Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Více než stoletá loděnice v Podolí se promění v moderní jachtařský klub

  1:00aktualizováno  1:00
Moderní jachtařský komplex, pohodlné ubytování, dílny. To vše by mělo nahradit starou čtyřpodlažní dřevěnou loděnici s klubovnou, legendární marinu, která vyrostla v podolské náplavce už před více než sto lety lety.

Komplex v atraktivním místě pod vyšehradskou skálou reaguje na členění terénu. Stejně tak reflektuje tradici českého jachtinku, která je neodmyslitelně spojena právě s tímto místem.

Mladý architekt Lukáš Morong se ve svém projektu snažil zaměřit na plynulý provoz loděnice. Ten zahrnuje dopravení plavidla ke břehu, jeho snesení na kolejnice a následný svoz na vodní hladinu.

Neméně důležité bylo pro autora i nové pojetí budovy Českého Yacht klubu, dostatečné prostory dílen a ubytovací prostory, kde nebudou chybět ani dva bezbariérové pokoje. Dočasné útočiště pro cestující po vodě se rozkládá na umělém poloostrově, s nímž postupem času splyne díky prorůstající flóře nosnou ocelovou konstrukcí.

Projekt přihlásil Lukáš Morong do soutěže Young Architect Award 2010.

Yacht Klub

Koncept projektu

Stávající budovy starého mariny stojí na náplavce Podolského nábřeží. Protáhlý, úzký pruh terénu vystupující nad hladinu Vltavy vytváří klidné a bezpečné útočiště pro jachty i motorová plavidla. Historická budova Českého Yacht Klubu na konci hráze vytváří charakter dané oblasti.

Nový koncept pracuje s členitou výstavbou po celé délce hráze. Hlavní hmota nové mariny stojí na protilehlém konci pozemku než původní loděnice. Tvar reaguje na morfologii terénu, natáčí se a pokračuje "ubytovacími buňkami" v ocelové konstrukci.

Budova přiléhá východní stranou k uličnímu prostoru, kde navazuje na pěší trasu. Veřejný prostor se tak rozšíří o promenádu podél severního průčelí prvního nadzemního podlaží.

Další podpora veřejného života spočívá v kultivaci prostranství na jižní straně objektu. Složité parkování s nepřehledným výjezdem na hlavní ulici vyřeší podzemní parkování. Pěší a silniční komunikace se nebudou křížit.

Yacht Klub

Projekt zahrnuje i soubor dočasně obytných buněk, které slouží hlavně návštěvníkům s plavidly. Vzdušná konstrukce nesoucí buňky umožňuje postupné zarůstání místní bujnou vegetací, až dojde ke splynutí navržené hmoty s hrází.

Dispoziční řešení

Vstupní podlaží je v úrovni Podolského nábřeží. Hlavními dveřmi se členové klubu dostanou do reprezentativní části, kde sídlí vedení klubu. Slavnostní akce je možné pořádat ve společenské místnosti v zadní části podlaží.

Druhé nadzemní podlaží představuje další reprezentativní prostor v podobě klubovny s výhledem na přístav. První podzemní podlaží ukrývá především dílny a technické zázemí budovy. Vstoupíte-li do klubu druhým vstupem, ocitnete se v části sportovně-rekreační. Kromě šaten, sprch a sociálního zařízení mohou členové využít také malou posilovnu v prvním podzemním podlaží, které navazuje na prostor garáží s 27 parkovacími místy, z toho dva pro invalidy.

Kapacitu dočasného ubytování tvoří 16 dvojlůžkových buněk o ploše 29,2 m2 a 17,4 m2. První nadzemní podlaží, ležící ve stejné výškové úrovni jako vstupní podlaží Yacht Klubu, obsahuje osm buněk, z toho dvě bezbariérové. Podzemní podlaží se shodným počtem ubytovacích jednotek poskytuje jachtařům přístup na betonová mola s dřevěným roštem na povrchu.

Yacht Klub

Konstrukční řešení

Objekt Yacht Klubu je založený na základových pasech. Podzemní garáže a dílna jsou podpírány sloupy na patkách. Nosný systém budovy tvoří podélný stěnový systém z železobetonu, z něj jsou také stropní desky. Na vnitřní nenosné konstrukce byly použité prvky systému Porotherm, na vnitřní příčné ztužující stěny byl určený železobeton.

Velmi důležitá je při zakládání objektu kvůli blízkosti vodního zdroje hydroizolace. Promenáda ze severní strany budovy, navazující na chodník z ulice, představuje samostatnou, oddilatovanou konstrukci. Její pochozí výplň tvoří tahokov.

U ubytovacího zařízení tvoří hlavní nosný skelet ocel s antikorozním nátěrem. Založení konstrukce je pak provedeno na železobetonových pilotech. Ubytovací buňky se vyrobí mimo pozemek stavby, po dovezení se osadí na předem připravená místa a připevní k hlavní nosné konstrukci.

Yacht Klub

Fasáda

Funkce objektu se výrazně promítla do ztvárnění fasády. Hlavním motivem se stalo stylizované kormidlo vyřezané pomocí laseru z plechových dílců 500 x 500 mm. Jejich opakováním vznikla předsazená fasáda chránící jižní stranu mariny před vysokými teplotami. Severní fasádu pokrývá obklad z tmavého dřeva. Ze stejného materiálu byly navrženy vnější povrchy stěn pokojů.

Navíc zastřešení části ubytovací části tvoří kovová perforovaná krytina natřená na bílo. Z vyšehradských hradeb se tak pozorovatelům naskytne pohled na perforaci plechu v podobě plovoucích jachet.

Stavba

Yacht Klub
Plocha pozemku 128 000 m2
Celková zastavěná plocha: 3 150 m2
Celková podlahová plocha: 5 050 m2
Celkový obestavěný prostor: 30 350 m3

Soutěž pro mladé architekty

Druhý ročník soutěže Young Architect Award 2010 měl uzávěrku 15. července, vítězové budou vyhlášeni na podzim. Účastníci soutěžní přehlídky mohli přihlásit své práce do tří kategorií, a to studie, školní práce nebo realizace.

Vedle soutěžních kategorií určených vyhlašovateli bude udělena i cena iDNES.cz za nejlepší 3D model přihlášeného díla. Čtenáři vyberou deset finalistů, z nich pak redakce celkového vítěze.

Bližší informace k soutěžní přehlídce lze najít na internetových stránkách vyhlašovatele www.abf.cz a soutěže www.yaa.cz – přímo na hlavní straně a na internetových stránkách České komory architektů – www.cka.cz

Projekt

Název: Yacht Klub
Autor a přihlašovatel: Lukáš Morong
Kategorie: školní práce

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.