Jedenáctihektarový pozemek šel do prodeje s tím, že bude rozdělen na pět stejně...

Jedenáctihektarový pozemek šel do prodeje s tím, že bude rozdělen na pět stejně velkých parcel, na kterých vyrostou klasické rodinné domky. | foto: Steven Holl Architects / Paul Warhol

Na truc koupil pět parcel. Postavil na nich dům se skleněnou podlahou

  • 28
Třítisícová vesnice Rhinebeck ve státě New York přitahuje umělce a intelektuály jako magnet. Volné dny zde tráví i architektonická hvězda Steven Holl, konceptualista a majitel stejnojmenného architektonického studia. Loni zde dokončil stavbu experimentální domu ze dřeva a skla.

Zavalen prací na velkých projektech po celém světě se Holl nechystal pouštět do dalších vlastních aktivit, ale prodej krásného zalesněného pozemku, ležícího jen přes silnici od jeho víkendového sídla, ho okamžitě přiměl jednat.

Jedenáctihektarový pozemek šel do prodeje s tím, že bude rozdělen na pět stejně velkých parcel, na kterých vyrostou klasické rodinné domky. Holl sám koupil všech pět částí a ponechal je bez zásahu v jejich původní podobě.

Rozhodl se, že na místě vytvoří jakousi experimentální laboratoř projektů a zhmotnění svých vizí. Po improvizované umělecké galerii se vrhl na stavbu malého domku, který bude sloužit jako bydlení pro návštěvy.

Steven Holl se do návrhů pustil po dlouhých meditacích a náročném tvůrčím přemýšlení. Chtěl postavit něco, co dosud nebylo zrealizováno, a využít moderních stavebních technologií. Vytvořil stavbu, která prozkoumá energii prostoru a pobyt v ní vnese svěží vítr nejen do myšlení majitele, ale promění i postoje okolí.

Experimentální dům má být jen jedna z variant nápadů, nikoliv jediné řešení. Chtěl provokovat a vést návštěvníky k diskuzi o tom, jak by měla vypadat současná moderní architektura rodinného bydlení, aniž bychom se vzdalovali přírodě, jak se v posledních desítkách let dělo.

Při práci zůstal věrný svým akademickým kořenům a sestavil také několikabodový manifest, ve kterém deklaruje zejména to, že k prostoru, který chce architektura nově uchopit, by se měli tvůrci chovat především s úctou.

Dům o rozloze 85 metrů čtverečních má puristicky čistou dispozici. Kromě zásadních příček, oddělujících sociální zázemí od zbytku obytného prostoru, nevstupují do interiéru žádné další stěny. Pohodlně zde může přespat až pět lidí.

Okna mají mahagonové rámy, ze stejného dřeva je schodiště. Stěny jsou pokryty vrstvami březové překližky.

Do přímek stěn nečekaně vstupují kruhové průzory, které propojují exteriér s interiérem v místech, kde bychom okna nečekali. Host se v domě může oddávat dennímu snění a plánování v bublině zeleně, prosklená podlaha rozšiřuje pohled na svět přes atypické rohové okno. Prostor komunikuje se sluncem, jeho dráze na nebi architekt podřídil celkovou orientaci stavby.

Příroda a úcta k ní je zde všudypřítomná. Organické tvary se objevují i na nástěnných svítidlech, která působí stejně křehce, jako by byla z foukaného skla. Na jejich výrobu ovšem nedohlížel mistr sklář, pocházejí z 3D tiskárny a překvapí i jejich materiál. Jsou vyrobeny z recyklovaného kukuřičného škrobu.

Ekologie a úspora energií jdou v novostavbě ruku v ruce. Jsou zde geotermální vytápění a solární panely, stavebním materiálům dominuje německý Poraver. Okna mají mahagonové rámy a ze stejného dřeva je i schodiště. Stěny jsou pokryty vrstvami březové překližky. Interiér je útulně vybaven základním nábytkem.

Neobvyklá realizace trvala jedenáct měsíců. V červenci letošního roku si dům s okrasným jezírkem v rámci dne otevřených dveří prohlédly čtyři stovky zájemců o současnou architekturu.

, pro iDNES.cz