Zastaralé výtahy mohou zabíjet

  • 24
Většina pražských zdviží je technicky zastaralá, avšak nové jsou příliš drahé. Jejich rekonstrukce by stála až patnáct miliard korun. Poruchy výtahů ohrožují zdraví lidí. Například minulý týden hasiči zachraňovali v Hloubětíně dvouleté děvče, které mělo ruku skřípnutou mezi šachtou a kabinou a skončilo v nemocnici.

Před několika lety dokonce zahynul na Velké Ohradě muž, který spadl při poruše dveří do výtahové šachty.

Jenomže na jejich rychlou výměnu nejsou peníze, což potvrdil i Martin Hanák ze Svazu českých a moravských bytových družstev. „Cena nového výtahu přijde až na milion korun. To je pro bytová družstva dost drahá záležitost,“ tvrdí Hanák.

V hlavním městě je potřeba opravit či vyměnit asi patnáct tisíc výtahů. Správci domů by za to utratili až patnáct miliard korun.

Na nové výtahy dá letos městská část Praha 13 více než sedm milionů. „Stojí nás to hodně peněz,“ připustil starosta David Vodrážka a dodal, že podle jeho názoru jsme obětí byrokratů z Evropské unie.

„Je to taková bouda na nás, aby si výtahářské firmy namastily kapsu. Když se člověk podívá na francouzská sídliště, tak tam jsou snad ještě horší výtahy, ale nikomu to nevadí,“ míní Vodrážka.

S ním však nesouhlasí Michal Švásta ze společnosti Schindler. „V některých západních zemích mají zákon, který přímo nařizuje modernizaci výtahů,“ tvrdí.

Odborník Švásta dále uvedl, že výtahy lze rozdělit podle bezpečnosti do tří skupin. „Zaprvé jsou to zdviže vyráběné od šedesátých let do roku 1993, které jsou velmi zastaralé. Pak jsou to typy vyráběné po tomto datu zhruba do devětadevadesátého roku, které již sice mají zabudované moderní bezpečnostní prvky, ale nejsou zcela dokonalé. Těch nejnovějších výtahů, které se montují nyní a jsou zcela bezpečné, však po Praze moc není,“ řekl Švásta.

Odborník: Provoz většiny výtahů v Praze je rizikový

Nejrizikovější výtahy by měli správci domů vyměnit do pěti let, uvedl autorizovaný soudní znalec výtahů Václav Vaněk.

Kolik výtahů v hlavním městě je zastaralých?

V Praze je asi dvacet tisíc výtahů, z toho patnáct tisíc je vyrobeno podle starých norem a jejich provoz je rizikový.

Jaká jsou ta provozní rizika?

Tak největším rizikem jsou chybějící klecové dveře, to ohrožuje lidi ve výtahu nejvíce. To znamená, že výtah má místo dvou dveří jen jedny, což odporuje bezpečnostním normám Evropské unie. Nebezpečím jsou také drátěné anebo i skleněné výplně výtahové šachty, které se dají snadno rozbít.

Existuje nějaký předpis, který nařizuje, dokdy se musí špatné výtahy vyměnit?

Takový předpis není. Existuje však česká norma, převzatá z evropského práva, a tam je uvedeno, že v případech vysokého rizika by se měly výtahy opravit do pěti let, v případě středního rizika do deseti let a nízkého rizika příležitostně. Je to však jen doporučení. Správci objektů by rozhodně měli opravovat výtahy tak, aby splňovaly ty nejpřísnější bezpečnostní předpisy.

Výtahová šachta