Proměna Václavského náměstí by podle vedení Prahy 1, která o jeho konečné podobě rozhoduje, mohla začít již za dva roky. | foto: Profimedia.cz

Václavské náměstí bude bulvár bez tramvají, slibují politici

  • 33
Davy spěchajících lidí, plno aut a přeplněné chodníky jsou symbolem současného Václaváku. Nejdelší pražské náměstí by se mělo v budoucnu změnit v příjemnou promenádu s venkovními kavárnami. Politici chtějí začít stavět již za dva až tři roky. Magistrálu u Národního muzea však nikdo neřeší.

Václavské náměstí v Praze je patrně nejznámějším veřejným prostorem v Česku. Již roky se mluví o tom, jak by se mělo proměnit v bulvár podobný pařížskému Champs-Elysées či Times Square v New Yorku.

Tedy v nejluxusnější městskou třídu plnou obchodů a prostranství na pořádání různých kulturních akcí. Proměna Václavského náměstí by podle vedení Prahy 1, která o jeho konečné podobě rozhoduje, mohla začít již za dva roky.

Nová podoba pražského Václavského náměstí

V neděli 18. září si mohli Pražané vyzkoušet, jaké to je, když po náměstí nejezdí žádná auta. Navíc si také mohli prohlédnout, jak si budoucnost tohoto místa představují architekti (viz článek Z Václaváku zmizela auta, nahradila je elektrokola a hrálo se divadlo).

Podle jejich návrhů je například konec chůzi po přeplněných úzkých chodnících, kdy je to hlavně přes den někdy doslova k zbláznění. Lidé už také nebudou muset příliš přemýšlet, kde přejít silnici, aniž by skončili pod koly dodávky.

Počítá se totiž s tím, že doprava bude na asi 700 metrů dlouhém náměstí utlumena, zmizí parkoviště, chodníky se rozšíří a vzniknou tu čtyři aleje stromů.

Tramvaje tu jezdit nebudou

Dnes už také nevypadá příliš reálně, že by se na náměstí vrátily tramvaje, které tu jezdily skoro sto let a naposledy zacinkaly v roce 1980. Ačkoliv je ve svém návrhu architekti původně měli, nelíbilo se to památkářům a později ani Praze 1.

Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí
Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí

Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí parkoviště, chodníky se rozšíří a vzniknou tu čtyři aleje stromů.

"Přínos ve zlepšení dopravní obslužnosti totiž v žádném případě nevyváží řadu negativ, která jsou s tramvajovou dráhou spojená," vysvětlila mluvčí radnice Veronika Blažková. Nezdá se jim, že by náměstí protkala pavučina drátů a trolejí. Takhle tu vznikne jakási středová promenáda s místem pro výstavy.

"Místní dopravu lze řešit jednodušeji, třeba elektrobusem," dodala Blažková s tím, že za rozhodnutím stojí i nedostatek peněz.

Podle primátora Bohuslava Svobody chce magistrát ve spolupráci s Prahou 1 nejprve řešit bezpečnostní a dopravní situaci na náměstí, poté rekonstrukci.

"Zasadím se o postupné omezení dopravy a parkování na Václavském náměstí tak, aby se opět - jako dnes - mohlo nadechnout," uvedl primátor.

Kdy začne obnova náměstí?

Jakub Cígler, spoluautor projektu

Když se jako první bude dělat horní část Václaváku, potom by se mohlo začít stavět během jednoho roku.

Oldřich Lomecký, starosta Prahy 1

Mohli bychom začít v roce 2013 či 2014. Přeji si, aby se začalo ještě za mého působení na radnici. Chci, aby se konečně začalo konat a ne jen mluvit.

Bohuslav Svoboda, primátor

Možný začátek je v rámci tohoto volebního období.

Peníze hrály důležitou roli i v dalších změnách, které projekt od počátku provázejí. Původně měla být skoro celá plocha náměstí využita pro podzemní garáže. Podle současného návrhu to již neplatí a počítá se s nimi pouze v dolní části u Můstku. 

"Zase to ale zjednoduší stavbu a horní část náměstí by se mohla začít předělávat poměrně brzy," uvedl architekt Jakub Cígler, který se svým týmem před lety vyhrál soutěž o podobu náměstí.

Kudy budou auta do garáží zajíždět, ještě není úplně jasné. Architekt Cígler chce dvě rampy v dolní části náměstí před domem Darex (naproti hotelu Juliš) po levé straně náměstí. "Vjezdy budou podélně s chodníkem, nebudou vadit chodcům," řekl.

Ovšem mokvající ranou, která brání celkové přeměně Václavského náměstí, je magistrála u Národního muzea. Její možné přeložení zatím architekti odložili. Praha 1 by si přála, aby auta jezdila tunelem, magistrát neví a Cígler soudí, že v momentě, kdy se dokončí tunel Blanka, nebude již nutné vést auta pod zemí, protože tu bude menší provoz.

Mnoho odborníků však celkem logicky volá po tom, aby se proměna náměstí řešila společně s magistrálou.