel odmítne uhradit nájemci jím vynaložené náklady na odstranění vady, případně poskytnout slevu z nájemného, může se nájemce obrátit na soud.