Výtah je možné postavit téměř v každém domě

- Matky s malými dětmi a těžkými nákupy, plahočící se několik pater do svých bytů, nejsou u nás, na konci 20. století, žádnou výjimkou. Mnoha domům, zvlášť ve starší městské zástavbě, chybí ke komfortu ještě velmi mnoho. Nejde přece o pohodlnost! Starší a nemocní lidé jsou v takových bytech omezováni a doslova izolováni od normálního běhu společnosti. Normy připouštějí, že až do pátého patra je možné chodit pěšky. Pokud majitel dům rekonstruuje, může mít bez výtahu ještě podkroví, podlaží navíc.
Když je v domě pater šest, pak se teprve výtah považuje za nutnost. Zastaralé a k tomu nezávazné normy však rozhodně neodpovídají potřebám moderní společnosti. Ta by měla myslet na lidi, kteří se bez výtahu z vážných důvodů neobejdou. "Nájemníci v podstatě nemají právo po majiteli požadovat výtah," říká stavařka Jana Antošová z Prahy 4. V některých případech mohou pomoci stavební úřady. "Rekonstruoval jsem pětipodlažní dům. Postavil jsem v něm i několik podkrovních bytů. Tím tam vzniklo šesté podlaží. Stavební úřad mi tento projekt povolil jen za podmínky, že v domě instaluji i výtah," říká Jan Šťastný, majitel jednoho z pražských domů, postavených ve 20. letech. Nechal postavit výtah asi za milion korun.

Co stojí vybudování výtahu?

Většinou se umisťuje do prostoru uprostřed schodiště. Nejčastěji se proto používá ocelová konstrukce obalená takzvaným drátosklem. Tato šachta přijde asi na tři sta tisíc korun. Ne vždy však lze umístit výtah mezi schodiště. V některých případech se dá použít i světlík, ale problém může nastat, když se do něj odvětrávají koupelny a záchody. I to je možné řešit mimo jiné odvedením ventilace do zrušených komínů. Náklady na takové úpravy mohou být vyšší než pořízení výtahu, který bude připevněn k budově zvenku. V poslední době se nejčastěji volí prosklené šachty. Těmi lze i zvýraznit styl domu. Při takové volbě je třeba počítat i s některými technickými problémy. Pro horké letní dny by měla být kvalitně vyřešena klimatizace kabiny výtahu. T a může být odvětrána přirozeně, například perforací v kabině, nebo nuceně, kdy se do kabiny umístí větrací zařízení. Jeho cena je od tisíce korun. Cena takového výtahu se pohybuje rovněž kolem milionu korun.

Lano, nebo hydraulika

Při rozhodování, jaký výtah použít, lze vybírat mezi dvěma druhy pohonu. Nejrozšířenějším a starším typem výtahu je lanový. Teprve v posledních deseti letech se i u nás rozšířily výtahy hydraulické. Jejich kabina se pohybuje plynule na hydraulickém pístu. Strojovna je umístěna mimo výtahovou šachtu a je zvukově odizolována. Proto se většinou tyto výtahy instalují tam, kde pro strojovnu není místo. "Hydraulické výtahy lze instalovat přibližně do výšky dvaceti pěti metrů. Do vyšších domů se pak umisťují lanové," říká Jiří Lauda z firmy Eletec výtahy, která se zabývá dodávkou, montáží a komplexním servisem výtahů včetně rekonstrukcí stávajících strojů. Pokud je v objektu dostatek prostoru, pak lze použít lanový výtah. Jeho strojovna se instaluje nejčastěji nad výtahovou šachtu, například na střechu. Hydraulický výtah má o něco větší příkon. Do pátého až šestého patra bývá cena obou typů srovnatelná - kolem šesti set tisíc korun bez výtahové šachty při použití standardních materiálů. Při výběru výtahu bývá nejlevnější použít některý z typizovaných. Cena nejmenšího sériového typu se pohybuje od pěti do osmi set tisíc korun. Ale ne vždy se takový výtah hodí. Atypické tvary jsou průměrně o dvacet procent dražší, ale dokážou využít i prostor, který se zdál nepoužitelný. Také si můžete vybrat, zda jej chcete v nerezu, mosazi nebo obložit dřevem. Jiným typem výtahu je ten, který nemá strojovnu. Kabinu pohání motor ve tvaru disku uloženého přímo do výtahové šachtě. Nejlevnější typ přijde na necelý milion korun, atypický tvar je dražší. Také existují výtahy na hydro-lanový pohon. Sice jsou pomalejší, ale jejich strojovnu lze umístit skoro všude. Nejčastěji se instaluje do starých domů, kde nikdy výtah nebyl a těžko se tam hledá místo pro strojovnu.

Servis výtahů

Prováděcí firma dává záruku na instalaci výtahu v délce osmnácti měsíců, na zařízení od šesti měsíců do pěti let. Odborné firmy v rámci servisu nabízejí různé služby. "Jejich součástí jsou odborné provozní prohlídky, preventivní údržba, opravy poruch, mazání zařízení dle mazacího plánu, čištění šachet, šachetních prohlubní a strojoven, a dokonce i nepřetržitý dispečink na vyprošťování uvíznutých osob," říká Miloslav Matoušek z trutnovské firmy Rema, která servis a údržbu výtahů provádí. Nadstandardní služby bývají rozšířené o takzvaný výtahový komunikační a monitorovací systém umožňující oboustranou hlasovou komunikaci. To znamená, že poruchy a uvíznuté osoby jsou ihned hlášeny na dispečink a servisní služba může okamžitě vyjet. Za každou službu se platí. Paušál u standardních služeb bývá kolem pěti set až šesti set korun měsíčně.

Co se starým výtahem?

Životnost výtahů není nikde stanovena. Jak tedy zjistit, že únava materiálu v déle používaném výtahu už ovlivňuje jeho bezpečnost? Ze zákona za ni odpovídá provozovatel výtahu, většinou majitel domu. Pokud se s výtahem něco stane, je povinen nahradit vzniklé škody, a to i v případě, že jde o škody na zdraví. "Nájemníci mohou na provozovateli výtahu požadovat pravidelné odborné prohlídky a zkoušky. Pokud je majitel nechce nechat udělat, pak se lze obrátit na příslušný stavební úřad nebo se poradit s odbornou firmu, která má licenci na revize výtahů, či na Inspektorát bezpečnosti práce," říká Milan Taraba, místopředseda Sdružení nájemníků. Dodává: "Nájemník podá písemné oznámení, od kterého je vhodné si udělat kopii, a požádá, aby byl o průběhu šetření informován." O systému udržování výtahu v náležitém stavu hovoří normy, nejsou sice dnes už závazné, přesto však mohou být určitým návodem. Provozní revize u všech výtahů by se měla provádět každé tři měsíce. Jednou za tři roky by se měl výtah odborně vyzkoušet a jednou za šest let otestovat úředně. To má potvrdit krajská pobočka Institutu technické inspekce. "Pokud není provedena úřední zkouška, tak se u výtahů starších osmnácti let termíny revizí zkracují na polovinu," vysvětluje Miloslav Matoušek, odborník na rekonstrukce a údržbu výtahů z trutnovské firmy Rema. "Po dohodě s majitelem objektu většinou bývá určen dozorce výtahu, který provádí preventivní prohlídky, a to po čtrnácti dnech." Každý provozovatel by se měl poradit se specialistou - revizním technikem, kdy a jak výtah modernizovat. V součastné době jsou v panelácích výtahy staré deset až třicet let, proto většina z nich rekonstruovat potřebuje. "Vždy záleží na finačních možnostech majitele výtahu. Nejprve se vyměňují části, které mají vliv na bezpečnost a jsou nejporuchovější, v další etapě se může nahradit například kabina výtahu, šachetní dvěře nebo signalizace," říká Jiří Lauda z firmy Eletec výtahy, která se zabývá dodávkou, montáží a komplexním servisem výtahů včetně rekonstrukcí stávajících strojů. "V případě, že rekonstruované zařízení je poškozeno natolik, že nelze použít ani opravit žádný ze stávajících dílů, pak se tyto součásti ve strojovně a šachtě výtahu vymění."
(man)