Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zařiďte si v bytě tělocvičnu. Hitem jsou cyklistické a crossové trenažéry

  1:00aktualizováno  1:00
Místo rotopedů jsou teď hitem cyklistické a crossové trenažéry. V malém bytě však dobře uplatníte i klasiku - jednoruční činky. Nezaberou místo, nedělají hluk a neničí podlahu. Pokud se ale chcete dostat do celkové kondice a spálit tuky, musíte sáhnout po náročnějších pomůckách.

Lavice či stepper se vejde i pod postel, naopak cyklistický či crossový trenažér zabere místo | foto: Kettler

Jakou vybrat posilovací pomůcku, aby v bytě zabrala co nejméně místa, nedělala hluk, neničila podlahu a byl z ní velký užitek pro tělo? "Ideálně to splňuje jedině činka," usmívá se Tadeáš Diviš z firmy Kettler.

RADA MF DNES

Na hubnutí zvolte crossový trenažér či běhání

Zhubnout lze na jakémkoliv trenažéru, kde se dá trénink řídit podle tepu. Nejefektivnější jsou však crossové trenažéry a běžecké pásy. Je nutné cvičit při správné tepové frekvenci - o to se postarají speciální programy nastavené ve stroji, a tak dlouho, abyste více energie vydali než přijali z jídla a pití. Více tuku začnete spalovat po 15 až 20 minutách cvičení, při cvičení ráno nalačno o něco dříve.

Myslí to žertem, ale něco na tom bude. Jednoruční činka se vejde i do šuplíku, a pokud vám z rukou neupadne, nezničíte parkety ani nevzbudíte sousedy.

Činkou však nelze vyřešit všechno. Je užitečná, ale jen k posílení rukou. Pokud se chcete dostat do celkové kondice a spálit tuky, moc nepomůže.

Nekupujte stroj podle kamarádky

Na to existuje řada jiných pomůcek a strojů. A ty často podléhají módě. Dříve byly populární rotopedy, teď lidé místo nich kupují cyklistické a crossové trenažéry.

Ty první lépe napodobují jízdu na kole, ty druhé procvičí celé tělo najednou. Mohou se tedy zdát lepšími, ale vždy to neplatí.

Zatímco menší rotoped může vážit kolem 20 kilogramů a zabrat 60 centimetrů na délku, cyklotrenažéry váží i přes 50 kilo a jsou vždy delší než metr.

Crossové trenažéry jsou ještě robustnější - až 70 kilo váhy a 165 centimetrů délky. Stěhovat takový stroj jen z ložnice do obýváku je pro opravdové siláky.

Není tedy dobré se řídit podle módy. "Nekupujte si rotoped jen proto, že ho má kamarádka. Vybírejte hlavně tak, aby vás cvičení bavilo, tedy abyste u něj opravdu vydrželi," radí Tadeáš Diviš.

Cyklotrenažér

Trenažér je vhodné před nákupem vyzkoušet. Zjistíte tak, zda vám vyhovuje tvarem.

K zábavě může přispět třeba propojení stroje s počítačem a speciální software, díky kterému si budete připadat jako na cyklistických či běžeckých závodech.

Dlouhé nohy - dlouhý pás

Trenažér je vhodné před nákupem vyzkoušet. Zjistíte tak, zda vám vyhovuje tvarem a ovládáním, uděláte si představu o rozměrech a hlučnosti. Proto není nejlepší cesta nákup jen podle obrázku na internetu nebo v teleshoppingu.

Půjčovny neexistují, takže je ideální zajít do specializované prodejny. "Nebo se poraďte v posilovně, výběr případně konzultujte s lékařem," doporučuje Pavel Sedlák z firmy Sedlák a Kokeš. Důležitý je totiž i zdravotní stav, věk a velikost těla.

NEBEZPEČÍ PRO PODLAHU

Pod posilovací stroj je dobré použít podložku, aby se nepoškodila podlaha. Stačit může i obyčejný koberec, nebo si můžete ve fitness prodejnách pořídit speciální podložku z gumotextilu.

Třeba u běžeckého trenažéru by měli vysocí lidé zvolit delší pás.

Délka a tvar kroku rozhoduje také u crossového trenažéru. Čím delší a plošší krok, tím lépe.

"Třeba délka kroku 48 centimetrů znamená přirozený a ergonomický průběh pohybu, který snižuje zátěž kolenních kloubů," vysvětluje Tadeáš Diviš.

Trenažér za 30 tisíc jako věšák

Záleží také na materiálech použitých při stavbě domu či v interiéru. Do sádrokartonových stěn či stropů není radno montovat žebřiny či hrazdy, do obložkových zárubní nelze použít hrazdu do dveří. A když zatížíte plovoucí podlahu padesátikilovým strojem, může se časem propadat.

Jiným podlahám by neměly trenažéry vadit, ale s výjimkou dlažby je pod ně vždy dobré použít gumotextilní podložku, kterou koupíte ve fitness prodejnách za ceny od 700 korun. Oceníte i kolečka pro posouvání, což všechny stroje nemají.

Do malého bytu kupujte pomůcky, které jsou skladné. Třeba posilovací lavici, běžecký pás nebo veslařský trenažér lze složit a uskladnit u zdi či pod postelí.

Crossový trenažer

Crossové trenažéry jsou robustnější - až 70 kilo váhy a 165 centimetrů délky.

Další, jako stepper, expander nebo tahový posilovač, jsou skladné obecně. Mnoho místa nezaberou ani žebřiny, před nimi však musíte nechat volný prostor na cvičení.

Zato cyklistický nebo crossový trenažér obsadí dost místa, a když se na něm moc často necvičí, kvůli nedostatku prostoru jím můžete začít nahrazovat věšák.

INFOGRAFIKA: POSILOVACÍ STROJE A POMŮCKY DO BYTU A CO SE JIMI PROCVIČUJE

Běhání dělá nejvíc hluku

Stroje se mohou lišit hlučností. "Obecně nejhlučnější jsou běžecké pásy, ale moderní přístroje snižují hlučnost na minimum," říká Tadeáš Diviš. Záleží i na věku stroje.

"Když je nový, tichý je skoro vždy. Hlučnost se projeví u těch nekvalitních až po několika měsících, kdy se opotřebují plastová pouzdra," říká Eduard Nypl z firmy Fitham.

Hlučnost ovlivňuje i technologie. Třeba u rotopedů existují čtyři brzdné systémy. Páskové a čelisťové brzdy jsou hlasitější než ty magnetické a indukční. To poznáte i podle ceny - ty s indukční brzdou jsou nejdražší.

KAŽDÝ DEN SE ZADÝCHEJTE

Josef Maurer
chirurg a sportovní lékař

Ke správnému životnímu stylu patří pravidelný pohyb. Kdo nesportuje, alespoň by si měl cvičením pravidelně zvýšit tep do takové míry, kdy již nelze normálně mluvit a v řeči se zajíkáte.

Zadruhé je důležité posilovat svaly, které drží páteř a zlepšují silovou kondici. A za třetí je třeba věnovat se pohybu, který pomůže bránit opotřebování chrupavek velkých kloubů a jejich degeneraci, tedy artróze.

Do malého bytu činky a posilovací gumy

Mladí lidé, kteří žijí v malém bytě, využijí spíše pomůcky, které nezaberou mnoho místa. Tedy kvůli zatížení krevního oběhu půjdou raději běhat do parku a na posilování si pořídí malé jednoruční činky s možností výměny kotoučů.

Vhodné jsou i posilovací a cvičební gumy a malé gumové polokoule Balance step připnutelné pod obuv. Napínají svaly udržující stabilitu, zpevňují postavu v oblasti břicha a posilují svaly nohou. Dají se použít i při domácích pracích, jako je žehlení či vaření.

Do velkého bytu rotoped

Do většího bytu se vejde rotoped, měl by však být využívaný i jinak než jako věšák na oblečení. Na rotopedu lze cvičit i za nepříznivého počasí, je velmi vhodný pro prevenci artrózy kyčlí a kolen.

Při léčbě artrózy je třeba pohyb, ale nesmíte klouby přetěžovat. To splňuje kolo nebo rotoped. Váhu máte na sedle a klouby se pohybem ohlazují. Proto není vhodný orbitrek.

Do domu vířivku s protiproudem

Pokud bydlíte v rodinném domě a chcete si dopřát luxus v péči o tělo, doporučuji investovat do vířivé vany s protiproudem na kondiční plavání.

Celoročně použitelná vana k relaxaci a plavání v teplé vodě i za minusových teplot je lepší trefa než ten nejnákladnější bazén užívaný nejvýše třetinu roku. Efekt je téměř nepopsatelný.

Všechny ostatní pomůcky pokládám za hity s jepičím životem. Jistě, že i v teleshopu si lze najít favorita. To, co jsem popsal, je však prověřeno praxí.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.