Je obecně známo, že psychologové doporučují začínat při hodnocení věcmi, které se povedly a až poté přejít na druhou stranu spektra.
Budeme se tedy držet jejich rady a začneme v hodnocení vysvědčení u jedniček. Teprve potom postoupíme dále k méně podařeným "předmětům".
FINANCOVÁNÍ |
Výsledná známka: 1
NABÍDKA BYTŮ |
Je to sice chvályhodné, ale s přihlédnutím k předchozím výsledkům a zejména k potřebám je to stále málo. Zájemci o bydlení si mají z čeho vybírat, a to i mimo hranice naší metropole.
Došlo i k významnému posunu ve standardním vybavení bytů a domů, rozvrstvení nabídky a k pověstnému rozevření nůžek.
O rozmanitosti nabídky nových bytů svědčí i některé nezávislé portály.
Výsledná známka: 2
POPTÁVKA |
Je však nutno konstatovat, že počet projektů realizovaných mimo naši metropoli se neustále zvyšuje. Naše společnost bohatne, zvedá svoje životní standardy a logicky chce vylepšit i své bydlení.
Přehled a znalosti o bydlení se na straně poptávky výrazně zlepšily, zvyšují se i nároky kupujících.
Výsledná známka: 2
SMLUVNÍ VZTAHY |
U podstatné části prodávajících se vztah a komunikace s kupujícími značně posunuly do profesionální roviny - výjimky samozřejmě existují na obou stranách a jsou velmi často způsobeny nereálným očekáváním. Ze záloh již není ve většině případů financována samotná výstavba.
Stále je ale ještě vzdálena doba, kdy se zde budou prodávat zcela dokončené byty. Tedy kdy na tuzemském trhu s novými byty nastane situace obvyklá u našich západních sousedů.
Výsledná známka: 3
LEGISLATIVA |
Právních norem je velké množství a orientace v nich je i pro profesionála nelehká. Zákony jsou často neprofesionálně novelizovány.
Nezřídka dochází k tomu, že od prvotního návrhu z pera legislativců se ve finále, po množství zásahů z politických kruhů, "upeče" zákon, který se od první verze velmi výrazně liší.
A hlavně - namísto posunu pozitivním směrem dojde ke změně směrem opačným.
Výsledná známka: 4
ÚŘADY |
Je zajímavé, že se to týká většiny předmětných úřadů, i když zde proběhlo několik aktivit pro provedení změny tohoto stavu.
Nabízí se otázka, proč se to na jiném poli již dříve poměrně rychle podařilo (např. rychlý a průhledný proces vydávání cestovních dokladů) a v oblasti bydlení se to i přes určitou snahu stále nedaří.
Jistě, jedná se sice o rozdílně náročná kolbiště, ale času bylo víc než dost.
Výsledná známka: 4
ÚČASTNÍCI ŘÍZENÍ |
Tohoto práva je však mnohdy zneužíváno. Závažná je i skutečnost, že si z této oblasti udělali někteří jedinci a firmy lukrativní předmět obživy.
Rádi se srovnáváme s našimi vyspělejšími partnery z Evropské unie, ale jen když se nám to hodí. Představa, že by jedna strana měla v případě neoprávněného postupu straně druhé uhradit vzniklou škodu, se nám vůbec nelíbí.
Jsem přesvědčen, že dokud se nezmění legislativní podmínky a nezvýší se zodpovědnost všech účastníků řízení, situace se nezlepší.
Výsledná známka: 4
BYTOVÁ POLITIKA |
Okrajově se o ní dovídáme zpravidla pouze před volbami. Po nich se sliby vytrácejí a pozornost se přesouvá k jiným tématům.
Je trestuhodné, že se při výměně garnitur jednotlivých politických stran s železnou pravidelností mění i druh podpory bydlení.
Například zavedení státní podpory úroků z hypotečního úvěru pro nižší příjmové skupiny a její následné zrušení po několika letech dostane právě tuto skupinu do velmi nepříjemné životní situace.
Přitom je téměř všem dlouhodobě jasné, že nejjednodušší, nejprůhlednější a nejefektivnější podporou je dlouhodobé a přímé daňové zvýhodnění pro všechny skupiny.
Výsledná známka: 5
DEREGULACE |
Množství žalob vlastníků domů u mezinárodního soudního dvora nás, vzhledem k již známým výsledkům obdobných žalob, děsí, protože prohrané spory budou hrazeny ze státní pokladny.
To znamená z kapes nás všech. Můžeme být na vlastníky domů rozzlobeni, ale ruku na srdce - kdo z nás by chtěl doplácet ze svého na někoho cizího? Zřejmě nikdo.
Pokud vybrané finanční prostředky vlastníkovi nemovitosti nepokryjí ani náklady vynaložené na provoz objektu, natož aby mu tato aktivita přinesla nějaký zisk, který by mohl například investovat do rozvoje nemovitosti - je něco shnilého ve státě dánském.
Může nás těšit snad pouze to, že po odstartování plné deregulace časem dojde k narovnání stále deformovaného trhu bydlení a trh se začne konečně chovat daleko více racionálně.
K dosažení tohoto stavu však vede ještě poměrně dlouhá cesta. Ovšem není proč otálet - čím déle to bude trvat, tím bolestnější důsledky to ve finále bude mít.
Výsledná známka: 5
Jak dál?
Jaký celkový výsledek si tedy můžeme na vysvědčení po deseti letech práce společně odnést? Není to příliš lichotivé hodnocení. Pokud vypočítáme prostý aritmetický průměr všech devíti předmětů, dostaneme se k podprůměrnému číslu 3,33.
Zajímavé, ale málo překvapující je, že na výsledku se pozitivně podílí soukromá, více motivovaná, pracovitější a zodpovědnější část týmu.
Ta má mnohdy nepříjemný pocit, že "pracuje" na část veřejnou. Ta je skupinou méně motivovanou, o něco méně pracovitější a často i ne tolik zodpovědnou jako sféra soukromá.
Co to celé pro nás znamená? Jak se můžeme z tohoto nevalného hodnocení uplynulé dekády poučit? A chceme se vůbec poučit? Pokud je naším cílem přiblížit se v oblasti bydlení ostatním vyspělým ekonomikám rychleji, tak nám nic jiného nezbývá.