Vzhledem k limitovaným finančním zdrojům se příjemné atmosféry v bytě dosáhlo spíše barvami než designovým nábytkem. Barevné schéma stojí na barvě taupe na tapetě a celoplošném koberci.

Vzhledem k limitovaným finančním zdrojům se příjemné atmosféry v bytě dosáhlo spíše barvami než designovým nábytkem. Barevné schéma stojí na barvě taupe na tapetě a celoplošném koberci. | foto: Archiv časopisu Moderní byt

Za pár tisíc proměnila ohavný byt na luxusní. Učí tomu na škole i jiné

  • 105
Byt na pražských Vinohradech měl interiér ze sedmdesátých let. Mladá žena jej proměnila bez náročných zásahů a vysokých investic.

Dorotea Landová, jedna ze dvou zakladatelek Designškoly, si byt pouze pronajala a neplánuje v něm bydlet dlouho. Proměnu proto pojala jako výzvu jak vytvořit krásný prostor i bez velkých změn a velkých nákladů.

Od začátku jste hledala pouze krátkodobý pronájem. Proč jste si vybrala byt ve stavu, který si žádá tolik úprav?
Měli jsme s přítelem krizi, tak jsem vcelku narychlo hledala bydlení, které by bylo v dobré dostupnosti do centra a nebylo přitom předražené. Po této stránce mi byt vyhovuje. Mezi jeho další klady patří pěkný výhled a dostatek přirozeného světla.

Není snadné najít rychle bydlení takových kvalit. Jedinou nevýhodou bylo, že byt vypadal opravdu hrozně… Ale protože patří kamarádovi, řekla jsem si, že bude docela milé pojmout proměnu jako přátelskou službu. Zároveň mě lákala možnost vyzkoušet si, jaký efekt lze dosáhnout s vynaložením minimálních prostředků.

Původní palubky v obývacím pokoji zůstaly, jen byly natřeny na bílo. V pracovním koutě vyniká židle Supernatural od Rosse Lovegrova.

Do bytu jste investovala své prostředky, přestože už teď víte, že zde budete žít jen několik měsíců?
Ano. Brala jsem to od začátku jako pokusný projekt, na kterém lze dokázat, že i za málo peněz je možné vytvořit vkusný interiér. Ve škole učíme, že když jsou levné věci dobře sladěné, tak bývá výsledek lepší, než když se sladí drahé věci špatně.

Co tedy bylo nutné změnit?
Kámen úrazu představuje vždy podlahová krytina. Když neladí, tak je celé schéma špatně. Začala jsem u podlah a zbytek jsem barevně přizpůsobila. Do obývacího pokoje jsem zvolila celoplošný koberec, jehož cena včetně pokládky byla čtyři tisíce.

Na jednu stěnu jsem vybrala tapety v kombinaci barvy taupe, což je hnědo-šedo-fialová barva, a lehkého stříbra. Koberec a tapeta ve stejném odstínu jsou základem barevného schématu prostoru. Eleganci interiéru dodávají křesla odkazující k antické židli klismos a křesílko, které materiálem a barvou rozráží barevnou monotónnost. Aby interiér nebyl příliš tmavý, přidala jsem pár kousků nábytku a doplňků v bílé.

Bílé dekorace z proutí (Almi Décor) byly v porovnání s ostatními prvky v interiéru drahé (asi 5 000 Kč), ale investice do nich se vyplatila, vyplňují prázdný roh a vytvářejí zajímavé aranžmá.

Finančně náročná bývá rekonstrukce kuchyně. K ní jste tedy nepřistoupila, ale její vzhled jste změnila…
Původně jsem chtěla vyměnit dvířka úložných prostor, ale protože kuchyňská linka je ze sedmdesátých let, moduly mají úplně jiné rozměry než ty, které jsou k dostání dnes. Takže jsem jen odmontovala původní madla a dvířka natřela na bílo.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte byt v Praze? Vyberte si z pestré nabídky na Reality.iDNES.cz.

Zásadní proměny jsem dosáhla kombinací tmavých stěn a světlé podlahy. Tento postup se ve světě používá často a velmi se mi osvědčil. Vzhledem k tomu, že do kuchyně neproniká přirozené světlo, vzniká díky nízkému jasu dojem většího prostoru, protože nevidíme jeho konec.

Kromě toho, že vedete školu interiérového designu, také navrhujete byty klientů. Je něco, co byste změnila na vkusu českých zákazníků?
V naší škole se snažíme vkus lidí neměnit. Víme, že svět je někde jinde, než jsme my, ale už i tady se to hodně mění a jsou vidět pokroky. Když přijde klient s nějakou představou, nebereme mu ji.

Naším cílem je pracovat s jeho vkusem tak, aby byl výsledek co nejlepší. To znamená někde ubrat a u něčeho, co by klient ani tak úplně nechtěl, musíme trochu přidat. Ale kdybych si mohla přát nějakou změnu, tak by to bylo méně barev v interiéru.

Ložnice je pojata minimalističtěji než zbytek interiéru. Výmalba je šmouhovitě šedá, smíchaná ze dvou jasů šedé tak, aby vznikl dojem "sídlištní" zdi.

Takže nejste nadšená z židlí či výstředních svítidel světových designérů? To zase ne. Pokud jde o kvalitní design, líbí se mi i barevnost a pestrost, ale dokonalého dojmu v tomto případě nelze dosáhnout levně. Spíš jsem měla na mysli trend barevných zdí, který je u nás tolik oblíben, protože jde o nejlevnější způsob, jak dostat do interiéru barvy.

Jenže skoro žádná barva na stěně nevypadá dobře. Často se například setkáváme s představou červené zdi, minimalistického bílého sofa a lampy ve stylu svítidla Arco. S takovými nápady nebojujeme. Buď přijde někdo, u koho máme pocit, že mu dokážeme pomoct, nebo přijde někdo, komu pomoct nedokážeme, a v takovém případě si jen navzájem vysvětlíme, že neposkytujeme ten správný typ služby pro něho. Ať si každý bydlí, jak chce, ale mám-li na něčem pracovat, musím být schopná se s tím ztotožnit.

V bytě je dostatek přirozeného světla, a tak bylo možné do obývacího pokoje umístit tmavý sedací nábytek. Tmavě hnědý nábytek ve stylu moderní klasiky vytváří příjemný kontrast s bílou barvou.

Dorotea Landová, MA

- vystudovala Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy se zaměřením na filozofii, dějiny umění a kultury
- v Nizozemí získala titul MA (Magistr umění) na Universiteit Maastricht
- v roce 2006 založila se svou sestrou Ing. Barbarou Venter DesignŠkolu

Více se dočtete v časopise Moderní byt č. 6/2011.