Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proti konzumu bojovali i vlastní krví. Výstava studentů VŠUP v Miláně

  1:00aktualizováno  1:00
Studenti VŠUP se v Miláně představili opravdu skvěle. Jejich výstava Ephemeral_Eternal byla zařazena mezi TOP 40 mezi všemi expozicemi dubnové akce Milano Design Week.

Lenka Vacková se nechala tetovat vlastní krví. | foto: Ondřej Přibyl

Profesor Jiří Pelcl, autor architektonického řešení expozice, o ocenění říká: „Je to pro školu velký úspěch uplatnit se v tak silné mezinárodní konkurenci. Ocitli jsme se ve vybrané společnosti značek jako Cartier, Cassina, Panasonic, Wallpaper, Foscarini, Audi, Samsung, mezi významnými školami jako Central Saint Martins v Londýně nebo Aalto University v Helsinkách.“

V Miláně totiž v dubnu vedle slavného mezinárodního veletrhu Salone del mobile a veletrhu Euroluce, které se oba konají na výstavišti Rho, probíhají desítky či spíše stovky dalších výstav a akcí, ať již v showroomech firem, tak také v průmyslových zónách.

Princip tvorby obrazu odlišuje proces daguerrotypie od všech ostatních běžně...

Princip tvorby obrazu odlišuje proces daguerrotypie od všech ostatních běžně užívaných způsobů fotografie.

Málokdy však bývají oceněné studentské výstavy. VŠUP, která má za sebou více než 130 úspěšné činnosti, se to však podařilo. Svou výstavu pojali studenti jako propojení bohaté historie, umělecko-řemeslnických hodnot se současnými trendy, ale také kritiku konzumního životního stylu.

Výstava proti konzumu

„Staré sádrové modely, které určovaly nadčasový estetický kánon, jsou součástí školní identity a zároveň odrazovým můstkem pro aktuální, skrytě angažovanou, milánskou expozici. Významový kontrapunkt mezi různými přístupy k času je tématem výstavy: pomíjivý nebo věčný, prchavý nebo stálý, rychlý nebo pomalý, momentální nebo udržitelný. V obecné rovině tak milánská výstava sleduje otázku časovosti věcí a obrazů,“ vysvětluje hlavní myšlenku výstavy její kurátorka, Lada Hubatová–Vacková.

Expozice představila práce tří vybraných absolventů a studentů. Návštěvníci si mohli prohlédnout tematickou sérii daguerrotypií Ondřeje Přibyla, která spojuje téměř 180 let starou, technologicky velmi náročnou a unikátní fotografickou techniku se soudobými tématy.

Fotogalerie

Hlavní myšlenkou projektu Venduly Radostové byl rozklad, destrukce a čas. Nevypálené figurky tradičního výrobce porcelánových předmětů firmy Royal Dux ponořila do akvária s vodou a postupně je nechala rozpadat. Vše zachytila kamera a ve videosekvenci byl vidět postupný rozklad.

Poslední z vystavujících Lenka Vacková poukázala na konzumní styl a odvrácenou stranu módního průmyslu.

Pro milánskou výstavu si připravila uměleckou performanci, kde si nechala na tělo vyhotovit tetování v podobě logotypů známých značek. Místo permanentního tetovacího inkoustu nechala použít vlastní krev, která se postupně vytrácí, stejně jako pomíjivé módní trendy. Použití krve autorka zvolila jako projev nesouhlasu vůči faktu, že za naši marnivost někdo jiný často doslova platí vlastní krví.

„Výstavu nevnímáme jako radikální protest vůči stále silnějšímu konzumerismu. Poukazujeme na křehkou hranici a složitou otázku pomíjivosti a věčnosti. Právě toto uvědomění by mělo být jedním z určujících témat pro tvorbu nejen naší školy,“ hodnotí myšlenku výstavy prorektor UMPRUM Jiří Pelcl.

Ten Lenku Vackovou podpořil doslova vlastní krví, nechal si totiž vytetovat logo VŠUP na hruď. Přidal se k němu i profesor Jan Němeček, ten se však rozhodl pro logo ateliéru, který vede.

Autor:


Témata: Jiří Pelcl


Nejčtenější

Autorem kruhové komerční budovy o průměru 492 metrů je studio britského...
Apple dokončuje sídlo pro 13 tisíc zaměstnanců. Má tvar obřího kruhu

Nové kanceláře americké technologické společnosti Apple vyrostly v městě Cupertino v okrese Santa Clara v Kalifornii. Autorem kruhové komerční budovy o...  celý článek

Stěny hudebního salonku jsou obloženy mramorem typu „fantastico“ se zvláštním...
Architekt Loos a jeho plzeňské unikáty. Jeden z nich se otevírá

Plzeň se může pochlubit řadou realizací proslulého architekta Adolfa Loose. Patří k nim i byt Huga Semlera v Klatovské ulici č. 19, který bude 22. dubna...  celý článek

Řadové domy připomínají vysoká písmena.
Když řadové domky vypadají jako velká písmena. V USA je možné vše

Ikonické symboly doby odjakživa inspirovaly architekty k výstavbě neobvyklých tvarů, od pyramid až po létající talíře. Své příznivce si našla už i slavná...  celý článek

Winternitzova vila byla postavena v roce 1932.
Unikátní šance. Navštivte zdarma nepřístupné architektonické skvosty

Do Prahy přichází již potřetí festival architektury Otevřené domy (Open House). Čtyřicet pražských staveb se zdarma zpřístupní veřejnosti o víkendu 13. a 14....  celý článek

Stavba postupně změní svůj vzhled podle času a počasí. Stěny budou zarůstat...
Postavili si dřevostavbu, inspirací jim byla chalupa, kterou milují

Mladá rodina se rozhodla strhnout v pražských Modřanech starý dům po babičce a postavit na jeho místě nový. Pro milovníky přírody a navíc výtvarníky byla...  celý článek

Další z rubriky

Lenka Vacková se nechala tetovat vlastní krví.
Proti konzumu bojovali i vlastní krví. Výstava studentů VŠUP v Miláně

Studenti VŠUP se v Miláně představili opravdu skvěle. Jejich výstava Ephemeral_Eternal byla zařazena mezi TOP 40 mezi všemi expozicemi dubnové akce Milano...  celý článek

Bílá výmalba stěn i stropu prostor opticky zvětšuje a odlehčuje.
Půdní byt má nádech retra a zajímavé detaily, třeba stůl na lankách

Půdy v činžovních domech patří k nejžádanějším variantám bydlení, zejména v atraktivních lokalitách. K těm rozhodně patří i pražské Dejvice. Do rekonstrukce...  celý článek

Nejúčelnější částí domu je vnitřní nádvoříčko s dřevěnou cedrovou terasou.
Nejkrásnější řadový dům vystavěla architektka pro svou rodinu

Stará řadovka na předměstí Sydney nevypadala vůbec lákavě. Přesto ji architektka Laine Richardsonová koupila a pro svou rodinu celou přestavěla. Z nudného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.