Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kuchyně se mění na laboratoře s kovovými regály a vysokými skříněmi

  1:00aktualizováno  1:00
Trochu strohá laboratoř. Tak vypadala celá řada kuchyní, které prezentovali jejich výrobci na milánském veletrhu Eurocucina. Kuchyně zešedly a zhnědly, mnohé spotřebiče zmizely za dveřmi vysokých skříní. Za vším stojí už neodmyslitelné spojení obývacích pokojů a kuchyní v jeden prostor.

Ano, výrazně zmizely lesklé bílé kuchyňské linky, ale to neznamená, že celou Evropu zavalí záplava šedohnědých kuchyní, kde se kombinuje přírodní kámen a dřevěné dýhy s výraznou strukturou doplněné kouřovým sklem.

I trendy na nábytkářských veletrzích je nutné brát jako módní kreace haute couture: ovace pro modely na mole ještě neznamenají, že si je každý objedná. Vystavované expozice nepředstavují reálné byty, pouze ukazují, co lze v daném stylu a provedení vyrobit.

Nerezové plochy, přírodní kámen, závěsné police - „laboratorní styl“ je k nepřehlédnutí.

Nerezové plochy, přírodní kámen, závěsné police - „laboratorní styl“ je k nepřehlédnutí.

Kdo řeší kuchyň na malém prostoru a v místnosti s nižším stropem kolem 255 cm, musí s tmavými barvami zacházet hodně opatrně. Lze samozřejmě zvolit kompromis: vybrat si dvě barvy, jednu světlou a druhou tmavou (nejlépe i dva různé materiály) a vzájemně je zkombinovat.

Ostatně i v Miláně byl oblíbenou kombinací třeba bílý matný lak nebo různé betonové stěrky doplněné dřevěnou dýhou s výraznější strukturou. Nebo novými dekory lamina, které nelze od přírodního materiálu rozeznat, ani hmatem.

Betonové povrchy se aplikují na MDF desky „kytovací“ technikou, povrch se pak dokončí matovým lakem. V tuzemsku se stále častěji i v kuchyních vyráběných na zakázku používá oceňovaný betonepox, který není ani třeba lakovat.

Fotogalerie

Výsledek? Povrch, který se snadno udržuje a je velmi odolný proti mechanickému namáhání i kuchyňskému provozu včetně mastnoty nebo i znečištění ovocnými šťávami a podobně.

Úchytky byste zde také hledali většinou marně, naopak tu nechyběla záplava různých regálů a polic mnohdy zavěšených rovnou od stropu, objevovaly se i různé detaily z drátů či ocelových jeklů a další industriální prvky. Základ byl také jasný: velký kuchyňský ostrůvek, který často pokračoval rovnou jídelním stolem nebo alespoň barovým pultem, nejlépe z kusu masivního dřeva. Chybět nemohl leštěný přírodní kámen či tónovaná skla.

Ostrovy jako laboratoř

Kuchyňské ostrůvky nechyběly takřka v žádné kuchyni. Vyznačovaly se minimalistickými tvary, doplňovaly je i posuvné desky, které zcela skryly dřez (to umožňují sklopné baterie) či varnou desku, aby bylo možné po skončení vaření zcela potlačit jejich kuchyňský vzhled.

Kombinace bílé a dřeva je pro spojení kuchyně a obývacího prostoru velmi vhodná.

Kombinace bílé a dřeva je pro spojení kuchyně a obývacího prostoru velmi vhodná.

I proto se především na ostrůvcích objevovaly kvalitní materiály s vysokou odolností, mechanickou i tepelnou, velký důraz byl kladen na drobné detaily v dokonalém zpracování, různé pokosy u pracovních desek i zakončení zásuvek.

Může se hodit

4Blok - nadčasové bydlení v moderní novostavbě na Praze 10. Další byty k prodeji v Praze na Reality.iDNES.cz.

Praha 10, 4Blok

Praha 10, 4Blok

Pokud byla umístěna do ostrůvku varná plocha (v Itálii samozřejmě velmi často plynová, včetně velké plotýnky pro pánev wok), pak volili designéři nejčastěji dvě varianty odtahu: buď výsuvné digestoře z plochy, nebo robustní odsavače ve tvaru kvádru, který pokračoval drátěnou policí zavěšenou do stropu.

V porovnání s předchozími ročníky veletrhu výrazně ubyly horní skříňky. Ty nahradily vysoké skříně, zapuštěné často do nik, za jejichž dveře se skryly i spotřebiče nebo další pracovní plocha. Během vaření se vysoké dveře zasouvají podél bočnic skříní, aby nepřekážely. Po skončení se celý prostor uzavře. A je uklizeno. Kuchyň zmizela.

Po otevření dveří vysokých skříní má uživatel k dispozici jak spotřebiče, tak prakticky řešený úložný prostor.
Po zavření dveří je dokonale uklizeno.

Po otevření dveří vysokých skříní má uživatel k dispozici jak spotřebiče, tak prakticky řešený úložný prostor. Po zavření dveří je dokonale uklizeno.

Zůstává pouze obývací prostor, kde se na skříňky používá stejný materiál jako na kuchyňský nábytek. A to je také důvod, proč se v takovém množství vrátily dekory dřeva. V Itálii dominuje samozřejmě silně ořech (německé značky preferují dub), ale také další zajímavé dřeviny, eukalyptus, akát či jilm. Nebo to jsou dokonalé lamináty? To už tak podstatné není.



Témata: Bydlení , Digestoř


Nejčtenější

Jednoznačnou dominantou interiéru je odvážně zavěšená vana, která přímo sousedí...
Koupelna s vanou vlaje ve vzduchu. Majitelé mají při mytí skvělý výhled

Architekti Rolf Bruggink a Niek Wagemans z nizozemského Utrechtu ušetřili za bourání, odvoz suti i nákup materiálu. Kus po kusu rozebírali starou dílnu a...  celý článek

Nové sušičky ProTex Plus dokážou přizpůsobit otáčení bubnu tak, aby oděv zůstal...
O praní a sušení toho stále hodně nevíme. Vyhlášení výsledků soutěže

Vyprat a usušit prádlo je dnes poměrně snadné. Přesto v testu soutěže, kde si mohli čtenáři vyzkoušet své znalosti, zodpověděla správně všechny čtyři otázky...  celý článek

Náklady na celý dům bez vody jsou přibližně 16 800 korun (topení, ohřev vody,...
Postavili si úsporný dům u Olomouce. Náklady vyjdou na 17 tisíc ročně

Radomír se před několika lety vydal na zkušenou do Spojených států, kde se věnoval práci se dřevem. Získané znalosti zužitkoval při stavění svého rodinného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.