Interaktivní skleněná plastiky Petry Krausové má hmotnost 2 600 kg, byla...

Interaktivní skleněná plastiky Petry Krausové má hmotnost 2 600 kg, byla inspirována vesmírem. | foto: Alena Řezníčková

Nejkrásnější české lustry dokážou měnit i své tvary. Podívejte se

  • 5
Do Milána se v dubnu jezdí hlavně za nábytkem, ale Češi to „rozsvítili“ hlavně na Euroluce, veletrhu svítidel, který každý druhý rok probíhá současně se Salone del Mobile na výstavišti Rho, letos od 14. do 19. dubna.

České expozice letos září opravdu výrazně, a není to jen počtem luxů. Třeba značky Brokis, Lasvit a Preciosa Lighting přinesly spoustu novinek, které vedle úžasné práce českých sklářů nabízejí spoustu nových inovativních světelných řešení.

Nejtěžší hmotnostní „kalibr“ si připravil Lasvit. Mladá designérka Petra Krausová má ráda vesmír i sci-fi, svou kinetickou plastiku Supernovu připravovala celý rok. „Jen instalace tady na veletrhu nám trvala týden,“ prozradila pro iDNES.cz na Euroluce Petra Krausová, pro niž byla tato práce pokračováním již velmi úspěšného předchozího projektu, kinetického lustru Alice.

Vizualizace: plastika Supernova

Jenže Supernova je opravdu „super“. Jejích celkem 330 kusů ručně foukaného skla s celkovou hmotností 2 600 kilogramů ožívá nejen díky světelným zdrojům a lomu světla, ale také pohybu, který mohou ovlivnit i sami návštěvníci.

Sledovat návštěvníky veletrhu, jak s nadšením „cvičí“ na dvou značkách určených pro interaktivní komunikaci, kde vás piktogramy navádějí, jak plastiku rozhýbat, je úžasný zážitek. Rozpažit, zvednout ruce, jako při prostných…

A Supernova se pohybuje, dokonce za hudebního doprovodu Petřina oblíbeného hudebního skladatele. „Každý zákazník si ale může vybrat svou melodii,“ podotýká Petra Krausová. K vlastnictví Supernovy si však zájemci budou muset vybrat i slušný obnos z účtu, cenu 700 tisíc eur si dovolit každý nemůže.

Novinek však na Euroluce přinesli Češi celou řadu.

Rony Plesl se u lustru Merkur nechal inspirovat mužskou postavou.

Křišťál i Marie Terezie

Preciosa Lighting se na veletrhu pochlubila hned několika novými koncepty. „Veřejnost nás vnímá jako producenta lustrů, ale nový projekt, s nímž přišli designéři Martin Opl a Zuzana Kubelková, umožňuje vytvářet světelné příčky či nástěnné osvětlení. Nové ´luxfery´z křišťálového skla jsou neuvěřitelně variabilní,“ říká Jindra Vejvodová, ředitelka marketingu a komunikace Preciosa Lighting.

Takto září křišťálové luxfery na veletrhu Euroluce.

Velký ohlas si už první den veletrhu zasloužila i další novinka, a to moderně pojaté ikonické tereziánské lustry. Designér Rony Plesl svými objekty pojmenovanými Merkur a Venuše navázal na historickou tradici značky.

Jediné, co však zachoval z historických svítidel, je základní silueta lustru, ta funguje jako spojující prvek mezi historií a současnosti.

Pleslův Merkur byl však inspirován postavou muže. Na konstrukci tak nenajdete ani střípek křehkého skla, pouze pevný kov. Tvar a rozpětí ramen lustru lze nastavit stejně, jako je možné pohybovat s modely ze stavebnice Merkur. „Naši klienti velmi oceňují, že si tvar lustru mohou upravit podle svého přání,“ vysvětluje Jindra Vejvodová.

Lustry Merkur a Venuše navazují na tradici tereziánských lustrů. Stánek Preciosy Lighting na veletrhu Euroluce.

Naopak Venuše má oblé tvary inspirované postavou ženy, zdobí ji jemná květinová symbolika z porcelánu. Bílé kruhy mohou někomu připomínat nadýchanou bílou krinolínu…

I ostatní novinky, třeba svítidla Fano od Jaroslava Bejvla ml. nebo Falling Flowers ukazují, že Preciosa Lighting jde vlastní cestou, která navazuje na tradici a využívá neuvěřitelný potenciál českých sklářů, ale dokáže sáhnout i po moderních technologiích a nových koncepčních řešeních.

Novinky z Lasvitu

Velká interaktivní plastika Petry Krausové sice expozici dominovala, ale přehlédnout nebylo možné ani celou řadu dalších novinek. Třeba kolekci Hats. Lustry připomínající pozdně viktoriánskou buřinku byly inspirovány průmyslovým osvětlením a pouličními lampami.

Hats - buřinky s industriálním nádechem, novinka od studia deFORM

Tři použité šrouby pro spojení jednotlivých částí připomínají industriální inspiraci tvůrců, studia deFORM - Jakuba Pollága a Václava Mlynáře. Fernando a Humberto Campana, brazilští designéři, navrhli pro Lasvit lustr Fungo, pro nějž našli inspiraci opravdu hodně netradiční.

Nechali totiž „vyklíčit“ sklo na dřevěné konstrukci lustru stejně, jako objevili plíseň na starých dřevěných formách ve sklárně v Lindavě. „Všimli jsme si houby, která na nich roste díky vlhkosti. Tato ´krajina´ nás inspirovala,“ říká Fernando Campana.

 Jan Plecháč a Henry Wielgus zase přišli s kolekci svítidel Polygon a Droplets, výčet novinek i „osvědčených“ modelů je však mnohem větší.

Bonbon - autorkou je Maria Čulenová Hostínová

Bratři Campanové se nechali inspirovat houbami rostoucími na dřevěných formách - a vznikl lustr Fungo.

Brokis a Lucie Koldová

Poprvé se samostatně na veletrhu Euroluce představil Brokis. Svítidla tohoto tuzemského výrobce však najdete nejen v pavilonu vletrhu Euroluce, ale i v řadě expozic světových výrobců nábytku na Salone del Mobile, kteří s jejich pomocí chtějí dodat prezentaci svých výrobků ještě větší lesk.

„Letos byl zájem takový, že jsme museli mnohé už odmítat,“ řekl nám na letošním Euroluce zástupce firmy Brokis s úsměvem. Hlavně lampy Lucie Koldové (Balloons a Muffins) už několik let přitahují oprávněně zájem zákazníků. I pro Euroluce připravil Brokis další novinku od Lucie Koldové, která má nemalou zásluhu na úspěchu tuzemské firmy z Vysočiny.

Nominace Designér roku: Koldová Lucie & Dan Yeffet, lampy Balloons (Brokis)

Svítidla Muffins. Lucie je navrhla s Danem Yeffetem.