Italové jsou na muzeum, jež má vzdát hold nejen značce Ferrari, ale italskému automobilismu vůbec, hodně pyšní. Zářivě žlutá hliníková střecha ve tvaru kapoty s průduchy připomíná barvou znak Modeny i znak automobilky se vzpínajícím se hřebcem a zcela konvenuje italskému citu pro design.
Na webových stránkách muzea dokonce nechávají odpočítávat dny, hodiny, minuty i vteřiny, které chybí do otevření.
Muzeum Enza Ferrariho |
Italové si velmi cení i Jana Kaplického, jemuž vzdali velký hold při slavnostním zahájení stavby v roce 2009, krátce po jeho smrti. A bude to jeho žena Eliška Kaplický, jež přestřihne slavnostní pásku při otevření.
Soutěž na budovu muzea vyhrál Jan Kaplický a jeho ateliér Future Systems nad dalšími uchazeči (včetně čtyř renomovaných italských ateliérů) už v roce 2004, ale finanční krize se nevyhnula ani automobilovému svatostánku. Náklady, které se pohybují kolem 18 milionů eur, poskytla nadace Enza Ferrariho, Evropská unie, italská samospráva a Unicredit Bank.
"Byla by to pohádka, kdyby se projekt realizoval tak, jak jej Jan Kaplický navrhl, ale tak to nefunguje. Každý soutěžní návrh, i ten vítězný, je v embryonálním stavu, a pak se upravuje podle zadavatele. V tomto případě se však zásadní věci neměnily," říká architektka Eva Jiřičná.
Podle ní je to zásluha nejen přístupu italského zadavatele, ale také italského architekta a designéra Andrea Morganteho z londýnského ateliéru Shiro Studio. Ten totiž pracoval u Jana Kaplického ve Future Systems řadu let a ctil jeho přístup. Své studio si založil po jeho smrti.
Kde vládnou automobily
Projekt muzea, jež má celkovou plochu víc než 5 000 m2, tvoří vlastně dvě stavby. První je zrekonstruovaná budova, kde se v roce 1898 narodil zakladatel automobilky Enzo Ferrari (zemřel jako devadesátiletý v roce 1988).
Druhá představuje moderní dvoupodlažní stavbu sloužící jako výstavní hala pro automobily. Její oblé tvary zvlněné střechy nesou typický rukopis Jana Kaplického.
V původní stavbě, na jejíž nové podobě má velký podíl Andrea Morgante, najdete multimediální expozici věnovanou životu slavného konstruktéra, závodníka a tvůrce značky Ferrari.
V nové hale září na bílé podlaze vozy, o nichž sní snad každý milovník aut. V podzemním podlaží navrhl Jan Kaplický přednáškový sál pro 200 lidí, kavárnu, restauraci, malý kinosál i knihovnu. Je zde i knihkupectví nebo studovna.
Muzeum, které předběhlo dobu
Jenže by to nebyl ani Jan Kaplický, aby se smířil "pouze" s futuristickou stavbou. Neméně důležité bylo pro něho využití všech moderních technologií.
Muzeum bude mít poloviční spotřebu energie v porovnání se stejně velkými stavbami, protože využívá tepelná čerpadla, noční větrání, pro které není potřeba energie žádná, či řízené denní mikroproudění.
Do vzduchu odejde o 35 tun méně emisí CO2, než je běžný standard u podobně velké zastavěné plochy. Teplou užitkovou vodu vyrábějí termální solární panely umístěné pod střechou.
"Muzeum někoho takového, jako je Enzo Ferrari, nemůže inspirovat jen svým designem, ale musí být i technologickým milníkem," vysvětlil v tiskové zprávě prezident nadace Mauro Tedeschini.
Unikátní má být interiér i díky minimalizovanému šíření zvuku. Proto byl projekt představený i v rámci výzkumného IT programu Evropské unie, který se zaměřuje na simulace a testování projektů takzvaných inteligentních budov.
Projekt Jana Kaplického nadaci oslovil právě i svým přístupem k technologiím. Přesně to vlastně platilo i pro Národní knihovnu v Praze, kde Kaplický použil nejmodernější systém ukládání knih, aby měl zájemce knihu do pár minut v ruce, ale to nikoho nezajímalo.
A tak se raději lijí miliardy do skladišť v Hostivaři nebo desítky milionů do podzemních garáží v Klementinu pro pár vyvolených. Doufejme, že podobný osud jako knihovnu nepotká "rejnoka" v Českých Budějovicích nebo "volavku" na Konopišti.
Italové naopak počítají s maximálním zájmem veřejnosti, a tedy i se zisky za vstupné, otevřeno bude kromě Vánoc a Nového roku po celý rok! Proto také dbali na nízké náklady na provoz. Vstupné je 13 eur, snížené 11 (do 26 nebo nad 65 let), děti do pěti let zdarma, děti od 6 do 10 let zaplatí 2 eura.
Jan Kaplický
|